اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
دانشگاه جامع علمی کاربردی | نشست | غیردولتی نیوز

تربیت کارآفرین بر مبنای دانش بنیانی هدف اصلی دانشگاه‌های علمی کاربردی است

  • فروردین ۲۹, ۱۴۰۰
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور؛

تربیت کارآفرین بر مبنای دانش بنیانی هدف اصلی دانشگاه‌های علمی کاربردی است

 

احمد رضا پیش بین گفت: دانشگاه‌ علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است و مولود انقلاب است و امروز می‌توانیم ادعا کنیم میزان اشتغال دانشجویان ما بالاترین نرخ را دارد گرچه دولت در مصوبات مهارت افزایی برای این قشر به تمام وعده های خود عمل نکرده است و کمتر از ۱۵ درصد این امر اجرایی شده است که خلا ان بسیار مشهود است.

دکتر”احمدرضا پیش‌بین” ساعاتی پیش در نشست خبری با اصحاب رسانه، استان کرمان را مهد سلحشوران عرصه مقاومت دانست و گفت: کرمان زادگاه سرداران بزرگی همچون سردار سلیمانی است و امیدواریم بتوانیم باورها و ارزش‌هایی که شهدا جان خود را برای آنها دادند، حراست کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه خانواده علمی کاربردی ۱۱۰ شهید را تقدیم نظام کردند، اظهار کرد: استان کرمان با ۷ شهید دانشجو رتبه برتر را در کل کشور دارد و برجسته ترین شهید دانشجوی ما شهید محسن حججی بود که مایه فخر جامعه دانشگاهی ماست، در دانشگاه جامع علمی کاربردی بیش از ۸۰۰۰ دانشجوی خانواده شاهد و ایثار گر تحصیل می‌کنند و ما برای آنها طرح هدایت تحصیلی داریم تا آنها در بهترین رشته‌ها تحصیل کنندلذا  باید برای اشتغال این دانشجویان برنامه داشته باشیم که بی شک هم در این عرصه تدابیری اندیشیده شده است .

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تربیت کارآفرین را هدف اصلی دانشگاه‌های علمی کاربردی دانست و افزود: دانشگاه‌ علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است و مولود انقلاب است و امروز می‌توانیم ادعا کنیم میزان اشتغال دانشجویان ما بالاترین نرخ را دارد.

پیش بین  با بیان اینکه آموزش‌های مورد نیاز جامعه در دانشگاه‌های علمی کاربردی انجام می‌شود، تصریح کرد: در سه سال اخیر طرح ساماندهی مدرسان را داشتیم و امروز همه ی مدرسان ما مسیر جذب را طی کرده و دارای صلاحیت‌های احتصاصی و عمومی هستند.

 

وی  عنوان کرد: طرح ساماندهی مراکز را به انجام رساندیم و از ۱۷۰۰ مرکز در گذشته امروز به ۶۰۱ مرکز فعال  رسیده است که به نوعی پالایش صورت گرفته است و  این مراکز باقیمانده دارای کیفیت لازم هستند زیرا برخی از مراکز دولتی بود و نباید مرکز دایر می کرد که تعطیل شدند  و برخی دیگر هم فاقد کیفیت لازم بودند لذا اکنون به وضعیت مناسب و خوبی دسترسی پیدا کرده ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه امسال ۱۴۵ هزار نفر دانشجو پذیرفتیم، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علمی کاربردی بیش از این است و با توجه به اینکه هزینه‌های ما در نظام آموزش مهارتی بالا است بخشی از هزینه‌ها را دولت باید تقبل کند و این امری بوده است که قبلا تصویب شده اند.

 

پیش بین اظهار کرد: اکنون کمتر از ۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند در حالی که دولت برای ۳۰ درصد دانشجوی مهارتی برنامه‌ریزی کرده و مجلس تصویب کرده بود که به دلیل عدم بسترسازی لازم برای اجرایی شدن این عدد محقق نشد.

 

 

وی برنامه نویسی درسی را یکی از اولویت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و بیان کرد: باید متناسب با نیازهای هر منطقه رشته‌ها تعریف شود.

 

پیش‌بین افزود: طبق قانون تحصیل فرزندان شاهد و ایثارگر رایگان باشد و بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف به پرداحت شهریه این عزیزان شد ما وظیفه حود در این زمینه انجام دادیم ولی شهریه آنها هنوز به صورت کامل پرداحت نشده به طوری که بدهی بنیاد شهید به دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی حدود ۸۰ میلیارد تومان رسیده است، باید مدنظر داشت که مراکز علمی کاربردی خصوصی است و این انباشت بدهی‌ مشکلاتی برای مراکز ایجاد کرده است گرچه مقرر شده برخی از اموال بنیاد شهید به فروش برسد تا بتواند بدهی خود را به مراکز بپردازند.

 

وی ادامه داد: در برخی از رشته‌های پروژه محور از سال ۱۴۰۰ دانشجوی ارشد خواهیم پذیرفت و با این اقدام حلقه نظام آموزش مهارتی تکمیل شده و در استان کرمان نیز دو مرکز ظرفیت پذیرش دانشجوی ارشد دارد که به محض تاییدیه به صورت رسمی اعلام خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: تقویت تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌ها و کانون‌ها از وظایف ماست اما مراکز ما پراکنده هستند و ما به دنبال تقویت انجمن‌های علمی، کانون‌ها و … هستیم.

وی با بیان اینکه مراکز علمی کاربردی استان کرمان ۲۱ انجمن علمی دانشجویی و ۲۷ کانون فرهنگی دارد، تصریح کرد: باید این انجمن‌ها باعث تقویت مراکز نوآوری شوند و همچنین در استان کرمان ۹ نشریه مجوزدارکه بتوانند در سطح دانشگاه ها به صورت رسمی درج مطلب داشته باشند، داریم.

پیش‌بین بیان کرد: به کلیه برگزیدگان اول تا سوم همه فعالیت‌های سطح دانشگاه‌ها اعم از جشنواره‌های قرآن و عترت، رویش، حرکت و … و مسابقات ورزشی تخفیف شهریه علاوه بر لوح تقدیر و تجلیل داده می‌شود.

وی افزود: برای دانشجویان این امکان فراهم شده از نیمسال دوم سال جاری بیش از ۷۰ درصد شهریه دانشجویان به صورت تسهیلات دانشجویی بپرداخت شود و دانشجویان تا چهار نیمسال می توانن از این تسهیلات استفاده نمایند ضمن اینکه باز پرداخت وام های دانشجویی بعد از دوران فازغ التحصیلی خواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در پایان خاطر نشان کرد: استان کرمان همیشه ار برجسته ترین استان های کشور در عرصه تربیت نخبگان و دانشجویان توانمند وکار افرین بوده است زیرا در سال ۹۸ نزدیک به ۱۰۵ اثر از کرمان به جشنواره رشد ارسال شده بود و نردیک به ۲۵ طرح نیز برای جشنواره حرکت که از این تعداد آثار ارسال شده در سطح ملی ۲ نفر از جشنواره رشد و ۱ نفر در جشنواره حرکت از کرمان بودند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *