اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
تعداد پرستاران تربیت شده بیش از مجوز‌های استخدامی دانشگاه‌هاست

تعداد پرستاران تربیت شده بیش از مجوز‌های استخدامی دانشگاه‌هاست

  • اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بهرام عین اللهی در نشست هم اندیشی اعتبار بخشی آموزش پزشکی با حضور رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی WFME در محل وزارت بهداشت گفت: کار‌های بزرگی در ۴۴ سال گذشته پس از انقلاب اسلامی در حوزه سلامت انجام شده است، اما در همین زمینه آموزش پزشکی را یکی از کار‌های زیربنایی می‌دانیم و برای سنجش کیفیت آموزش، اعتباربخشی مؤسسه‌ای و اعتباربخشی برنامه‌ای را اجرا کرده ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به موفیقیت‌هایی در بخش امتحانات و ارزیابی افزود: ما توانسته ایم با ارتقای آموزش، بسیاری از شاخص‌های بهداشتی کشور را نیز ارتقا بدهیم که از آن جمله می‌توان به مهمترین شاخص یعنی خروجی نظام سلامت اشاره کرد. افزایش امید به زندگی به بالای ۷۵ سال، کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان، مادران باردار و کودکان نیز از دیگر شاخص‌های این حوزه است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امتحان جامع علوم‌پایه و امتحان نهایی که توسط اعضای بورد برگزار می‌شود بخشی از مراحل ارزیابی هستند، در خصوص برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها گفت: مجموعه دروسی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، منطبق با نیاز جامعه است.

عین اللهی به همکاری گسترده جمهوری اسلامی ایران با سازمان جهانی بهداشت (WHO) اشاره کرد و گفت: به تازگی به دلیل حذف سرخجه و سرخک توانسته ایم از سازمان جهانی بهداشت تقدیرنامه دریافت کنیم. همچنین مالاریا در حال حذف است و فلج اطفال در کشور ریشه کن شده است. ایران یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در کنترل کرونا بوده و توانسته ایم ۶ واکسن مرتبط با کووید در کشور تولید کنیم و تنها کشور منطقه هستیم که این واکسن‌ها را ساخته ایم.

وی با اشاره به ادغام آموزش پزشکی در ایران گفت: حدود ۳۸ سال پیش، نظام آموزش در نظام سلامت ادغام شد. پیش از این ادغام، در ارائه خدمات به مردم ناتوان بودیم، اما پس از ادغام آموزش در نظام سلامت توانستیم در جهت پاسخگویی به مردم و تامین نیروی انسانی مورد نیاز گام برداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به ظرفیت نیروی پرستار کشور افزود: بیش از ۲۰۰ دانشکده پرستاری در کشور داریم که تنها ۹ هزار پرستار در مقطع کارشناسی در سال تربیت می‌کنند، اما مسئله به کارگیری پرستاران منوط به مجوز‌های استخدامی است و در حال حاضر تعداد پرستاران تربیت شده بیش از مجوز‌های استخدامی دانشگاه‌ها است. همچنین ۹۹ درصد دارو‌های مورد نیاز و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود.

عین‌اللهی با تاکید بر اهمیت ارتقاء کیفیت آموزشی خاطرنشان کرد: به همین منظور، یک سیستم طراحی کرده‌ایم. سیستم اعتباربخشی به شکل مخروطی است که در راس آن، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار دارد. ضوابط که در «کمیسیون ملی اعتباربخشی» تعریف کرده‌ایم، بسیار سخت‌تر است. پس ازکمیسیون ملی، کمینه اعتباربخشی دانشگاه‌ها قرار دارند که با ضوابط بسیار سختی که در اختیار دارند، مراکز آموزشی را ارزیابی می‌کنند.

وزیر بهداشت درباره جامعه آماری اساتید گفت: ۲۲ هزار استاد در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند که ۹ هزار نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۶۰ درصد از دانشجویان را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ادغام آموزشی به ما کمک کرد که جامع‌نگر باشیم، خاطرنشان کرد: ما در هر استان، یک دانشگاه و یک مرکز جامع سلامت داریم. ۲۰۹ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که سالانه ۹۰۰۰ دانشجوی کارشناسی، ۱۰۰۰ کارشناس‌ارشد و ۸۵ دکتری در این مراکز دانش‌آموخته می‌شوند.

وزیر بهداشت با تاکید بر آموزش مداوم گفت: آموزش مداوم برای کلیه گروه‌های پزشکی الزامی است و افراد ملزم هستند در مدت ۵ سال برای جمع آوری امتیازات مورد نیاز تمدید پروانه مطب در دوره‌های آموزش مداوم شرکت کنند.

وی وجود شبکه بهداشتی در کشور را یکی از مهمترین دستاورد‌های ادغام برشمرد و گفت: در تمام روستا‌های کشور خانه بهداشت داریم و به منظور توسعه پزشکی خانواده، کاری که در مدت ۱۰ سال اخیر به صورت پایلوت در دو استان در حال اجرا است را می‌خواهیم به صورت کشوری اجرا کنیم.‌

وی با اشاره به همکاری گروه «جی ۵» که شامل کشور‌های ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان است، گفت: گروه همکاری «جی ۵» در حوزه سلامت منطقه فعال است و معتقدیم سلامت منطقه‌ای در پرتو همکاری منطقه‌ای به دست می‌آید.

وزیر بهداشت از تدوین راهنما‌های بالینی به عنوان یکی از موفقیت‌های عرصه آموزش و درمان نام برد و گفت: برای هر بیماری راهنمای بالینی وجود دارد و همین امر موجب توسعه آموزش تخصصی و فوق تخصصی شده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خود را همکار فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) می‌داند و این آمادگی وجود دارد از توان ارزیابی کمی و کیفی ایران برای اعتباربخشی رشته پزشکی در منطقه استفاده شود.

عین اللهی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم با توجه به ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها به تبادل استاد و دانشجو در منطقه بپردازیم و شرایط خوبی را در حوزه توسعه توریسم سلامت فراهم کنیم

وی درباره ظرفیت رشته‌ها توضیح داد: ۲۲۸ رشته محل فوق‌تخصصی،۶۲۸ رشته محل تخصصی،۵۹۴ رشته محل برای مقطع دکتری، ۱۵۵۹ رشته محل برای کارشناسی و حدود ۷۰۰ رشته محل در مقطع کاردانی داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت دانشکده‌های پزشکی توضیح داد: پزشک عمومی در تمام ایام سال تربیت می‌شود. حدود ۶۵ هزار دانشجویی پزشکی در ۶۵ دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *