فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

علائم هشدار در هنگام بروز مشکلات سلامت روان دانشجویان چیست؟

  • اسفند ۳, ۱۴۰۰

روانپزشک مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که دوره پرچالش دانشجویی که اغلب با شروع دوره بزرگسالی و استقلال اجتماعی همراه می‌شود، حاوی تجربیات سخت و متنوعی است، ابراز داشت: در این دوران با شناخت علائم هشدار در دوستان و اطرافیان، می‌توانیم قبل از پیچیده شدن این مشکلات و تبدیل آن‌ها به بیماری جدی روانپزشکی، اقدام درمانی انجام و حمایت لازم را ارائه دهیم.
شبنم نوحه‌سرا روانپزشک مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست «آموزشی توانمندسازی آشنایی با مهارت‌های همتایاری دانشجویی» که در سالن جلسات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد، با طرح این سؤال که چرا مهم است علائم هشدار را بشناسیم؟ ابراز داشت: دوره پرچالش دانشجویی که اغلب با شروع دوره بزرگسالی و استقلال اجتماعی همراه می‌شود، حاوی تجربیات سخت و متنوعی است. این تجربیات و چالش‌ها می‌توانند در صورت وجود مشکلات قبلی، سابقه خانوادگی و نبود شبکه حمایتی به اختلالات روانشناختی تبدیل شوند. چنان که مطالعات نشان داده است اختلالات اعتیادی اغلب پیش از ۲۰ سالگی شروع می‌شوند.

وی با بیان این‌که با شناخت علائم هشدار در دوستان و اطرافیان می‌توانیم قبل از پیچیده شدن این مشکلات و تبدیل آن‌ها به بیماری جدی روانپزشکی اقدام درمانی انجام و حمایت لازم را ارائه بدهیم، ابراز داشت: علائم هشدار برای تشخیص افسردگی زودهنگام اصلی‌ترین علامت افسردگی (به معنای بالینی) احساس غم و ناراحتی، به همراه بی علاقگی نسبت به فعالیت‌ها است.

نوحه‌سرا به علائم افسردگی اشاره کرد و گفت: احساس خستگی مفرط، احساس ناامیدی شدید، بی حوصلگی یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها و مواردی که قبلا اهمیت داشته است، بی طاقت شدن و زود از کوره در رفتن، مشکلات خواب، مشکل در تمرکز و یادگیری و حافظه، گریه کردن بی‌اختیار، کاهش اشتها و از دست دادن وزن و فکر خودکشی، مرگ یا آسیب به خود از بیشترین علائم افسردگی در فرد مبتلا است.

روانپزشک مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص درمان بیماری افسردگی، بیان داشت: برخی افراد نسبت به مراجعه به روانپزشک مقاومت دارند که این موضوع دلایل متعدد دارد؛ بهتر است یادآوری کنیم که درمان همه انواع افسردگی، دارو یا فقط دارو نیست و در صورت تجویز دارو، باید آن را در دوره مشخصی استفاده کرد. لزوما افراد برای مدت طولانی دارو مصرف نمی کنند، بر این اساس باید دارو را تحت نظر پزشک شروع و تحت نظر پزشک قطع کرد. در غیر این صورت عوارض آن بیشتر از فواید آن خواهد بود. برخی افراد از عوارض احتمالی دارو مانند افزایش وزن، اعتیاد، خواب آور بودن یا … می‌ترسند که باید این اطمینان را به آن‌ها داد که همه این عوارض قابل مدیریت هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *