فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

انعقاد قرارداد با صنعت در حوزه انرژی و دفاعی

  • مرداد ۵, ۱۴۰۱

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت از تعریف پروژه های باز با صنعت در حوزه‌های انرژی دفاعی و هوش مصنوعی خبر داد و گفت:در ابتدای سال کل مبلغ قرارداد از سوی مجموعه های بیرونی تسویه می شود.

داوود یونسیان در خصوص برنامه این دانشگاه برای کاربردی کردن پژوهش با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت از قدیم الایام در زمینه ارتباط تنگاتنگ با صنعت، شهره بوده است گفت: در دوره مدیریت جدید شعار و محور اصلی فعالیتهای ما در یک جمله خلاصه است؛ «توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی».

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت سال گذشته در میان دانشگاه های سراسر کشور رتبه نخست را در حوزه ارتباط با صنعت کسب کرد افزود: برهمین اساس اولویت اصلی کار ما توسعه فناوری و تعاملات صنعتی است.

وی ادامه داد: دانشگاه برنامه ویژه ای برای توسعه فناوری و ارتباطات صنعتی در دست اجرا دارد. در زمینه ارتباطات صنعتی ما کار تازه ای را شروع کرده اصطلاحا گام نخست را با انعقاد پروژه های باز با صنعت برداشته ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت گفت: قراردادهای باز، قراردادهایی است که بر اساس محورهایی مشخص، از لحاظ ریالی عددی برایش تعریف و پس از ابلاغ محورها، این قراردادها با دانشگاه تسویه می شود.

وی ادامه داد: بطور نمونه حول موضوعی خاصی مثل توربین، یک قرارداد مادر به ارزش ۱۰ میلیارد و ذیل آن نیز یک سری زیر قرارداد بسته می شود که این مهم، چابک شدن فرآیند قرارداد را به همراه دارد.

یونسیان با تاکید بر کارآمدی و موفق بودن این مدل از قراردادها، افزود: حسن برجسته این نوع قراردادها این است که معمولا کل مبلغ بصورت اعتباری و در ابتدای سال از سوی مجموعه های بیرونی طرف قرارداد پرداخت می شود.

وی گفت: در ارتباط با صنعت ما بیش از ۱۵ قرارداد از این نوع را در موضوعات و حوزه های مختلف از جمله انرژی، هوش مصنوعی، دفاعی، حمل و نقل و … طی یک سال اخیر منعقد کرده ایم.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت همچنین به برنامه های دیگر این دانشگاه در حوزه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه توسعه فناوری، ما بر توسعه مراکز نوآوری بعنوان جایگاه اصلی رسیدن به محصول، تمرکز ویژه ای داشته ایم و در این راستا، تعداد مراکز نوآوری را افزایش داده ایم.

وی با بیان اینکه با راه اندازی ۷ مرکز نوآوری جدید، تعداد مراکز به ۱۳ افزایش یافته است، گفت: مراکز جدید عمدتا در زمینه تحول دیجیتال، صنعت ۴ یا همان Industry ۴، هوش مصنوعی، علوم شناختی و حوزه های نرم افزاری و علوم روز دنیا است. بر این باور هستیم که توسعه مراکز نوآوری دانشجویان و اساتید ما را به این سمت که فعالیتهایشان هدفمند و منتج به یک محصول باشد سوق خواهد داد.

یونسیان همچنین به عقد قرارداد در راستای حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: یکی سری قرارداهای مادر در این خصوص منعقد کرده ایم. در شرایطی که قراردادهای باز ماهیت صنعتی دارند، این قراردادهای مادر و بزرگ را صرفا بمنظور حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسته ایم.

وی ادامه داد: مدل این قراردادها به این شکل است که یک سازمانی متعهد می شود که طی یک سال مثلا از ۵۰ یا ۱۰۰ پایان نامه ارشد و دکترای ما در موضوعات خاص حمایت کند. خوشبختانه این طرح از طرف ارگانها و سازمان های بیرون دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و تاکنون حدود ۴ قرارداد مادر در حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاعی و انرژی منعقد کرده ایم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *