فروردین ۹, ۱۴۰۳

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران افتتاح شد/ جزئیات پذیرش دانشجو

  • بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

ساختمان دانشکده جدیدالتاسیس حکمرانی دانشگاه تهران، امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور رئیس دانشگاه تهران افتتاح شد.

 به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در آئین افتتاح دانشکده حکمرانی، با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های کشور در زمینه انتخاب مدیرانی که هم توان و مهارت مدیریتی و هم توان علمی و مهارت فنی در حوزه تخصصی مربوطه را داشته باشد، گفت: فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته‌های مختلف اعم از کشاورزی، فنی، انرژی، آب و … می‌توانند مقاطع ارشد و دکتری را در رشته حکمرانی مرتبط با تخصص کارشناسی خود ادامه دهند و در مقطع ارشد و دکتری در دانشکده حکمرانی، مهارت‌های مدیرتی و تحلیل را فراگیرند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد مدنظر دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران توسط کشورهای موفق نیز تجربه شده است، درباره خروجی‌های دانشکده حکمرانی ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد پرورش افرادی باشیم که هم از منظر دانشگاه تهران جایگاه ویژه‌ای دارند و هم دقیقاً متناسب با نیازها جامعه و مسائل سازمان‌ها تربیت شده‌اند. انسان‌هایی را تربیت کنیم که سیاست‌گذاران خوب، مدیر و اداره کننده‌های موفقی باشند.

مقیمی درباره شیوه پذیرش دانشجو در دانشکده حکمرانی نیز اظهار کرد: دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده حکمرانی پذیرش می‌شوند، علاوه بر قبولی در آزمون، لازم است در مصاحبه‌های تخصصی نیز شرکت کنند و دارا بودن سابقه کار تخصصی در رشته تخصصی دوره کارشناسی‌شان، یک امتیاز در زمینه پذیرش آنها محسوب می‌شود.

وی در ادامه در خصوص نحوه تأمین هیأت علمی مورد نیاز برای دانشکده حکمرانی گفت: در رشته‌های کشاورزی، فنی، فلسفه، حوزه انرژی و آب کار شده است. بنا داریم متخصصان و اعضای هیأت علمی که در این حوزه‌ها کار کرده‌اند را به عنوان عضو هیأت علمی وابسته در دانشکده حکمرانی به کار گیریم.

رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که دانشکده حکمرانی طوری در تربیت مدیران متخصص عمل کند که روزی شاهد باشیم دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران بتواند ۸۰ درصد مدیران کشور را تربیت کند.

علی‌اکبر فرهنگی، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران نیز در آئین افتتاح دانشکده حکمرانی، گفت: اتفاقی که سال‌های سال خواسته همه ما بود تحقق پیدا کرد. همیشه معتقد بودم که این سرزمین دارای میراث‌های گرانبهایی از نظر دیوان‌سالاری بوده است و زمانی که هیچ جا آموزش‌های مدیریت داده نمی‌شد، در دوره سلجوقی خواجه نظام ملک طوسی از طریق نظامیه‌ها و بعد از طریق المستنصریه‌ها این آموزش‌ها را به دولتمردان ارائه می‌کرد و قرن‌ها امپراطوران و حاکمان اسلامی (حدود ۷ قرن متوالی) فارغ‌التحصیلان المستنصریه‌ها بوده‌اند و ان‌شاالله دکتر پورعزت میراث‌دار این بزرگان باشند.

دکتر علی‌اصغر پورعزت، مسئول راه‌اندازی دانشکده حکمرانی نیز اظهار کرد: دانشکده حکمرانی از آرمان‌های همه کسانی بوده است که نگران آینده ایران هستند، که ما از آن تحت عنوان دانشکده‌ای برای ایران و یا شاید رویایی برای ایران یاد می‌کنیم که تحقق پیدا می‌کند، با این هدف که علم بتواند از ساحت نظریه‌پردازی به ساحت عمل نزدیک شود.

پورعزت تاکید کرد: قصد ما این است که سودمند بودن علم را نشان دهیم، چرا که علم در جاهای گوناگون و در فضاهای متفاوت تولید می‌شود، ولی زمانی دال بر حل مساله خواهد بود که جنبه‌های متفاوت جمع‌بندی و عصاره‌گیری شود و در یک خط مشی و یک سنت حکمرانی متبلور شود و قصد ما این است که کمک کنیم به همه دانشکده‌ها تا ثمره جهاد علمی خود را ببینند.

بر طبق این گزارش، دکتر احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در این آئین با تاکید بر اینکه ما همه در دانشگاه تهران خادم علم هستیم، گفت: هر واحد جدیدی که در دانشگاه اضافه می‌شود نشان از اقتدار دانشگاه تهران دارد، بنابراین اگر دانشگاه تهران را به صورت کل درنظر بگیریم، هر کدام از این اجزا در واقع راه را برای هموار کردن مسیر توسعه و پیشرفت در کشور فراهم می‌کند.

وی یکی از وظایف دانشگاه تهران را تربیت کادر مدیریتی برای کشور دانست و راه‌اندازی دانشکده حکمرانی را در این قالب ارزیابی کرد و گفت: حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران هم در حد توان خود بر اساس توصیه و تأکیدات رئیس دانشگاه این آمادگی را دارد که در زمینه تجهیز، راه‌اندازی و کمک به تأمین نیروی انسانی و منابع مالی دانشکده حمکرانی تلاش بیشتری داشته باشد تا در زمینه تکمیل فضاهای آموزشی این دانشکده و دانشکده‌های دیگر گام برداریم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *