فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

حضور نماینده رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در وزارت علوم

  • مرداد ۲۳, ۱۴۰۱

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در وزارت علوم حضور یافت و با وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام حسن درویشیان با اشاره به جلسه مسئولان وزارت علوم با نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: وزارت علوم تلاش می‌کند سیاست‌های دولت و رویکردهای دولت سیزدهم را به طور جدی دنبال کند.

وی ادامه داد: در این جلسه مواردی را گزارش دادیم و چالش‌هایی که وزارت علوم از گذشته با آن مواجه بود مطرح شد. همچنین مسئولان وزارت علوم هم به اقتضا، مواردی را مطرح کردند که حاکی از توجه آنها به این چالش‌ها و برنامه ریزی آنها برای برون رفت از این چالش‌هایی بود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد افزود: ما امیدواریم با برنامه ریزی هایی که برای هر بخشی صورت می‌گیرد و با توجه به سند تحول دولت مردمی که تکالیفی را برای وزارت علوم در این سند پیش بینی کرده است با اجرای این اقدامات مندرج در سند تحول و برنامه‌هایی که خود وزارت علوم دارد، شاهد یک جهش مناسبی هم در رفع این چالش‌ها و تولید علم و ارتقا جایگاه علمی کشور در دنیا باشیم.

پیگیری برنامه رئیس جمهور مبنی بر «ارشاد مدیران» در وزارتخانه‌ها

وی یاد آور شد: حسب دستور ریاست محترم جمهوری، مأموریتی به نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبازره با فساد داده شده است که بر اساس آن ما در وزاتخانه‌ها برای پیگیری برنامه‌های وزارتخانه‌ها در این خصوص حضور پیدا می‌کنیم، در واقع یکی از برنامه‌های رئیس جمهور محترم «ارشاد مدیران» است که این برنامه جزو برنامه‌های ریاست جمهوری در برنامه انتخابات بود که بعد از انتخابات رئیس جمهور محترم اعلام کردند، برنامه «ارشاد مدیران» را داریم که بر اساس آن نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در وزارتخانه‌ها حضور پیدا می‌کند از این رو در وزاتخانه علوم نیز حضور پیدا کردیم.

حجت الاسلام درویشیان یاد آور شد: پیش از این نیز در تعدادی از وزارتخانه دیگر حضور پیدا کرده‌ایم و در آینده به ترتیب در وزارتخانه‌های دولت حضور را پیدا خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه ارشاد مدیران، تذکر و پیشگیری از تخلف و جرم است افزود: اگر خدای نکرده تخلف و جرمی احراز شود، آن را هم دولت و هم ما به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد حتماً پیگیری کرده و اقدام قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در پاسخ به این سوال که با توجه با جلسه‌ای که با مسئولان وزارت علوم داشته‌اید، آیا گزارش‌هایی از قبل در مورد تخلف در وزارت علوم داشته‌اید یا خیر افزود: یکی از موضوعاتی که به عنوان مثال تقریباً در همه دستگاه‌های اجرایی، کم یا زیاد، به اقتضا مأموریت‌ها، امکانات و اختیاراتی که دارند، وجود دارد، بحث «تعارض منافع» است که در وزارت علوم هم کم و بیش موقعیت‌های «تعارض منافع» وجود دارد که برخی از آنها نیاز به قانون دارند.

وی افزود: به عنوان مثال کسی که در وزارت علوم مسئولیت داشته و یا خود رئیس دانشگاه است اگر رئیس یک مؤسسه آموزشی باشد یا سهام دار یک مؤسسه آموزشی باشد، حتماً موقعیت «تعارض منافع» است، یعنی نمی‌شود که فرد هم رئیس مؤسسه آموزشی غیر انتفاعی غیر دولتی باشد، در وزارت علوم هم مسئولیت داشته باشد و یا رئیس دانشگاه هم باشد لذا در حال پیگیری این موضوع هستیم.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: البته طرح «تعارض منافع» در مجلس شورای اسلامی است از ما نیز نظر خواسته اند و نظراتمان را ارائه داده‌ایم، امیدواریم هر چه زودتر این طرح در مجلس هم نهایی و تصویب شود تا بشود موقعیت‌های تعارض منافع را مدیریت کرد.

وی افزود: وزارت علوم تأکیدات لازم را در این زمینه به رؤسای دانشگاه‌ها داشته است.

کسانی که حائز شرایط انتصاب مسئولیت هستند به آنها مسئولیت داده شود

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بحث‌های مورد تاکید رئیس جمهور، «بحث انتصابات» است که دوباره تاکید کرده‌ایم، حسب مأموریتی که رئیس جمهور ابلاغ کرده‌اند، به کسانی که حائز شرایط هستندمسئولیت داده شود.

وی ادامه داد: انتصاب مدیران با رعایت شایسته گزینی یکی از اصول دوازده گانه در حکمرانی مطلوب است که رئیس جمهور در ابتدای کار به عنوان میثاق نامه به همه وزرا ابلاغ کردند یکی از این اصول، شایسته گزینی است که باید رعایت کنند.

وی درباره اینکه انتصابات وزارت علوم و دانشگاه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید، افزود: انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها که یک فرایند قانونی دارد بعد از پیشنهاد وزیر علوم باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن ضوابط تطبیق داده شده و تصویب شود ولی بقیه انتصاب مسئولان وزارتخانه و دانشگاه‌ها در اختیار وزارت علوم است، بنابراین هم به وزیر و مسئولان وزارت علوم و هم وزرای دیگر توصیه و تاکید کرده‌ایم که افرادی منصوب شوند که شرایط احراز پست را داشته باشند اگر موردی باشد تذکر می‌دهیم البته مواردی هم بوده، البته نه در وزارت علوم در وزارتخانه‌های دیگر که تذکر داده‌ایم و اصلاح شده است.

وی درباره اینکه بیشتر تخلف وزارت علوم در چه زمینه‌ای بوده است و وضعیت وزارت علوم در مقایسه با سایر وزارت خانه‌ها به چه صورت است افزود: وزارتخانه‌ها را نمی‌شود با یکدیگر مقایسه کرد، هر کدام یک مأموریت ویژه ای دارند مثلاً دستگاه‌هایی که متولی بحث‌های مالی و اقتصادی هستند مانند بانک‌ها را اگر بخواهید با وزارت علوم مقایسه کنید اصلاً قابل مقایسه نیست چون در آنجا زمینه تخلف زیاد است اما در وزارت علوم و یا وزارت آموزش و پرورش اصلاً زمینه فساد مالی خیلی نیست، نمی گویم اصلاً نیست، اما به اندازه آنجا نیست.

وی افزود: تخلفی که بخواهم بگویم بوده، نداریم. صحت و سقم مواردی که گزارش می‌شود، بررسی می‌شود بر این اساس گاهی تخلفات گزارش شده مستند نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *