فروردین ۹, ۱۴۰۳

بیشتر خوابگاه‌ها به تعمیرات نیاز دارند/هیچ بودجه‌ای برای امور رفاهی به ما داده نشده است

  • مرداد ۲۴, ۱۴۰۱

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳ خوابگاه در ۱۳ نقطه شهر دارد و همین پراکندگی هزینه‌های زیادی را به دانشگاه تحمیل می‌کند، اعلام کرد: اکثر این خوابگاه‌ها نیاز به تعمیرات اساسی یا جزئی دارند.

دکتر مهدی واحدی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر کار تعمیرات در سه خوابگاه پسرانه شهید ورامینی، شهید گلعذاری و شهید آشتیانی شروع شده است و خوابگاه‌های دخترانه که نیاز به تعمیرات جزئی‌تری دارند در اولویت بعدی هستند.

وی ادامه داد: خوابگاه شهید آشتیانی در مقطعی از رده خارج شد که با بازسازی در تابستان دوباره آن را به چرخه استفاده برمی‌گردانیم، چون پیش‌بینی می‌کنیم در مهرماه با توجه به حجم دانشجویان غیر بومی به بازگشایی این خوابگاه و استفاده از ظرفیت ۱۰۰ نفره آن نیاز خواهیم داشت.

تداوم ارائه خدمات باکیفیت، نیازمند حمایت‌های مالی

واحدی درباره هزینه بازسازی خوابگاه‌ها گفت: ما برای رسیدن به وضع مطلوب خوابگاه‌ها در تابستان برآورد می‌کردیم که به رقم قابل توجهی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان نیاز خواهیم داشت؛ ولی واقعیت این است که نه دانشگاه ما بلکه بسیاری از دانشگاه‌های کشور در حال حاضر از نظر تامین صد درصدی نقدینگی مورد نیاز خود برای تعمیرات یا تجهیزات خوابگاه‌ها و رستوران‌هایشان با مشکل مواجه هستند و دلیل اصلی آن عدم تخصیص بودجه رفاهی دانشگاه‌ها در سه ماهه اخیر توسط سازمان برنامه و بودجه است. تقریبا بسیاری از تخصیص‌های سازمان برنامه و بودجه به بسیاری از دانشگاه‌ها در حد پرداخت حقوق و دستمزد انجام شده است و دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۴۰۱ هنوز هیچ بودجه‌ای بابت امور رفاهی از دولت دریافت نکرده‌ است.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: ارائه خدمات تغذیه به حدود ۳۰۰۰ دانشجوی خوابگاهی از روز اول بازگشایی دانشگاه با همان کیفیتی که غذای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در بین دانشگاه‌های کشور دارد انجام شده است؛ در حالی که دولت هیچ بودجه‌ای برای امور رفاهی به دانشگاه ما تزریق نکرده است. اگر در این مدت کمک‌های صندوق رفاه دانشجویان و سازمان رفاه دانشجویان نبود قطعا ما نمی‌توانستیم خدمات خود را با کیفیتی که ارائه کردیم، ارائه کنیم. بنابراین طبیعی است که به دلیل فقدان نقدینگی همه کارهایی که پیش‌بینی کرده بودیم را نمی‌توانیم انجام دهیم و ناگزیریم تا اندازه‌ای زیر بار قرض برویم. در حال حاضر نیز به دلیل شرایط مالی روی کارهای ضروری متمرکز هستیم و برای انجام تعمیرات تابستانی با تعهدات کارها را پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده مواد غذایی ما در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از دو برابر شده است و این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۸ که کرونا شروع شد بیش از چهار برابر شده است. به طور مثال اگر قیمت یک پرس غذای دانشجویی در سال ۱۴۰۰ ده هزار تومان می‌شد امروز ۴۰ هزار تومان تمام می‌شود. از طرف دیگر صندوق رفاه دانشجویان به درستی در حمایت از دانشجویان اصرار دارد که قیمت خدمات را افزایش ندهد اما به هر حال دانشگاه‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند که دولت حتما باید فکری به حال این وضعیت کند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند نه تنها دانشگاه ما بلکه هیچ دانشگاهی در کشور توان نخواهد داشت که خدمات خود را با کیفیت سابق در شروع ترم آینده ارائه دهد. البته دولت هم طبیعتا مسئله‌های خودش را دارد و اراده و تعمدی برای اذیت کردن دانشگاه‌ها وجود ندارد اما واقعیت این است که دانشگاه علامه طباطبایی دستور دولت مبنی بر بازگشایی دانشگاه بعد از نوروز ۱۴۰۱ را به طور کامل انجام داد. تمام دانشجویان ما به صورت پلکانی در طول سه هفته به دانشگاه آمدند و به هیچ وجه تظاهر نکردیم که دانشگاه را باز کردیم. بنابراین انتظار داشتیم که با بازگشت صد درصدی دانشگاه به آموزش حضوری، حمایت‌های مالی از دانشگاه انجام شود.

خوابگاه تابستانی مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی

واحدی درباره شرایط خوابگاه‌های تابستانی دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: اصل فلسفه وجودی خوابگاه تابستانی برای دانشگاه‌هایی است که جریان آموزشی در قالب ترم تابستان در آنها وجود دارد. دانشگاه علامه طباطبایی از گذشته هیچ وقت ترم تابستانی نداشته است و به همین جهت اساسا موضوع خوابگاه تابستانی خیلی معنادار نیست. ولی به دلیل اینکه اغلب دانشجویان دانشگاه ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و برای دفاع از پایان‌نامه و رساله خود در زمان مقرر نیاز دارند که در تهران باشند، برای اینکه همزمان بتوانیم کار تعمیرات را هم انجام دهیم، دو خوابگاهی را که در این ایام  مورد استفاده نبودند به خوابگاه تابستانی اختصاص دادیم. بنابراین طبیعی است که این ظرفیت محدود را باید مدیریت می‌کردیم و به همین دلیل نتوانستیم به درخواست همه متقاضیان پاسخ مثبت بدهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان در خوابگاه‌های تابستانی دانشگاه علامه طباطبایی اسکان دارند افزود: به دانشجویان مقطع کارشناسی به غیر از دانشجویان چند رشته که درس کارورزی دارند خوابگاه تابستانی تعلق نگرفته است. بیش از ۹۵ درصد دانشجویانی که اکنون در خوابگاه‌های تابستانی ما اقامت دارند دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با توضیح اینکه صندوق رفاه دانشجویان در قیمت‌گذاری خوابگاه تابستانی دانشگاه‌هایی که ترم تابستانی ندارند ورود نمی‌کند افزود: قیمت‌گذاری خوابگاه‌های تابستانی دانشگاه علامه طباطبایی براساس اولویت‌بندی اول و دوم صورت گرفته است. اولویت اول ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای سنوات مجاز و اولویت دوم دانشجویانی بودند که سنوات مجاز آنها گذشته بود. مبنای قیمت‌گذاری خوابگاه‌های تابستانی نیز مبلغی است که صندوق رفاه دانشجویان برای طول سال‌تحصیلی اعلام می‌کند و با ضریبی که خود دانشگاه برای آن در نظر می‌گیرد مبلغ اجاره بها از دانشجویان دریافت می‌شود.

تجمیع خوابگاه‌های پسرانه در دست اقدام

واحدی در پاسخ به این سوال که طرح تجمیع خوابگاه‌های پسرانه دانشگاه در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: ما پروژه تجمیع خوابگاه‌های پسرانه را شروع کردیم و هر روز هم جلوتر می‌رویم؛ ولی ایجاد ظرفیت خوابگاه دو هزار نفره امری است که چند سال زمان می‌برد. در حال حاضر کارهای مربوط به شهرداری و اخذ مجوزهای لازم برای احداث خوابگاه و همچنین تامین تسهیلات از طرف یکی از بانک‌هایی که قرار است به این پروژه کمک کند انجام شده است. به محض نهایی شدن مجوز از طرف نهادهای مربوطه ان‌شاءالله کلنگ احداث را خواهیم زد. انجام این پروژه دست‌کم دو الی سه سال طول می‌کشد اما اگر این اتفاق بیفتد خدمتی ماندگار در دانشگاه علامه طباطبایی است که برای آیندگان، چه مسئولین و چه دانشجویان، در حوزه‌های مختلف آثار پر برکتی خواهد داشت.

مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی مبدع طرح‌های موفق کشوری

واحدی از کسب رتبه اول کشوری مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار در تاریخ این دانشگاه خبر داد و افزود: دلیل این اتفاق اهتمام همکاران ما در مرکز مشاوره دانشگاه به حمایت‌های مشاوره‌ای از دانشجویان حتی در دوره کرونا بوده است. مشاورین ما در دوران کرونا از طریق مشاوره‌های تلفنی و از راه دور دائما احوال‌پرس دانشجویان بودند. بعد از بازگشایی خوابگاه‌ها حتی اگر دانشجویان به مرکز مشاوره مراجعه نمی‌کردند مشاورین ما با توجه به مدل پیغمبرگونه «طبیب دوّار بطبّه» خودشان به سراغ آنها می‌رفتند. به لطف خدا و با توجه به ماهیت علوم انسانی داشتن دانشگاه علامه طباطبایی و تلاش‌های همکاران ما در مرکز مشاوره، بر خلاف بعضی از دانشگاه‌ها که تجربه‌های تلخی را بعد از بازگشایی دروان کرونا در آنها شاهد بودیم، دانشگاه علامه در شاخص‌های مربوط به مسائل روان‌شناختی در بین دانشگاه‌های تهران یکی از بهترین شرایط را دارد.

وی ادامه داد: برخی از طرح‌های موفق مانند طرح پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان (پات) که مبدع آن مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی بوده است در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و دبیرخانه کشوری آن در دانشگاه علامه طباطبایی مستقر است. ما با شروع این طرح از دو سال پیش، امروز شاهد ثمره آن که کاهش ۵۰ درصدی تعداد مشروطی‌های دانشگاه است هستیم.

تقویت صندوق‌های قرض الحسنه دانشگاه‌ برای پرداخت وام به دانشجویان

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی درباره وام‌های دانشجویی این دانشگاه توضیح داد: وام‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در چارچوب وام‌های صندوق رفاه دانشجویان تعریف می‌شود اما علاوه بر وام‌های صندوق رفاه دانشجویان دو صندوق «قرض‌الحسنه دانشجویان ایران» و «صندوق نیکوکاری» در معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی مستقر هستند. صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران با همکاری جهاد دانشگاهی و صندوق نیکوکاری با کمک یکی از نهادهای حمایتی کشور فعالیت می‌کنند و برای امور اضطراری حدود یک تا سه میلیون تومان به دانشجویان وام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از منابع مالی این صندوق‌ها با حمایت استادان و کارکنان دانشگاه و بخش دیگر آن از طریق نهادهای حمایتی تامین می‌شود افزود: کاهش مراجعه برای دریافت وام در دوران کرونا تا حدی باعث تضعیف این  دو صندوق‌ شد. بنابراین عمده کاری که این صندوق‌ها در دوره کرونا انجام دادند حمایت از دانشجویانی بود که برای اتصال به کلاس‌های مجازی ابزارهای هوشمند در اختیار نداشتند.

واحدی از انجام رایزنی‌هایی برای تقویت «صندوق نیکوکاری» دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و افزود: همکاران ما در تلاشند تا این صندوق به لحاظ مالی چنان قدرتی پیدا کند که بتوانیم هر تعداد تقاضای وام از سوی دانشجویان در حد امور ضروری را کاملا پاسخ بدهیم اما چون در ابتدای مسیر هستیم از بیان جزئیات بیشتر معذورم.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهار کرد: بیماری کرونا آثار نامطلوبی را در کل جامعه بر جای گذاشت و شرایط آموزش و زیست دانشجویان را نیز تحت تاثیر قرار دارد. شرایط کلان خوابگاه‌های کشور نشان می‌دهد که مخاطراتی در زیست جمعی دانشجویان ایجاد شده است. ذائقه و روحیه‌ دانشجویان در دو سال خانه‌نشینی حاصل از کرونا تغییر کرده است، آستانه تحمل‌ها پایین آمده است و مهارت‌های زیست جمعی خدشه دار شده است. این مسائل باعث می‌شود که زندگی دانشجویی در خوابگاه‌ها با چالش‌هایی روبه‌روشود. بنابراین با توجه به وضعیت گرانی‌ها و تورمی که در کشور وجود دارد، بازگشت به دوران مطلوب ارائه خدمات در کنار تلاش و کوشش مسئولین، صبوری دانشجویان را می‌طلبد. من از دانشجویان عزیز تقاضا دارم که هم ملاحظه دانشگاه و خدماتی که ارائه می‌شود را بکنند و هم مهارت‌های ارتباطی خودشان را بیش از پیش تقویت کرده تا بتوانند زیست جمعی بهتری را تجربه کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *