اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
برترین ربات‌های هوش مصنوعی دنیا

برترین ربات‌های هوش مصنوعی دنیا

  • فروردین ۱۶, ۱۴۰۲

پلتفرم‌های هوش مصنوعی به‌ویژه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند و اغلب به‌صورت ربات‌های چت (Chatbots) ظهور کرده‌اند که برنامه‌های کامپیوتری ویژه‌ای هستند که از طریق صوت یا متن با کاربران خود تعامل برقرار می‌کنند. در زمینه استفاده از هوش مصنوعی، ربات‌های چت شباهت زیادی به انسان پیدا می‌کنند و معمولا برترین فناوری‌ها در حوزه هوش مصنوعی آنقدر پیشرفته هستند که قابل تمایز از انسان نیستند. شاید در ابتدا، پلتفرم‌های هوش مصنوعی در زمینه مکالمه ظهور کردند اما در حال حاضر در حوزه‌های مختلفی چون تجارت، بهداشت و سلامت، پلتفرم‌های نوآورانه و خلاقانه و پلتفرم‌های کاربردی و… کارایی دارند. اگرچه با ظهور ChatGPT اخیرا موضوع ربات‌های چت بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما محدود به آن نمی‌شود و امروز تعداد زیادی ربات مشغول ارائه خدمات به کاربران بر پایه هوش مصنوعی هستند. شماری از آنها را در گزارش امروز «فرهیختگان» مرور کردیم.

۵ ربات مهم هوش مصنوعی دنیا

پلتفرم ChatGPT
پلتفرم ChatGPT یکی از کاربردی‌ترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی در دنیاست که براساس داده‌ها و اطلاعاتی که در اختیار آن قرار می‌گیرد، قادر است متنی را تهیه کرده و ایمیل، انشا و شعر می‌نویسد و فهرستی از خریدها را تهیه می‌کند و حتی نامه‌نویسی می‌کند. این ربات علاوه‌بر نوشتن، کارهای دیگر را هم انجام می‌دهد و می‌تواند درباره موضوعات ساده یا پیچیده با شما صحبت کند. پلتفرم ChatGPT در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کند و در کنار نوشتن قادر به بازگشایی کد است و حتی معادلات پیچیده ریاضیات را حل می‌کند. این پلتفرم به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد و هنوز هم در مرحله تحقیق و جمع‌آوری قرار دارد. از امتیازهای این پلتفرم می‌توان به ایجاد دسترسی به پیشرفته‌ترین مدل زبانی پیشرفته یعنی GPT-4 شرکت OpenAI اشاره کرد. این پلتفرم از طریق نشانی chat. openai. com در اختیار عموم قرار دارد اما در داخل ایران به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، از طریق برخی کانال‌های تلگرامی و توییتری قابل دسترس است.

پلتفرم Bing مایکروسافت
این پلتفرم هوش مصنوعی در واقع یک موتور جست‌وجو مانند گوگل است که از سوی شرکت مایکروسافت تولید شده و امکان دسترسی به اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کند. اوایل فوریه سال جاری، مایکروسافت از پلتفرم جدید Bing رونمایی کرد که با سیستم هوش مصنوعی ارتقا یافته و روی موتور GPT-4 فعال می‌شود که در مقایسه با آخرین مدل زبانی OpenAI، جدیدترین نسخه این سیستم OpenAI به شمار می‌رود و پنج هفته زودتر این شرکت رونمایی شد. در آزمایشی که روی این ربات انجام شده، دو موضوع اصلی شامل دسترسی به رویدادهای فعلی و پیوند دادن به منابعی که کاربر بتواند پاسخ‌های موردنظر خود را دریافت کند، است. استفاده از این پلتفرم جست‌وجو رایگان است و به لطف سیستم هوش مصنوعی که در آن به کار رفته، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد. این پلتفرم علاوه‌بر اینکه کار جست‌وجو را انجام می‌دهد، به‌عنوان یک دستیار پژوهشی، برنامه‌ریز شخصی و نرم‌افزار خلاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم که بسیار مورد اقبال قرار گرفته، قابلیت تصویرسازی آن است. مایکروسافت قابلیت هنری هوش مصنوعی را به این پلتفرم اضافه کرده و کاربر با ثبت درخواست ساخت عکس موردنظر خود، می‌تواند عکس آماده‌ای را طبق درخواست خود پس از دقایقی دریافت کند. این پلتفرم با نام Bing از گوگل‌پلی قابل دانلود است.

پلتفرم jasper
پلتفرم jasper برترین پلتفرم هوش مصنوعی در حوزه‌های تجاری و کسب‌وکار به شمار می‌رود. این پلتفرم مانند ChatGPT از سیستم پردازش زبان طبیعی برای تولید پاسخ‌های مشابه انسان استفاده می‌کند. jasper از مدل زبانی مشابه مانند ChatGPT، استفاده می‌کند. کاربر می‌تواند با استفاده از این پلتفرم، یک درخواست برای آنچه می‌خواهد بنویسد، وارد کرده و درست مانند ChatGPT آن را برای شما بنویسد. تفاوت عمده‌ای که در پلتفرم jasper می‌توان مشاهده کرد استفاده از ابزارهای گرانقیمت برای ایجاد کپی‌های بهتر است. این پلتفرم همچنین متن را از نظر گرامر و سرقت ادبی بررسی کرده و متن را در بیش از ۵۰ قالب متفاوت مانند پست‌های بلاگی، ترید‌های توییتری، متون ویدئویی و… می‌نویسد. کاربرانی که قصد دارند هر روز یک نسخه کپی برای کسب‌وکار خود بنویسند، پلتفرم هوش مصنوعی jasper ابزار بسیار مناسبی است که ماهیانه ۲۴ دلار هزینه دارد. این پلتفرم را با وارد شدن به سایت jasper. ai/blog و ثبت‌نام اولیه داخل سایت دانلود کنید.

پلتفرم YouChat
پلتفرم YouChat به‌عنوان یک ابزار هوش مصنوعی، بهترین جایگزین برای پلتفرم ChatGPT به شمار می‌رود و مانند ChatGPT و Jasper در آن از موتور GPT-3 استفاده می‌شود. با این پلتفرم، کاربر می‌تواند یک درخواست برای آنچه می‌خواهد بنویسد وارد کرده و آن را برای کاربر می‌نویسد؛ درست مانند ChatGPT که به‌صورت رایگان انجام می‌شود. این ربات چت، پاسخی را نسبت به داده‌های ریاضی، کدگذاری، ترجمه و نوشتار سریع تولید می‌کند. از دیگر مزایای این پلتفرم رایگان این است که به منابعی از گوگل استناد می‌کند و این ویژگی درChatGPT به دلیل نبود اتصال به اینترنت وجود ندارد. به‌عنوان مثال، زمانی که کاربر از پلتفرم سوال می‌کند که «نوشابه چیست؟» پلتفرم یک پاسخ متنی محاوره‌ای را تولید کرده و با دسترسی به اینترنت و استناد به منابعی از گوگل، پاسخی را تولید می‌کند. این پلتفرم از لینک you. com قابل استفاده است.
پلتفرم Chatsonic
پلتفرم Chatsonic، یک ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوای اخبار است. نیروی موردنیاز این پلتفرم از موتور GPT-4، جدیدترین موتور پیشرفته OpenAI تامین می‌شود. این پلتفرم یک ربات چت هوش مصنوعی قابل اعتماد است به‌ویژه اگر به یک ربات چت هوش مصنوعی نیاز داشته باشید که در رویدادهای جاری به‌روز باشد. از آنجایی که این پلتفرم توسط گوگل پشتیبانی گوگل می‌شود، اخبار روز را در اختیار دارد و می‌تواند پاسخ‌ها و استوری‌های مرتبط با آن را در اختیار شما قرار دهد؛ کاری که ChatGPT قادر به انجام آن نیست. پلتفرم Chatsonic شامل زیرنویس‌هایی است که کاربر را به منابع اصلی مطلب لینک می‌دهد بنابراین می‌تواند اطلاعاتی را که به کاربر می‌دهد، تایید کند. از ویژگی‌های دیگر این پلتفرم می‌توان به فرمان صوتی اشاره کرد که به کاربر امکان می‌دهد هنگام صحبت کردن با پلتفرم Alexa و خلق تصاویر هوش مصنوعی از کلمات دستوری استفاده کند. کاربرانی که مایل به استفاده از آن هستند، می‌توانند به ازای ۲۵۰۰ کلمه به‌طور رایگان از آن استفاده کنند و هزینه آن ماهیانه ۱۳ دلار خواهد بود. این پلتفرم را با جست‌وجوی نام Chatsonic در گوگل می‌توانید دانلود و به مرورگر کروم اضافه کنید.

برترین پلتفرم‌های تجاری هوش مصنوعی
پلتفرم Netomi
پلتفرم Netomi یکی از برترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی در حوزه تجاری است. این پلتفرم به شرکت‌ها کمک می‌کند به‌طور خودکار خدمات را در قالب ایمیل، چت، پیام و صوت به مشتریان ارائه دهند. این ربات به دلیل موتور پیشرفته درک زبان طبیعی که در اختیار دارد، بالاترین دقت را داراست و قادر است بیش از ۷۰ درصد درخواست مشتریان را بدون دخالت نیروی انسانی انجام دهد. این شرکت با شرکت‌های مختلفی که به دنبال ارائه خدمت‌رسانی به مشتریان هستند، در ارتباط است.
پلتفرم atSpoke
پلتفرم atSpoke که مخصوص خدمات تجاری HR، IT است کار را برای کارمندانی که نیاز به اطلاعات دارند راحت می‌کند. این پلتفرم، یک سیستم ارائه خدمات داخلی است که به صورت خدمات هوشمند داخلی تعبیه شده است. این پلتفرم به تیم‌های داخلی اجازه می‌دهد ۵ برابر سریع‌تر به ۴۰ درصد درخواست‌ها به‌طور خودکار پاسخ دهند که این سرعت بالا فرآیند خدمت‌رسانی را تسریع می‌کند. این سیستم گزارش‌های رسیده را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات رسیده را مدیریت می‌کند.
پلتفرم WP-Chatbot
پلتفرم WP-Chatbot یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌ها در اکوسیستم WordPress به شمار می‌رود که امکان برقراری ارتباط زنده را در ده‌ها هزار وب سایت ایجاد می‌کند. این پلتفرم با صفحه تجاری فیسبوک ادغام شده و از طریق پیام با سایت WordPress مرتبط می‌شود. کاربران اینباکس واحدی برای تمام پیام‌ها در اختیار دارند که یا در قسمت پیام‌ها یا وب‌چت قرار گرفته است که راه موثری برای مدیریت تعاملات مشتریان به شمار می‌رود. این پلتفرم را در نشانی wordpress.com دانلود کنید.
پلتفرم x. ai
پلتفرم x. ai به‌عنوان یکی از برترین پلتفرم‌های تجاری در دنیا، یک دستیار شخصی هوش مصنوعی است. اگر شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری هستند، این پلتفرم می‌تواند کمک‌کننده باشد. این ربات چت دستیار شخصی می‌تواند دیدارها و جلسات را برنامه‌ریزی کرده و زمان ملاقات‌ها را تایید کند. شرکت‌هایی که در سایت این پلتفرم دارای حساب کاربری باشند، می‌توانند از طریق ایمیل با شرکت در ارتباط باشند. این پلتفرم شرکت را به تقویم هدایت کرده و برنامه میهمان‌ها را برای زمان‌بندی مناسب در اختیار شرکت قرار می‌دهد.
پلتفرم Alexa for Business
پلتفرم صوتی Alexa for Business با ۸۳ میلیون نفر در دنیا که مجهز به بلندگوهای هوشمند هستند، در ارتباط است. آمازون که ۷۰ درصد از بازار این بلندگوهای هوشمند را در اختیار دارد، برترین نرم‌افزار ربات چت هوش مصنوعی را برای بهره‌مندی از دستیار صوتی در اختیار دارد. تیم IT پلتفرم Alexa for Business مهارت‌هایی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند به پرسش مشتریان پاسخ دهند. کاربران با پرسش و ثبت سفارش در دستیار صوتی می‌توانند درخواست خدمت کنند. با استفاده از این پلتفرم تیم‌ها می‌توانند با مسئولان فروش مرتبط شوند.

برترین پلتفرم‌های سلامت 

پلتفرم Endurance
بیماران مبتلا به آلزایمر شرایط بسیار حساسی را پشت سر می‌گذارند، از این رو تشخیص زودهنگام آن تاثیر بسزایی در روند درمان دارد. محققان روسی برای کنترل بیشتر روی وضعیت این بیماران پلتفرم Endurance را ابداع کرده‌اند. از آنجا که این مبتلایان حافظه کوتاه‌مدت ضعیفی دارند، این ربات چت می‌تواند ضعفی را که در حافظه خود دارند و انحراف‌های احتمالی ایجادشده در حافظه این افراد را شناسایی کند. این پلتفرم وابسته به سیستم ابری است و پزشکان و اعضای خانواده بیمار می‌توانند وضعیت ارتباطی فرد را مشاهده و کنترل کنند. این پلتفرم یک پروژه متن باز است، به این معنی که هر فردی می‌تواند در توسعه سیستم هوش‌مصنوعی این پلتفرم مشارکت داشته باشد. این پروژه در مراحل اولیه است اما با قابلیت هوشمندی که دارد به دانشمندان، محققان و تیم‌های مراقبتی کمک می‌کند تا دریابند آلزایمر چه تاثیری بر مغز افراد می‌گذارد. درحال‌حاضر نسخه روسی این ربات در دسترس است و انتظار می‌رود نسخه انگلیسی‌اش در سال‌جاری عرضه شود.
پلتفرم Youper
در این پلتفرم هوش‌مصنوعی که برای کنترل سلامت روانی افراد طراحی‌شده، از تاکتیک‌های روانشناختی برای برقراری ارتباط با کاربران برای بهبود وضعیت روحی افراد استفاده می‌شود. این نرم‌افزار که مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی ساخته‌شده، خلق‌وخوی افراد را می‌سنجد و سلامت عاطفی آنها را طبق وضعیت هر فرد بررسی می‌کند و حتی داروهایی را که به بیمار توصیه می‌کند شخصی‌سازی‌شده بوده و برحسب شرایط بیمار صورت می‌گیرد و حتی مکالماتی که با بیمار انجام می‌شود به‌صورت فردی است. این پلتفرم را می‌توانید از گوگل‌پلی دانلود کنید.
پلتفرم Casper
افرادی که از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برند، معمولا افکار مزاحمی دارند که باعث می‌شود راحت نخوابند. این افراد با کمک پلتفرم هوش‌مصنوعی Casper می‌توانند خواب راحت‌تری داشته باشند. کاربران با وارد شدن به بخش Insomnobot 3000 این پلتفرم با هوش‌مصنوعی آن مکالمه داشته باشند. پرسش‌هایی که کاربر از پلتفرم می‌پرسد، ممکن است تخیلی باشد و به‌درستی ازسوی سیستم پاسخ داده نشود. اما درواقع این ربات نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از مکالمه‌ای تخیلی برای کمک به رفع بی‌خوابی در افراد استفاده کرد. همین مکالمات تخیلی هم می‌تواند از فکر کردن به موارد بیهوده جلوگیری کند که مانع از خوابیدن می‌شوند. این پلتفرم را با جست‌وجو در گوگل، دانلود و در مرورگر کروم اضافه کنید.
 پلتفرم Babylon Health
یک شرکت انگلیسی پلتفرم Babylon Health را که به‌نوعی مشاوره پزشکی و ارائه خدمات پزشکی آنلاین است، در سال ۲۰۱۳ طراحی کرد. بیمارانی که سوال پزشکی داشته باشند می‌توانند با نصب این پلتفرم، با هوش‌مصنوعی تعبیه‌شده در آن مشورت و پاسخ خود را دریافت کنند. این هوش‌مصنوعی سوابق پزشکی و اینترنت را تجزیه و تحلیل می‌کند و اطلاعات مرتبط را از طریق تماس تصویری به بیمار ارائه می‌دهد. بیماران ابتدا علائم خود را با فناوری تشخیص صدا در نرم‌افزار ثبت می‌کنند. در مرحله بعد پزشکان به علائم دقت می‌کنند تا بتوانند تشخیص درستی داشته باشند و درمان مناسبی را به بیماران ارائه دهند. NHS انگلیس اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ و نیز در دوران همه‌گیری کرونا از این ابزار تشخیصی استفاده کرد. این نرم‌افزار هوش‌مصنوعی را از گوگل‌پلی دانلود کنید.

پلتفرم OneRemission
شرکتی نیویورکی ربات چت هوشمندی را ابداع کرده‌ تا افراد راحت‌تر بتوانند با سرطان مبارزه کنند. طیف گسترده‌ای از رژیم‌های غذایی، تمرین‌ها و ورزش‌های پس از ابتلا به سرطان که معمولا از سوی پزشکان توصیه می‌شود در این پلتفرم تعبیه شده است. این سیستم به بیماران اجازه می‌دهد با مدیریت سلامت خود و بدون وابستگی به پزشک به‌طور ۲۴ ساعته با هوش مصنوعی این پلتفرم در ارتباط باشند.

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *