اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب نماز جمعه با حضور جمعی از فرهیختگان علمی برگزار شد

  • مهر ۲۷, ۱۴۰۰

 

جلسه معرفی، نقد و بررسی کتاب نماز جمعه از ویژه برنامه های هفتمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی موسوی، عضو شورای پژوهش‌های علمی مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسلامی، مدرس حوزه علمیه مروی و دانشگاه امام صادق (ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی قانع، دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) در روز دوشنبه ۲۶ مهرماه در فضای مجازی برگزار شد. شایان ذکر است کتاب مذبور شامل سلسه دروس خارج فقه آیت الله مهدوی کنی(ره) است که در ۱۴ فصل توسط شاگردان آن عالم وارسته گردآوری به رشته تحریر درآمده است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی موسوی در این ابتدای این برنامه ضمن اشاره به حیات سرشار از مبارزات علمی و عملی آیت الله مهدوی کنی(ره) تصریح نمود: غیر از جنبه‌های مبارزاتی و فعالیت‌های بیشماری که این شخصیت برجسته در اداره کشور داشتند، یکی از آثار و باقیات و صالحات آن استاد فرزانه در عرصه علمی دانشگاه امام صادق(ع) است که به عنوان نهاد علمی در سطح بسیار عالی و با حضور فرهیختگان در زمینه تولید علوم انسانی و تربیت نیروهای متخصص برای نظام جمهوری اسلامی که از اهداف متعالی این دانشگاه فاخر است بسیار خوب عمل کرده و به حمد الهی این مجموعه وزین علمی توانسته ثمرات بسیاری به جا گذاشته بگذارد.
وی در ادامه به توصیف فصول مختلف کتاب مذبور اشاره کرد و تصریح نمود: از جمله نکات مثبت این کتاب ارائه بحث‌های مقدماتی در ۳ فصل ابتدایی کتاب است که وجود این ۳ فصل تاثیر بسیار زیادی در فهم و درک موضوع کتاب گذاشته است. به طوریکه در این فصول با دقت و ظرافت به بحث تاریخی نماز جمعه، کیفیت و چگونگی آن در زمان خلفای ایرانی پرداخته شده است و ترسیم این فضا سبب گردیده فهم روایات که در فصول بعدی مطرح شده، راحت‌تر گردد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی موسوی در ادامه به طرح موفق دیدگاه‌ها و تبیین آنها در این کتاب اشاره کرد و خاطرنشان نمود: از دیگر نکات مثبت این کتاب این است که دیدگاه‌های علمای مختلف را به صورت کامل و صحیح و از زوایای گوناگون بیان کرده و سپس به نقد دیدگاه‌ها پرداخته شده است و نکات قابل توجه تر این است که دیدگاه‌های منحصر به فرد برخی علما به خوبی دراین کتاب گفته شده و در نهایت هم توسط استاد گرانقدر به نقد و چالش کشیده شده است.
وی در ادامه به دیگاه‌های علامه مجلسی دراین کتاب نیز اشاره نمود و خاطر نشان کرد: در این کتاب به خوبی به دیدگاه‌های علامه مجلسی برداخته شده است که این دیدگاه‌ها در کمتر کتابی آمده است و نکته قابل توجه این است که دیدگاه‌های ایشان هم کامل و از زوایای مختلف مطرح و سبب شده تا بتوانیم به طور کامل دیدگاه را بفهمیم و بعد تحلیل کنیم. اگر دیدگاه به طور کامل دیده نشود نقد هم به طور کامل نمی تواند مطرح شود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی موسوی در ادامه به بحث ولایت فقیه و ارتباط آن با نماز جمعه در این اثر فاخر اشاره کرد و بیان نمود: در این کتاب به خوبی به بحث ولایت فقیه پرداخته شده و همه دیدگاه‌ها در این زمینه آورده شده و در پایان جمع‌بندی خوبی از بحث‌های مطرح شده عنوان گردیده است.
وی در پایان به یکسری توصیه‌‌ها مبادرت کرده و تصریح نمود: این کتاب در واقع درس‌های معظم له است که توسط شاگردان ایشان جمع آوری و پیاده سازی شده است اما نظم نگارش گفتن با نوشتن متفاوت است و برای نوشتن لازم است با نظم بهتری در عین حفظ امانت مطرح گردد . همچنین اصلاح برخی از ارجاعات به ویژه در زیرنویس‌ها پیشنهاد می‌گردد و نیز توصیه می‌شود نقدهای بسیار ارزشمند آیت الله مهدوی کنی(ره) در قالب نظریه‌هایی در این کتاب مطرح گردد.
در ادامه حاج آقا اسلامی به بیان صریح آیت الله مهدوی کنی(ره) درباره نماز جمعه اشاره کرد و خاطرنشان نمود: استاد گرانقدر همواره تاکید می‌نمودند این مباحث به صورت علمی مطرح شده و دیدگاه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ اما تاکید من به شما طلبه‌ها این است که در هر جا هستید حتما در نماز جمعه شرکت کنید. وی در ادامه افزود: ایشان هم همواره در نماز جمعه شرکت می‌کردند و در مقام عمل تاکید و توصیه ایشان برپا داشتن نماز جمعه بود.
در پایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی قانع نیز ضمن معرفی یکی از آثار خودشان در رابطه با موضوع نماز جمعه، به صورت صریح و مشخص و با مراجعه به آیات قرآن و روایات مشهور به این موضوع پرداخت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *