اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

کنکور ۱۴۰۳ با همکاری شرکت های دانش بنیان هوشمند برگزار می شود

  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۱

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات کنکور ۱۴۰۳ بر مبنای هوشمند سازی و همکاری شرکت های دانش بنیان گفت: آزمون های کشوری تا سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیک برگزار می شوند.

دکتر عبدالرسول پورعباس امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در نشست خبری درباره برنامه های سازمان سنجش آموزش کشور تا سال ۱۴۰۳ و هوشمندسازی کنکور ها و آزمون های کشوری گفت: با هوشمند سازی یک تحول اساسی در آزمون ها رخ می دهد و شعار آزمون بدون کاغذ اجرایی می شود. هر چه بیشتر هوشمند سازی صورت گیرد آزمون ها استاندارد و امن تر خواهند بود.

برگزاری چند آزمون هوشمند در سال ۱۴۰۲

وی افزود: به همین منظور مرکز نوآوری و هوشمند سازی را در سازمان سنجش ایجاد کردیم و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جلسات متعددی را برگزار کردیم و شرکت های دانش بنیان در حوزه برگزاری آزمون به صورت هوشمند ایجاد می شوند و توسعه پیدا می کنند.

رئیس سازمان سنجش گفت: از امسال کار را شروع کرده ایم تا پایان سال باید تمام فرآیندها طراحی شود کدنویسی ها انجام شود و به صورت آزمایشی اجرا و تست شود. در سال ۱۴۰۲ برای چند آزمون به صورت الکترونیک برنامه ریزی شده است و چند آزمون هم آزمایشی هوشمند برگزار می شوند تا تست های نهایی صورت گیرد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۳ بر مبنای هوشمند سازی

وی گفت: برای سال ۱۴۰۳ کلیه آزمون های اصلی کشوری به روش هوشمند و الکترونیک برگزار خواهد شد. برای داوطلبان ماهی یک بار آزمون آزمایشی برگزار می کنیم و ممکن است این میزان به دو ماه یک بار یا هفته ای یک بار هم تغییر کند. در نهایت دو آزمون اصلی در سال برگزار می شود که داوطلب در هر کدام نمره بهتری کسب کرد آن نمره را به رسمیت می شناسیم. داوطلب می تواند اعلام کند کدام یک از آزمون ها رسمیت پیدا کند. این نمره همچون کارنامه تا دو سال اعتبار دارد و داوطلب می تواند در هر نوبت از پذیرش از آن استفاده کند.

پورعباس اضافه کرد: تحول اساسی در روش هوشمند این است که بودجه بندی آزمون سازی و بخش تولید بانک سوال متحول می شود و بخش اصلی و پایش و ممیزی سوال با فرآیند جدیدی صورت می گیرد. در این صورت با روش نوینی از تمام معلمان و اساتید سوال گرفته می شود و تمام سوالات به صورت الکترونیک پایش می شود و در هیات ممیزه ای که از سوی وزیر علوم انتخاب می شوند سوالات پایش می شوند.

امکان انتخاب ۱۰ میلیون نفر/ سوال در یک دقیقه با هوشمندسازی

وی تاکید کرد: به این ترتیب هر سوال کنکوری قبل از اینکه وارد بانک سوال شود از نظر میزان استقبال مخاطب و روایی تست می شود و بعد وارد بانک می شود و به صورت تصادفی امکان انتخاب ۱۰ میلیون نفر/ سوال را در یک دقیقه خواهیم داشت. به این ترتیب سوالات هوشمند انتخاب می شوند و سوالات انتخاب نشده به مخزن بازگردانده می شوند. در این روند چهار گزینه ای، هم گزینه ای و پاسخ کوتاه هم طراحی می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به نحوه برگزاری آزمون های هوشمند گفت: آزمون های کشوری در محل های خاص و با تجهیزات خاص در حوزه های امتحانی دوبار در سال برگزار می شود. زیرساخت های فنی آن هم وجود دارد و برای سال ۱۴۰۳ این موضوع توسعه می یابد.

اولین انتخاب همیشه به انتخاب صحیح نزدیک تر است

وی درباره نظرات برخی داوطلبان در زمینه امکان بازگشت به سوال در زمان برگزاری آزمون های الکترونیک گفت: اکنون برخی آزمون های دانشگاهی به صورت الکترونیک برگزار می شود و ما آنها را آنالیز کردیم. طبق نظر متخصصان اولین انتخاب همیشه به انتخاب صحیح نزدیک تر است. زیرابیشترین احتمال برای درست بودن گزینه را دارد بنابراین امکان بازگشت به سوال قبل، احتمال اشتباه را بیشتر می کند.

پورعباس اظهار داشت: ما برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر متقاضی آزمون برنامه ریزی کرده ایم و شرکت های دانش بنیانی که در حوزه برگزاری آزمون کار می کنند می توانند در تامین این تجهیزات به ما کمک کنند. در نهایت با همکاری آموزش و پرورش و در آزمون های پایان سال آموزش و پرورش هم از این روش استفاده می شود و کمک می کند داوطلب با این نوع آزمون آشنا شود.
وی درباره میزان بودجه مورد نیاز برای هوشمندسازی آزمون ها گفت: بخشی از بودجه ما که صرف خرید کاغذ می شد دیگر صرف نمی شود اما در مقابل باید صرف تجهیزات آزمون سازی شود. با این وجود دولت بودجه خوبی را به موضوع هوشمندسازی اختصاص داده است که از آن استفاده خواهیم کرد.

نحوه همکاری سازمان سنجش با شرکت های دانش بنیان

رئیس سازمان سنجش درباره همکاری با شرکت های دانش بنیان گفت: در این زمینه این شرکت ها با استانداردهایی که سنجش به آنها اعلام می کند در زمینه برگزاری آزمون ها به صورت هوشمند در بخش های مختلف تجهیزات و برگزاری با ما همکاری می کنند. دیگر در این دوره درست نیست که ما در یک کلاس ۲۰ نفره آزمون کشوری برگزار کنیم. پایش و روند اجرای آزمون های هوشمند و زیرساخت ها همگی تست می شوند و در نهایت عوامل اجرایی آزمون ها هم آموزش می بینند.

وی اضافه کرد: هوشمند سازی بودجه مناسبی دارد و دولت هم قول داده است کمک کند و در این میان داوطلبان نگرانی نداشته باشند، پرداختی ها داوطلبان افزایش نخواهد یافت.

پورعباس تاکید کرد: هر آزمونی که بانک سوال مناسب داشته باشد در سال ۱۴۰۳ به صورت هوشمند و الکترونیک برگزار می شود.

وی درباره انتخاب داوطلبان برای نمره رسمی گفت: تا وقتی داوطلب نخواهد که یک آزمون را به عنوان نمره قطعی خود انتخاب نکند، نمره قطعی اعلام نمی شود. آزمون های سنجش تکرار پذیر است و دانشگاه ها هم می توانند دوسال قبل از آزمون نمرات کف خود را اعلام کنند و در این زمینه داوطلب می تواند با آگاهی از این نمره ها در آزمون شرکت کنند.

با برگزاری آزمون های هوشمند، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی حذف نمی شود

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: با برگزاری آزمون های هوشمند، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی حذف نمی شود و کماکان این نحوه پذیرش ادامه خواهد داشت چرا که ۸۵ درصد ظرفیت ها با این شیوه تکمیل می شود.

وی اضافه کرد: با هوشمندسازی آزمون ها، زمینه برگزاری آزمون های بین المللی هم در کشور فراهم می شود و دیگر نیازی نیست که داوطلبان این آزمون ها به کشورهای دیگر سفر کنند. در حال حاضر سازمان سنجش متقاضی ۴۵ آزمون بین المللی است که در آینده این موضوع اجرایی می شود. ضمن اینکه آزمون صلاحیت حرفه ای نیز به مجموعه آزمون های سنجش اضافه می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *