اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
۲۵ درصد تخفیف حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه ویژه اقتصادی پیام

۲۵ درصد تخفیف حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه ویژه اقتصادی پیام

  • اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قنبرپور، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۳ با ایران دکونومی گفتگو کرد.

وی در ابتدای گفته‌های خود به معرفی این منطقه ویژه اقتصادی پرداخت و گفت: «منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، یک منطقه بزرگ با ویژگی‌های خاص است. پیام، یکی از نزدیک‌ترین مناطق ویژه به پایتخت است و جزو معدود مناطق ویژه‌ای است که در کنار خود فرودگاه دارد. حضور صنایع، فرودگاه و گمرک در کنار هم، یک بسته اختصاصی را در منطقه پیام ایجاد کرده است. به طور کلی، این منطقه ۳۰ سال پیش در سال ۱۳۷۱ با هدف تبدیل شدن به قطب پستی کشور راه‌اندازی شده، اما به مرور زمان اهداف آن تغییر کرده و اهداف آن در حال حاضر به توسعه اقتصاد دیجیتال مربوط می‌شود.»

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در مورد شرکت‌های حاضر در این منطقه افزود: «در حال حاضر ۳۰۰ مجموعه تولیدی  که ۷۰ درصد آن‌ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند، در منطقه ویژه پیام به فعالیت مشغولند. سال جدید ۷۳ قرارداد جدید، یعنی ۷۳ سرمایه‌گذار جدید به مجموعه پیام اضافه می‌شوند و ۷۵٪ از شرکت‌های فعال در پیام به کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری‌های نوین اختصاص خواهد یافت.»

قنبرپور سه ماموریت مهم منطقه ویژه اقتصادی پیام را ایجاد قطب مراکز داده، تولید گوشی تلفن همراه و بومی سازی تجهیزات شبکه عنوان کرد.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، سال گذشته ۵۰۰ هزار تلفن همراه در این منطقه ویژه اقتصادی تولید شده و هدف آن‌ها رسیدن به یک میلیون گوشی تلفن همراه است.

قنبرپور مزیت‌های حضور در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام را کم‌شدن دغدغه فضای کار عنوان کرد.

وی گفت: «کسب‌وکارهای فعال در این منطقه دیگر نگران زمین نخواهند بود و سالانه ۳ درصد از ارزش زمینی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته را در قالب اجاره‌بها به منطقه می‌پردازند. یکی دیگر از مزایای منطقه ویژه، انجام امور اداری و دریافت گواهی‌های تولید است. امورات شهرداری و پایان‌کار بر عهده منطقه است. از آن‌جا که واردات به منطقه ویژه معاف از مالیات است، کسب و کارها می‌توانند قیمت تمام شده محصول خود را پایین بیاورند. در جوار فعالیت شرکت‌ها، گمرک مستقر است و شرکت‌ها می‌توانند در زمین خود انبار گمرگی داشته باشند.»

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، شرکت‌های دانش‌بنیان را تشویق به حضور در جشنواره کرد و گفت: «شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از ۲۵ درصد تخفیف در منطقه ویژه اقتصادی پیام استفاده کنند. این تخفیف در اجاره بها، حقوق و تعرفه‌های گمرکی قابل استفاده است. ۱۰٪ از شرکت‌های موجود در فرودگاه پیام، دانش‌بنیان هستند که می‌خواهیم امسال این رقم به ۲۰٪ برسد.»

وی در ادامه افزود: «امسال که سال جهش تولید است، می‌خواهیم از سهم فرودگاه از بند الف تبصره ۱۸ استفاده کنیم. از شرکت‌هایی که با محدودیت مالی مواجه هستند، حمایت می‌کنیم.»

برنامه‌های آینده منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام

قنبرپور درباره برنامه‌های آینده فرودگاه پیام گفت: «در سال جدید دو مرکز نوآوری را ایجاد می‌کنیم. سعی داریم یک صندوق پژوهش و فناوری تاسیس کنیم که شرکت‌ها بتوانند ضمانت‌نامه دریافت کنند. موضوع دیگری که پیش‌بینی کرده‌ایم، فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. علاوه بر واگذاری زمین، ۵/۷هکتار را به بخش خصوصی می‌دهیم. یکی از برنامه‌های جدی ما احداث نیروگاه خورشیدی، دفاتر اداری و احداث آشیانه‌های نگهداری و تعمیر هواپیما است. علاوه بر این فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سه فرصت سرمایه‌گذاری تازه را در سال ۱۴۰۲ ایجاد خواهیم کرد.»

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام در پایان صحبت‌های خود، نمایشگاه اینوتکس را فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاران و فعالان کسب‌وکار دانست و گفت: «این نمایشگاه فرصت بزرگی برای فناوران است تا نیازهای خود را برطرف کنند. همچنین اینوتکس فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاران است تا شرکت‌های مستعد برای سرمایه‌گذاری را کشف کنند.»

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *