اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

سرفصل‌های درسی دانشگاه فنی وحرفه ای پشت درهای بسته تعیین نمی‌شود/صنعت مهندسان آچار به دست می‌خواهد

  • دی ۶, ۱۴۰۰

محسن جهانشاهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در گفتگو با خبرنگار دانشگاه درباره جایگاه پژوهش در دانشگاه‌های فنی و مهارتی بیان کرد: دانشگاه‌های مهارتی در حوزه پژوهش‌های بنیادی ماموریتی ندارند، اما در حوزه پژوهش‌های کاربردی ماموریت ارزشمندی دارند که همان حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه است.

جهانشاهی در پاسخ به این سوال که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چه اقداماتی برای ارتباط بیشتر با صنعت انجام داده است، عنوان کرد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای ارتباط با صنعت طی این سال‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های مختلف از جمله ایران خودرو امضا کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ادامه داد: یکی از نقاط قوت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای زیرساخت‌های آن در ۳۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه است که در بستر آن می‌تواند دانشجویان ماهری را پرورش دهد. سال گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای با شبکه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم آزمایشگاه‌های خود را به شبکه آن‌ها متصل کنیم. البته که آزمایشگاه‌های ما در این مدت به شبکه شاعا متصل بود، اما اتصال به شبکه آزمایشگاه‌های معاونت علمی از اقدامات مثبت یکسال اخیر به شما می‌رود.

وی اظهار داشت: در هفته پژوهش سال گذشته این نوید را دادیم که تا امسال شاهد رسوخ صنعت در دانشگاه و بالعکس باشیم که این اتفاق رخ داد. مثلا شرکت ایساکو در دانشگاه‌های ما مستقر شدند و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ما را تجهیز کردند تا در مقابل ما، نیرو‌های مورد نیاز آن‌ها را در دانشگاه رشد دهیم.
جهانشاهی این مسئله را برد برد دانست و گفت: این مسئله برد برد است، چون در فضای انقباضی بودجه دولتی که قطعا نمی‌توانیم آزمایشگاه‌ها را آنطور که باید تجهیز کنیم، اما اینگونه شرکت‌های خصوصی می‌توانند به ما کمک کنند و حتی با آوردن پرسنل صنعت به داخل دانشگاه آموزش‌های دوگانه را داشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه در شغل مرتبط با رشته‌شان مشغول کار هستند، ادامه داد: چنین آماری نشان می‌دهد که وقتی فردی از دانشگاه ما فارغ‌التحصیل می‌شود، چون مهارتی فرا گرفته و متناسب با نیاز‌های جامعه آموزش دیده است بلافاصله وارد بازار کار می‌شود.
وی درباره چنین اقدام مثبتی توضیح داد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تنها دانشگاهی با مجوز وزارت علوم است که می‌تواند سرفصل‌های درسی خود را متناسب با نیاز‌های کف جامعه تغییر دهد براین اساس سال گذشته تعداد قابل توجهی از رشته‌های تحصیلی خود را حذف و تغییر دادیم. از طرف دیگر این سرفصل‌های درسی پشت درب‌های بسته تعیین نمی‌شوند و با همفکری اساتید و بهره‌برداران یا مشاوران صنعتی نوشته می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تصریح کرد: در دانشگاه‌های مختلف به ویژه دانشگاه‌های دولتی تراز اول ۷۰ درصد دروس به صورت نظری و ۳۰ درصد دروس به شکل عملی تدریس می‌شود درحالی که این آمار در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برعکس است. از دانشگاه‌های تراز اول نظری افراد دانا فارغ‌التحصیل می‌شوند که لزوما این دانایی مبتنی بر توانایی مهارتی و فناوری آن‌ها نیست.

جهانشاهی در توضیح تفاوت این دانشگاه با سازمان آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بیان کرد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، شغل و حرفه را مبتنی بر دانش توسعه می‌دهد که از این نظر با سازمان فنی‌وحرفه‌ای متفاوت است، چون آن‌ها مدرک دانشگاهی نمی‌دهند صرفا دوره‌های کوتاه مدتی را برای مشاغل برگزار می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر در سال‌های اخیر به دانشگاه‌های مهارتی توجه بیشتری می‌شد طبیعتا بخشی قابل توجهی از فاصله ارتباط صنعت و دانشگاه را می‌توانستیم مرتفع کنیم. فارغ‌التحصیلان ما هم دستی در دانشگاه داشته‌اند و هم دستی در صنعت. صنعت به مهندسی که نتواند یک پیچ را به درستی ببندد، احتیاجی ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *