فروردین ۹, ۱۴۰۳

آغاز به کار سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری ۱۴۰۱

  • مرداد ۱۵, ۱۴۰۱

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز به کار سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به مرور در هر یک از گروه های آزمایشی خبر داد.

، دکتر احسان جمالی با اعلام این خبر گفت: سازمان سنجش با توجه به دغدغه داوطلبان و خانواده‌های آنها در رابطه با انتخاب رشته بهینه نسبت به انتشار ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته و همچنین طراحی و پیاده‌سازی سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اقدام کرده است.

وی افزود: داوطلبان می‌توانند با پرداخت هزینه ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر یک از گروه‌های آزمایشی که در آن گروه مجاز به انتخاب رشته در رشته محل‌های با آزمون شده اند، از امکانات این نرم‌افزار بهره‌مند شوند.

جمالی افزود: از داوطلبان انتظار می‌رود رشته دانشگاهی خود را بر اساس علایق، توانمندی‌ها و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود انتخاب کنند، این افراد باید از احتمال قبولی در رشته‌های موردنظرشان مطلع شوند و در همین راستا، در نرم‌افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی، با استفاده از اطلاعات داوطلبان سال جاری و اطلاعات رشته محل‌های سال‌های اخیر و با رعایت تمامی شرایط و ضوابط، رشته‌هایی که داوطلب در صورت انتخاب رشته در سال گذشته، شانس قبولی در آنها داشت به وی معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه تصمیم نهایی را داوطلب بر اساس عوامل مؤثر در انتخاب رشته و دانشگاه محل تحصیل باید اخذ کند، ادامه داد: برای انتخاب رشته، عوامل متعددی از جمله میزان علاقه به رشته و دانشگاه، در نظر داشتن نوع دوره، مقطع تحصیلی، شرایط و امکانات دانشگاه و شهر محل تحصیل، شرایط و ضوابط خاص هر رشته، تعهدات پس از اتمام تحصیل و … مهم است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی قادر به اولویت دادن رشته محل‌ها مطابق کلیه عوامل مذکور و از جمله علاقه و سلیقه داوطلب نیست، به همین دلیل این سیستم می‌تواند صرفاً به عنوان راهنما معرفی کننده رشته‌هایی باشد که داوطلب در آنها شانس قبولی دارد.

وی با اشاره به امکانات نرم افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی آزمون سراسری، گفت: در این نرم افزار قابلیت جستجو بر اساس نوع دوره، مقطع تحصیلی، رشته محل‌های استان، رشته، نوع پذیرش و یا ترکیبی از همه این موارد پیش بینی شده و این سامانه با توجه به وضعیت علمی داوطلب حداکثر ۳۰۰ کد رشته محل را با هر جستجو ارائه می‌کند که از بالا به پایین شانس قبولی داوطلب در آنها افزایش می‌یابد.

جمالی افزود: ممکن است این سامانه به برخی از داوطلبان که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، هیچ رشته‌ای پیشنهاد نکند یا رشته محل‌های محدودی پیشنهاد کند؛ به این دسته از داوطلبان توصیه می‌شود با در نظر گرفتن دوره‌ای که مجاز شده‌اند و رشته محل‌های معرفی شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته و همچنین اطلاعیه‌های سازمان سنجش و بر اساس علاقه خود و اولویتی که مدنظرشان است نسبت به انتخاب رشته اصلی اقدام کنند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش خاطرنشان کرد: در سامانه انتخاب رشته مجازی، رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز، بورسیه، دارای شرایط خاص دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق) پیشنهاد نمی‌شود و داوطلبان در صورت تمایل به انتخاب رشته محل‌های مذکور باید مطابق با ضوابط و شرایط مؤسسات مذکور و با توجه علاقه خود و اولویتی که مدنظرشان است، این رشته محل‌ها را در فرم انتخاب رشته اصلی وارد کنند.

وی تاکید کرد: داوطلبان به این مسئله توجه داشته باشند که اگر رشته محل‌های انتخابی خود را در نرم افزار انتخاب رشته اصلی ثبت نکنند، از چرخه گزینش آزمون سراسری حذف خواهند شد. به عبارت بهترسامانه انتخاب رشته مجازی صرفاً نقش راهنمایی و هدایت داوطلبان بر اساس گزینه‌های انتخابی و نیز آمادگی برای انتخاب رشته اصلی را دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *