اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

اختصاص سهمیه کنکور به حادثه دیدگان آتش سوزی دو مدرسه

  • خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از اختصاص سهمیه پذیرش در کنکور سراسری به حادثه دیدگان آتش سوزی دو مدرسه شین آباد و درود زن در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خبر داد.

 جلسه یکصد و شصت و دوم از ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور اعضای ستاد برگزار شد در حاشیه این جلسه منصور کبگانیان در جمع خبرنگاران درباره مصوبات این جلسه گفت: اولین موضوعی که در این جلسه بررسی شد، «سند ملی توسعه فناوری نانو» بود که در جلسات قبل عمده مسائل آن مطرح شده بود و در این جلسه به راهبردها، اقدامات و ساختار سند مذکور پرداخته شد.

وی ادامه داد: هفت راهبرد ملی در ارتباط با نانو تصویب شد که اولین راهبرد آن، ترویج و گفتمان سازی برای افزایش مشارکت ذی نفعان بود که خوشبختانه ستاد نانو در این زمینه فعال بوده است چرا که ما سال‌هایی را داشتیم که مردم شناختی از تکنولوژی نانو نداشتند ولی اکنون درک ملی در این خصوص ایجاد شده و این ترویج باید ادامه یابد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: راهبرد دوم در ارتباط با نانو ارتقای کیفیت علمی در این حوزه و پرورش منابع و سرمایه‌های انسانی کارآمد بود و از راهبردهای دیگر می‌توان به ارتقای توان نوآوری مبتنی بر فناوری بدیع، ارتقای دانش بنیانی صنایع موجود بر مبنای فناوری نانو، توسعه و مدیریت بازار ملی محصولات نانو، تدوین استانداردهای ملی و بین المللی نانو و ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بین المللی علمی و فناوری در این حوزه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه شاخص‌های نظارت و ارزیابی اجرای این سند که موارد متعددی بود بررسی و با اصلاحاتی تصویب شد.

کبگانیان ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم کار، در ماده ۵ بود که حوزه‌های صنعتی اولویت دار در حوزه نانو مشخص و پنج حوزه تاکید شد که می‌توان به آب و محیط زیست، انرژی، کشاورزی، سلامت و بهداشت و حوزه ساخت و ساز اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین نهایی سازی این سند به اتمام رسید و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و به تصویب نهایی رسیده و ابلاغ خواهد شد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: البته شورایی برای این ستاد به ریاست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل و اعضای آن مشخص شد که این کار را پیش خواهند برد و در بخش دوم این جلسه «سند ملی توسعه دانش بنیان کشاورزی و امنیت غذایی» مطرح شد که از مطالبات مقام معظم رهبری نیز بوده است.

وی ادامه داد: این امر یکی از بحث‌های راهبردی است و کم اهمیت تر از موضوع آب نیست. به علت وسعت این موضوع فرماندهی واحد، منابع مشخص و برنامه جامع برای آن وجود نداشته است همچنین اختلاف نظر حاکمیتی در بین مسئولان مختلف با توجه به تغییر دولت‌ها وجود داشته است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه در دوران‌های گذشته برخی مسئولان تکیه بر واردات داشتند عنوان کرد: این دیدگاه کشور را به خطر می‌اندازد. سازمان تحقیقات کشاورزی و دانشگاه‌ها حدود ۸۰ کشور را برای تدوین این سند مطالعه کرده و ۲۰۰ خبره درگیر این کار بودند و ۶۰ سند جزئی در این حوزه نوشته شده بود امید است تا این سند به صورت ملی و فرا دولتی پیش رود.

وی با اشاره به اینکه مأموریت اصلی در این سند نگاه به کشاورزی به عنوان مولد قدرت در اقتصاد است خاطرنشان کرد: نگاه دانش بنیانی به حوزه امنیت غذایی و کشاورزی غلیظ است و به توصیه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور بخش شرکت‌های دانش بنیان این سند تقویت می‌شود. ۱۲۵ میلیون تن غذا به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار در کشور تولید می‌شود. در فاصله یکسال گذشته قیمت جهانی غذا افزایش یافته و قیمت جهانی بیش از ۳ برابر مواد غذایی افزایش داشته است.

کبگانیان ادامه داد: ضریب نفوذ علم و فناوری در کشاورزی ما ۶ درصد است که باید افزایش یابد بنابراین دیگر با کشاورزی و تولید غذای سنتی نمی‌توان به دنبال امنیت غذایی رفت و کشور باید در این زمینه جهش پیدا کند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در این زمینه گفت: ۳۵۰ شرکت‌های دانش بنیان داریم که ۵ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان را شامل می‌شوند و این رقم رضایت بخش نیست. در این سند پیشنهاد شده ۱۳۰۰ شرکت باید راه اندازی شوند تا ۲۰ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان را شامل شود.
وی با اشاره به در خواست سهمیه پذیرش در کنکور سراسری توسط ۲ مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد و مدرسه شهید رحیمی درود زن به علت آتش سوزی افزود: در این جلسه این دو مورد نهایی شد که در ۲ هفته آینده به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خواهد رسید. آسیب دیدگان مدرسه شین آباد در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با حدنصاب ۸۰ درصد از امتیازی که به دست می‌آورند با تمرکز بر پذیرش بومی و در مقطع کارشناسی سهمیه‌ای برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با مدرسه درود زن چون برخی از این عزیزان اکنون اواخر دوره کارشناسی هستند و فاصله پیدا کرده است، سهمیه هم در مقطع کارشناسی و هم کارشناسی ارشد با اعمال حد نصاب ۸۰ درصد در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به تصویب رسید. همچنین برخی از این عزیزان در دانشگاه‌های غیر دولتی مثل دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند و اکنون به سال‌های ۳ و ۴ رسیده‌اند لذا مقرر شد با مسئولان دانشگاه آزاد صحبت کنیم تا تسهیلاتی در خصوص شهریه آنها لحاظ شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *