فروردین ۹, ۱۴۰۳

واکنش شورای صنفی علوم پزشکی به انتقال دانشجویان ایرانی از خارج

  • فروردین ۷, ۱۴۰۱

شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور نسبت به تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر انتقال دانشجویان ایرانی از خارج از کشور واکنش نشان دادند.

شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور در نامه ای خطاب به دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت خواستار پاسخگویی وزارت بهداشت در خصوص تصمیم انتقال دانشجویان ایرانی از خارج از کشور شدند.

در این نامه آمده است: «نظر به اخبار اخیر در خصوص انتقال دانشجویان محصل در کشور اوکراین به داخل کشور و زمزمه‌هایی مبنی بر کوتاه آمدن وزارت بهداشت در برابر اعتراضات و درخواست های این دانشجویان برای انتقال به داخل لازم دانستیم نکاتی را یادآور شویم.

۱. با توجه به مصوبات اخیر در خصوص افزایش ظرفیت رشته پزشکی در سال‌های آتی آیا ظرفیتی برای پذیرش این دانشجویان چه به صورت مهمان و چه به صورت انتقال دائم وجود دارد؟

کما اینکه دانشکده‌های پزشکی هم اکنون نیز در مرحله انفجار ظرفیتی قرار داشته و با مشکلات عدیده رفاهی و آموزشی مواجه هستند و علاوه بر این دانشگاههای تیپ ۲ و ۳ که مقصد بسیاری از دانشجویان انتقالی در سال های اخیر بوده اند از امکانات بالینی کافی برای تربیت دانشجوی پزشکی برخوردار نیستند.

۲. آیا به طور کلی انتقال دانشجویان خارج از کشور به دانشگاههای داخل خلاف اصل عدالت آموزشی و مصداق بارز دورزدن کنکور سراسری و پایمال کردن حقوق دانشجویانی که با تلاش و زحمت بسیار به این جایگاه رسیده‌اند نیست؟

همانطور که مطلع هستید افراد بسیاری علیرغم تلاش‌های نیز علی رغم تلاش های فراوان همانطور که مطلع هستید افراد بسیاری نیز علی رغم تلاش های فراوان قادر به پذیرش در این رشته ها نبوده اند در حالی که در پروسه انتقال دانشجویان خارج به داخل شاهد هیچ گونه آزمون و سنجش جدی نیستیم.

البته باید توجه کرد که برگزاری آزمون برای سنجش این دانشجویان نیز و هم تراز با کنکور سراسری نیست و همچنان به مصداق زیر پا گذاشتن عدالت آموزشی است و گاهاً افرادی با رتبه های نجومی در کنکور بدون رقابت با دانش‌آموزان نخبه این سرزمین و صرفاً بر اساس تمکن مالی فراوان و تحصیل به مدت چند ترم در کشوری دیگر به این شیوه صاحب کرسی در کلاس‌های پزشکی و غیره می شوند.

۳. در شرایطی که هیچ کدام از دانشگاههای کشور اوکراین مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و المان های لازم برای تربیت دانشجوی پزشکی را ندارند چرا باید با انتقال این دانشجویان موافقت شود؟ کمااینکه این افراد در هنگام گرفتن پذیرش این دانشگاه‌ها از مورد تایید نبودن این دانشگاه ها و عدم امکان ادامه تحصیل در این زمینه مطلع بوده اند.

۴. در حال حاضر اخبار بسیار نگران کننده‌ای از تصمیم قریب الوقوع وزارت بهداشت در تغییر مصوبه منع انتقال دانشجویان خارج از کشور از ورودی ۲۰۱۹ شنیده شده که نه تنها موجبات انتقال دانشجویان در اوکراین را فراهم می‌آورد بلکه زمینه را برای سودجویی سایر افراد، آقازادگان و ورود دانشجویان از سایر کشورها را فراهم می‌کند. حال سوال مهم اینجاست که کدام قدرت و فشارها موجب تغییر در قانون در جهت ورود این دانشجویان شده است؟

امیدواریم معاونت آموزشی وزارت بهداشت در بررسی پرونده دانشجویان محصل در اوکراین نکات گفته شده را مورد توجه قرار دهد تا خدایی ناکرده شاهد فاجعه ای دیگر در رشته‌های علوم پزشکی نباشیم و قانون منع انتقال دانشجویان از دانشگاه های خارج از کشور که حافظ اصل شایسته سالاری رشته های علوم پزشکی و به‌تبع حافظ سلامت مردم و جامعه است همچنان پابرجا بماند و این دانشجویان همانند سایر متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی ضمن شرکت در کنکور سراسری در صورت قبولی نسبت به تطبیق واحد های گذرانده شده خود اقدام کنند. »

این نامه به امضای شورای صنفی ۴۱ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور رسیده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *