فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

حقوق فناوری‌های نوین در دو بخش فنی و حقوقی بررسی شد

  • مهر ۱۷, ۱۴۰۰

نشست علمی حقوق فناوری‌های نوین در دو بخش فنی و حقوقی با سخنرانی دکتر سید محمد رضوی زاده، استاد دانشگاه علم و صنعت و رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و دکتر مریم محقق داماد، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران در فضای مجازی برگزار شد.
دکتر رضوی زاده در ابتدای این نشست ضمن مرور تاریخچه شبکه‌های مخابراتی و سیر تحول آن، به مفهوم مخابرات پرداخت و در همین راستا مفاهیمی چون مخابرات الکترونیکی و غیرالکترونیکی را با ذکر مثال‌هایی تشریح نمود.
وی در ادامه به دوره‌های جنگ جهانی و نحوه گسترش شبکه‌های مخابراتی در آن دوران‌ها پرداخت و در ادامه به تشریح و توصیف شبکه‌های مخابراتی چون مخابرات نوری، مخابرات ماهواره‌ای، مخابرات نظامی و شبکه‌های اینترنت مبادرت کرد.
استاد دانشگاه علم و صنعت سپس به سرعت نفوذ شبکه‌های مخابراتی در همه کشورها اشاره کرد و خاطر نشان نمود: این سرعت رشد در فناوری‌های نوین به ویژه مخابرات سیار به اوج خود رسید؛ به طوریکه ما اکنون شاهد نسل‌های جدید مخابرات هستیم که سرویس‌های بهتری به مردم می دهند و در نتیجه مورد استقبال بیشتر مردم هم قرار گرفته‌اند.
رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات در ادامه به رابطه دولت و حاکمیت و ارتباطات اینترنتی حال حاضر اشاره نمود و در همین راستا به توضیح مقوله اینترنت اشیاء و چالش‌های فنی و غیر فنی پدیده مذکور در آینده پرداخت.
وی همچنین به بحث امنیت در ابعاد مختلف زندگی در شرایط دیجیتالی شدن اشیاء اشاره کرد و بیان کرد: در چنین شرایطی شاهد پیچیده شدن و محدود شدن شبکه‌های جدید در انحصار کشورها و شرکت‌های ویژه‌ای هستیم که این امر دارای نقاط مثبت و منفی بیشماری است.
وی در ادامه به تشریح نقاط و جنبه‌های مثبت شبکه‌های مخابراتی شامل آموزش، سرگرمی، ارتباطات، تجارت، سلامتی و همچنین چالش‌ها و نقاط منفی آن، شامل حریم شخصی، قانونگذاری و سیاستگذاری، وابستگی به تکنولوژی، مالکیت فردی و غیره پرداخت.
دکتر محقق داماد در ادامه به تعریف اینترنت اشیاء مبنی بر دیجیتالی شدن اشیاء بی جان و ارتباط هوشمند بین اشیاء اشاره کرد و تاکید نمود: امروزه بازه رشد تکنولوژی از تدوین قوانین حقوقی به مراتب بیشتر است.
وی در ادامه به ملاحظات حقوقی فناوری ‌های نوین و اینترنت اشیاء پرداخت و چگونگی سیاستگذاری و قانونگذاری پدیده‌های نوظهور را بررسی نمود.
عضو هیات علمی پردیس خواهران در همین راستا به دیدگاه‌های مختلف موافقان و مخالفان در زمینه چگونگی سیاستگذاری فناوری‌های نوین اشاره کرد و تصریح نمود: در این زمینه رویکردهای مختلف جهانی، منطقه‌ای و قاره‌ای وجود دارد و مواردی چون خود نظام‌دهی و توافقات بین‌المللی مطرح است.
دکتر محقق داماد سپس به تعریف مفهوم حقوق نرم و سخت و خود نظام‌دهی پرداخت و تصریح نمود: خود نظام دهی‌ها الزام کمتری نسبت به قانون دارند و در قالب مرام نامه‌ها، آئین نامه ها و غیره مورد قبول جوامع و اصناف هستند.
وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به نقش نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در زمینه قانونگذاری فناوری‌های نوین و دیدگاه‌های موافق و مخالف آن پرداخت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *