اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

ایجاد دکتری فناور محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی

  • دی ۵, ۱۴۰۰

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: دکتری تخصصی پژوهش محور باید به سمت دکتری فناور محور حرکت کند و در این حوزه سعی داریم با دستورالعمل هایی این موضوع را محقق کنیم.

بیست و دومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی امروز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰ به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر بین المللی، ملی و پژوهشگران دانشگاه و برگزیدگان و منتخبان پژوهشی در حوزه های دانشجویی، مراکز، دانشکده ها، مجلات و مقالات برگزار شد.

دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این مراسم گفت: ما از نظر ماموریتی و جایگاه وزارت بهداشت دارد تمام نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را رصد کرده ایم و گزارشی از وضعیت این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته تهیه شد.

وی گفت: این ارزیابی چند پیام در حوزه سیاست های کلان وزارت بهداشت دارد. لازمه تحقیقات پاسخگو، نیازمحور و حل مشکل، پرداختن به دانشگاه های نسل سوم و نسل چهارم است. واقعیت این است که سال هاست کشور به اهمیت آن پی برده اما ورود به آن با کندی همراه است.

پناهی با اشاره به ویژگی آموزش در دانشگاه های نسل اول و پژوهش در دانشگاه های نسل دوم خاطرنشان کرد: نیازهای اجتماعی در حوزه سلامت موجب شد که دانشگاه ها به سمت پژوهش برود و این تحقیقات دانشگاه های ما را به مرجعیت علمی رسانده است. اما نمی توانیم مرجعیت علمی داشته باشیم و بعد پاسخ نیازهای خودمان را از بیرون دریافت کنیم.

وی افزود: دانشگاه نسل سوم یعنی قوی تر در آموزش، توانمندتر در پژوهش و دیگر اینکه این دانش و پژوهش را به محصول تبدیل کند. ورود به دانشگاه نسل سوم نیاز به الزاماتی دارد. تغییر تفکر در سطح آحاد جامعه از دولتمردان، سیاسیون، دانشگاهیان، دانشجویان و پژوهشگران یکی از این الزامات است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از مهمترین ابزاری که می توانیم از آن استفاده کنیم حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری است. شعار سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» است. معنا و مفهوم این است که حتما باید تولید را در حوزه سلامت محور تحقیقات قرار دهیم، آن را پشتیبانی کنیم و موانع، مقررات و دستورالعمل هایی که ما را از رسیدن به تولید منع می کند از سر راه برداریم.

وی افزود: خوشحال هستم که در حوزه تحقیقات سلامت این پیام گرفته شده و به نوعی اعلان آمادگی کمک به سیاست های کلان حوزه سلامت است. ضمن اینکه ما در وزارت بهداشت تمایل داریم دانشگاه ها و معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاه ها به موضوع فناوری توجه ویژه داشته باشند.

پناهی گفت: حوزه سلامت حتما باید پاسخگوی نیاز کشور باشد و نتایج تحقیقات سلامت باید به دست بیمار برسد. نتایج برجسته تحقیقات ما در علوم پزشکی باید ما را به مرجعیت علمی برساند و یکی از ابزارهای لازم برای دستیابی به آن وجود یک حمایت قوی و توانمند است.

وی تاکید کرد: ما در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیازمند تغییر نگرش روسای دانشگاهاه و متولیان تحقیقات در دانشگاه ها هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای تغییرات حوزه تحقیقات و فناوری گفت: حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که هم از نظر جایگاه، هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر بودجه تفاوت های زیادی باهم دارند. باید تا آنجا که مقدور است شبکه های تحقیقاتی از ارتباط این مراکز با کاربران آنها تشکیل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یک درصدی از مراکز تحقیقاتی و یک درصدی از هیات علمی خاموش هستند و این خاموشی در فناوری بسیار مضر است زیرا منابع ما محدود و خواسته های ما نامحدود است و این خاموشی در حوزه ای که باید با استفاده از امکانات و تجهیزات تولید و نوآوری صورت گیرد بسیار مضر است.

پناهی یادآور شد: همانطور که در سیاست های کلان سلامت به موضوع عدالت در پژوهش اشاره شده باید به این نکته توجه شود که توزیع منابع در میان پژوهشگران و در دانشگاهها عادلانه انجام شود. ضمن اینکه دانشگاه ها باید توانایی جذب و نخبه پروری را داشته باشند. یکی از مواردی که می تواند شکاف میان شرکت های دانش بنیان و ارتباط با صنعت را پر کند نخبگان هستند که می توانند این زنجیره را تکمیل کنند.

وی با اشاره به سامانه نوپا در وزارت بهداشت گفت: این سامانه ها تاکنون فقط برای ارزیابی تولید دانش بوده اند اما این سامانه ها به حوزه فناوری و نوآوری ارتقا می یابند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: ما مخالف نگارش مقاله نیستیم بلکه مقاله نویسی را وسیله می دانیم و در دنیای امروز مقاله اصلا کافی نیست. کرونا نشان داد که توجه صرف به مقاله ما را به کجا می رساند. در جلسه با واکسن سازهای داخلی تاکید کردیم که ما از ارزیابی ها و استانداردها کوتاه نمی آییم اما اگر ابزار استاندارد در اختیار نداریم باید آن را تولید کنیم تا کار تولید و ارزیابی آن معطل نماند.

وی افزود: ارزشیابی هیات علمی بر مبنای تولید دانش باید تغییر کند. زمانی که یک هیات علمی پروتکلی را در حوزه کووید می نویسد یا در تولید واکسن موثر بوده و یا در تولید یک دارو و یا تجهیزات نقش داشته است باید این موارد را در ارزشیابی فرد لحاظ کنیم.

پناهی گفت: مصرف داروهای مختلف در زمان کرونا این پیام را داد که در درمان از تحقیق کمتر استفاده می کنیم و این پیام خوبی نیست و باید بتوانیم مسیر را تغییر دهیم تا درباره نیازهای درمان تحقیق کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر دانشگاهی نوآوری دارد باید آن را در سبد مردم ردیابی کند تا نقش دانشگاه در این حوزه بالاتر برود.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی چاپ مقالات برای جوانان و پژوهشگران جوان سخت شده است و دانشگاه ها سعی کنند که مجلات داخلی آنها رشد کند و دانشگاه های غیر پزشکی هم بتوانند تحقیقات خود را در مجلات داخلی دانشگاه های علوم پزشکی به چاپ برسانند.

پناهی افزود: دکتری تخصصی پژوهش محور باید به سمت دکتری فناور محور حرکت کند و در این حوزه سعی داریم با دستورالعمل هایی این موضوع را محقق کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *