اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
توجه به مهارت آموزی دانشجویان در طرح بورسیه صنعتی

توجه به مهارت آموزی دانشجویان در طرح بورسیه صنعتی

  • خرداد ۲۴, ۱۴۰۲
معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: در طرح بورسیه صنعتی، دانشجویان مهارت می‌آموزند و وقت خویش را بینابین در فضای دانشگاه و صنعت سپری می کنند.

رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی گفت: حمایت از شکل گیری و بزرگ شدن شرکت های دانش بنیان یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی افزود: سال گذشته سعی کردیم کمک کنیم فرآیند دانش بنیان شدن این شرکت ها تسریع شود. اکنون سرعت تبدیل شرکت ها به شرکت دانش بنیان از ۱۰۰ روز به ۴۰ روز رسیده است.

اسدی فرد بیان کرد: نکته مهم این است که از ۸ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان موجود حدود  ۵۰ درصد قبل از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شده بودند و ۵۰ درصد بقیه بعد از تصویب قانون شکل گرفته اند. طبیعتا هر شرکت ضمن به کارگیری تعدادی دانش آموخته تعدادی شغل خدماتی نیز ایجاد کرده است.

وی گفت: این شرکت ها در اطراف یک فرد فناور شکل نمی گیرد بلکه حول یک کارآفرین شکل می گیرد و باید جنبه های کارآفرینی در کنار جنبه های مهارتی که آموزش داده می شود، شکل بگیرد.

اسدی فرد افزود: این اتفاق باید مانند کار بورسیه صنعتی برنامه ریزی شده اتفاق بیفتد. بورسیه صنعتی دانشجویان از سال گذشته در بنیاد ملی نخبگان پیگیری می شود.

وی بیان کرد: دانشجویان به دنبال پیدا کردن فضای اشتغال مهاجرت می کنند. اما در این طرح دانشجو وقت خود را بین دانشگاه و صنعت سپری می کند و مهارت می آموزد. این مهارت آموزی بر اساس نیاز صنایع در دفترچه کنکور درج شده است و از امسال اجرایی می شود.

اسدی فرد در ادامه گفت: امریه دانش بنیان از گذشته اجرا می شد و مرسوم بود دانش آموختگان دوره سربازی را در نهادهای دولتی بگذرانند، با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با افراد نخبه پیرو امریه دانش بنیان و پروژه جایگزین سربازی از ۷۵۰ نفر تعدادشان به دو هزار نفر رسیده است که امیدواریم باز هم بیشتر شود. ۸۰ درصد از این افراد جذب همان شرکت ها شدند و چند  درصد از این افراد خودشان شرکتی تاسیس کردند و تعداد کمی مهاجرت کردند که امیدواریم چنین برنامه هایی افزایش یابد.

علم و فناوری فرصت بی‌رقیبی برای اشتغال است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با بیان اینکه فرصتی که علم و فناوری در اختیار توسعه، ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی قرار می‌دهد یک فرصت بدون رقیب است، گفت: ناگزیریم برای توسعه و پیشرفت از ظرفیت علم و فناوری استفاده کنیم.

محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) در مورد نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال در کشور گفت: فرصتی که علم و فناوری در اختیار توسعه، ایجاد اشتغال  و مهارت آموزی قرار می‌دهد، یک فرصت بدون رقیب است. ناگزیریم برای توسعه و پیشرفت الزاما از ظرفیت علم و فناوری استفاده کنیم؛ البته این توسعه همراه با انتقال و ایجاد ثروت و توسعه اجتماعی و امنیت پایدار است.

دبیر ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری های شناختی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان می‌توانند نقش موثری در محرومیت زدایی مناطق محروم داشته باشند، تصریح کرد: رویکردی که باید در حوزه علم و فناوری داشته باشیم، این است که ببینیم ظرفیت‌های هر بخش از کشور را چگونه می‌توانیم فعال کنیم تا ظرفیت های در اختیار به طور بهینه به خلق ثروت بیانجامد.

وی ادامه داد: بخشی از این ظرفیت ها، ویژگی‌های افراد ساکن در مناطق محروم و فعالیت های ذهنی آنها و همچنین زیر ساخت های آن منطقه‌ است. هر دو مورد با به کار گیری علم و فناوری و دانش محقق می شود.

مهدوی، همکاری نهادهای مختلف با شرکت های دانش بنیان را ضروری دانست و افزود: ما مجموعه‌ای از بردارها داریم که کنار هم می توانند همگرا، همسو و هدفمند باشند.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) از ۲۳ تا ۲۵ خرداد ماه در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *