فروردین ۹, ۱۴۰۳

اختصاص ۱۰۰ درصد بودجه پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در سال گذشته/کاهشی شدن روند تخلفات سال‌های اخیر

  • خرداد ۴, ۱۴۰۱

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت در خصوص بودجه پژوهشی این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ تخصیص بودجه این دانشگاه روند خوبی داشته و تا اواخر اسفند نزدیک به ۱۰۰ درصد بودجه، تخصیص داده شده است.

دکتر داوود یونسیان در مورد بودجه پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در سال ۱۴۰۰، گفت: در سرفصل بودجه، چیزی به نام بودجه پژوهشی در سازمان برنامه و بودجه نداریم. یک بخش مربوط به هزینه‌های جاری و یک بخش مربوط به تملک دارایی سرمایه است. ولی عرف بر این است که از این بودجه‌ها، نزدیک به ۲۰ درصد به عنوان بودجه پژوهشی همه دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهند و برای هر دانشگاه این میزان متفاوت است.

وی در خصوص میزان اختصاص بودجه پژوهشی این دانشگاه توضیح داد: خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ تخصیص بودجه دانشگاه روند خوبی داشته و تا اواخر اسفند نزدیک به ۱۰۰ درصد بودجه، تخصیص داده شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این‌که بخشی از این بودجه صرف حقوق افراد می‌شود، ادامه داد: بخشی از این بودجه صرف هزینه پرسنلی و حقوق افراد و … می‌شود و بخش عمده دیگر در سه سرفصل پژوهشی اصلی شامل تجهیز و نگهداری آزمایشگاه‌ها، گرنت پژوهشی اساتید و دانشجویان و فرصت مطالعاتی، پسا دکتری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و … مصرف می‌شود.

یونسیان در خصوص آمار پرونده‌های تخلفات پژوهشی و مقالات ریترکت‌شده این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ گفت: خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ مورد خاصی از تخلفات پژوهشی چه در حوزه دانشجویان و چه در حوزه اساتید، وجود نداشته است.

وی دلیل کاهش تخلفات را برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دو سال اخیر دانست و عنوان کرد: مواردی بعضاً به دلیل ناآگاهی دانشجویان، اتفاق می‌افتد که با برگزاری کارگاه‌های اخلاق پژوهش هر دو سه ماه یک‌بار و مسائلی مانند سرقت ادبی و … به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: فکر می‌کنم در دانشگاه‌های دیگر و وضع کلی کشور هم به همین صورت باشد. در چند سال گذشته، مواردی بوده ولی سیر آن، کاهش داشته است.

وی با بیان این‌که کارگاه‌های اخلاق در پژوهش در دانشگاه علم و صنعت اختیاری است، گفت: ولی آمار نشان می‌دهد که تقریباً در هر کارگاهی ۴۰ تا ۵۰ درصد دانشجویان شرکت می‌کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *