فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

میانگین رشد بودجه دانشگاه‌ها/رشد ۵۲درصدی بودجه “فنی و حرفه ای”

  • آذر ۲۴, ۱۴۰۰

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با توجه به اینکه میانگین رشد بودجه دانشگاه‌های کشور ۳۶ درصد بود، رشد بودجه این دانشگاه برای سال آینده ۵۲ درصد نسبت به قبل افزایش یافته است.

 به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ابراهیم صالحی عمران با تبریک هفته پژوهش، ضمن قدردانی از حضور دکتر خیرالدین در جمع دانشگاهیان فنی و حرفه‌ای با اشاره بر اینکه با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری حرکت نو و جدیدی در آموزش عالی کشورآغاز خواهد شد خاطر نشان کرد: مطمئناً با ایجاد این معاونت، بحث نوآوری و فناوری پایه ریزی و ارتقا پیدا کرده و تبدیل علم به فناوری و ثروت تسهیل خواهد یافت.

وی با اشاره بر اینکه خوشبختانه پروژه زیر دریایی امداد و نجات یکی از پژوهشگران ا دانشگاه فنی و حرفه‌ای جز طرح‌های برتر هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد اظهار داشت: وقتی صحبت از پژوهش و آموزش می‌شود این سوال پیش می‌آید که معنی پژوهش در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای چیست؟ و مسیر دانشگاه فنی و حرفه‌ای را دراین راه مشخص کرد. اگر نسل‌های دانشگاهی را طبقه بندی کنیم جز دانشگاه کار آفرین محسوب می‌شویم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: در نسل سوم و چهارم دانشگاهی با مأموریت خاص، ویژه و مشخص فعالیت می‌کند. اگر چه تشابهات زیادی با برخی از دانشگاه‌ها داشته باشیم، ولی تأکید ماه بر تفاوت‌هاست و درک این تفاوت‌ها ما را در رهبری آموزشی این دانشگاه موفق خواهد کردو بایستی روی آن تمرکز ویژه ای داشته باشیم و از مأموریت تعریف شده خارج نشویم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فعالیت دانشگاه را به عنوان دانشگاه کار آفرین جا انداخت باید ببینیم مبانی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این دانشگاه به چه صورت است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مطالعه بیرونی هویت پیدا می‌کند. در حالی که دانشگاه‌های دیگر در درون سیستم آموزشی هویت می‌یابند، اساساً هویت این دانشگاه در پاسخگویی به نیازهای بیرونی از جمله اثر گذاری در رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی مشخص می‌شود و اگر در این حیطه اثر گذار باشیم در حقیقت هویت و جایگاه واقعی دانشگاه فنی و حرفه‌ای پدیدار خواهد شد.

صالحی عمران ادامه داد: در برنامه راهبردی دانشگاه نگاه ما در پژوهش‌ها همین است. مطالعه و پژوهش پیشران‌ها و تحولات بخش‌های اقتصادی و اجتماعی برای ما بسیار مفید است. جهت گیری و تحولات بخش‌های اقتصادی و کشاورزی و خدمات برای ما بسیار مهم است.

وی عمران با تاکید بر اینکه هدف عمده ما تربیت تکنسین در بستر اقتصاد پلتفرمی است گفت: در حال حاضر اقتصاد جهانی به این سمت حرکت می‌کند در اقتصاد پلتفرمی زمینه جدید برای آموزش‌های مهارتی ایجاد شده است، بسیاری از حرفه‌ها و مشاغل در حال بروز رسانی است. فضای مجازی در اقتصاد پلتفرمی نگاه و فضای نویی را برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد کرده است که معتقدیم همه اینها شایستگی‌هایی را طلب می‌کند که بایستی در برنامه ریزی های درسی دیده شده و به آن پرداخته شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اساس دانشگاه توجه به فناوری و نوآوری برای تحقق بخشیدن به اهداف دانشگاه است چراکه تعیین کننده کیفیت آموزش‌های مهارتی ما همین مبحث مهم و کلیدی است و بنده مجدداً تأکید می‌کنم خروجی‌های این دانشگاه حتماً باید فن آفرین و نوآور باشند.

وی افزود: زمانی این اتفاق می‌افتد و زمانی دانشگاه می‌تواند وارد نوآوری و فناوری شود که بتواند تشکیل شبکه‌های نوآوری دهد و بنده در بحث آموزش‌های مهارتی بدنبال آن بودم و این مهم هم با گرد آوری شرکا انجام خواهد شد که شرکای ما بخشی کار فرمایان، صنایع و خدمات و آموزش و پرورش هستند و با جمع آوری همه اینها می‌توانیم شبکه نوآوری را شکل دهیم و منجر به اتفاق کم نظیری در آموزش عالی کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: با عنایت به تجربه‌های بین المللی آموزش‌های مهارتی طی مطالعاتی که صورت گرفته بود در مقایسه بین آموزش‌هایی که در درون دانشگاه به صورت یکطرفه اتفاق افتاده و آموزش‌هایی که با مشارکت شرکای بیرونی صورت می‌پذیرد که همان آموزش دوگانه است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای اخیراً در این مسیر گام برداشته؛ نتیجه‌ای که از این تحقیق گرفتند متوجه شدند شایستگی‌هایی که دانشجویانی که از این دو نوع آموزش دارند بالاخص شایستگی‌های نوآورانه اثرات بیشتری داشته است.
صالحی گفت: تشکیل شبکه نوآوری همان چیزی که در تغییر سر فصل‌های این دانشگاه اتفاق افتاد، که با حضور فعالان حوزه‌های صنعتی و آموزش و پرورش شکل گرفت. اگر ما پیامدها و هویت این دانشگاه را در رشد اقتصادی می‌بینیم حتماً باید نوآوری، فن آوری و پژوهش را در این مسیر همراه کنیم.

وی در پایان با اشاره بر اینکه خوشبختانه در دولت جدید عزم جدی و نگاه خوبی به آموزش‌های مهارتی بالاخص دانشگاه فنی و حرفه‌ای شکل گرفته است خبر داد: همیشه نگران بودجه این دانشگاه بودیم در سال‌های گذشته ضعیف‌ترین بودجه دانشگاه‌ها مربوط به بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوده است و مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود الحمدالله به قول‌هایی که داده شده بود عمل شد و با توجه به اینکه میانگین رشد بودجه دانشگاه‌های کشور ۳۶ درصد بود، رشد بودجه این دانشگاه برای سال آینده ۵۲ درصد نسبت به قبل افزایش یافته است که امیدوارم شاهد رشد و افزایش کیفیت آموزشی در این مرکز مهم علمی و مهارتی در کشور باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *