فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
غلامحسین رحیمی

دانشگاه‌ها باید شهامت تعطیلی برخی رشته‌ها را داشته باشند

  • تیر ۳, ۱۴۰۰

دانشگاه‌ها باید شهامت تعطیلی برخی رشته‌ها را داشته باشند

 

 معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید شهامت تعطیلی برخی رشته‌های تحصیلی و جایگزینی با رشته‌های جدید را داشته باشند چرا که برخی گرایشات در علوم پایه از جمله میان رشته‌ای‌ها توجیه‌پذیر نیستند.

 

«غلامحسین رحیمی»  در جلسه شورای دانشگاه رازی کرمانشاه در جمع مسوولان و اساتید این دانشگاه افزود: با اینکه در ۶ سال گذشته رتبه اول منطقه در طرح های تحقیقاتی را داشته ایم اما متاسفانه در امتحانات بین المللی رتبه ما پنجم منطقه است.

 

او این موضوع را ناشی از کافی نبودن کیفیت آموزشی دانشگاه ها دانست و ادامه داد: ما ضعف استعداد نداریم اما ورودی های ارشد و دکتری ما قوی نیستند و برخی چون کار پیدا نمی کنند به ناچار به دکتری می آیند.

 

رحیمی بر توجه به رشته های علوم پایه به عنوان پایه توسعه کشور تاکید کرد و بیان داشت: اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و فناوری کوانتومی حوزه هایی هستند که باید به آنها وارد شویم.

او افزود: هوش مصنوعی حتی علوم انسانی را نیز در فلسفه ذهن درگیر خواهد کرد.

 

دانشگاه های دولتی کرمانشاه جایگاه خوبی در طرح های پژوهشی دارند

 

وی همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت پژوهشی دانشگاه های کرمانشاه گفت: دانشگاه های دولتی کرمانشاه به خصوص دانشگاه صنعتی به طور میانگین جزو دانشگاه های خوب ما از نظر پژوهشی هستند، منتهی به نسبت دانشگاه های بزرگی مانند شریف و تهران باید در حوزه پژوهش ها و توسعه فناوری بیشتر تلاش کنند.

او توزیع اعتبارات پژوهشی به دانشگاه های کشور را در مجموع عادلانه توصیف کرد اما گفت: درآمدهای بیرونی دانشگاه های بزرگ ما زیاد است و این موضوع دانشگاه ها را از هم متمایز کرده است.

رحیمی بیان داشت: همین الان دانشگاه هایی داریم که سرانه درآمد بیرونی اش به ازای هر هیأت علمی حدود ۸۰۰ میلیون تومان  است و بیش از ۵۰ درصد بودجه عمومی اش ناشی از انجام طرح های بیرونی است.

او ادامه داد: آزمایشگاه های ما باید بتوانند کسب درآمد کنند و نباید فقط به اعتبار دولتی وابسته بود، بلکه دانشگاه ها باید زمینه هایی برای کسب درآمد در زمینه خدمات مستقیم یا مشارکتی فراهم کنند.

وی گفت: انصافا دولت نیز باوجود مشکلات اقتصادی اعتبارات خوبی برای تجهیز آزمایشگاه دانشگاه ها اختصاص داده است.

 

ایران رتبه ۱۴ تحقیقاتی دنیا را دارد

 

او  درخصوص وضعیت پژوهشی دانشگاه های کشور نیز گفت: سال گذشته موفق شدیم ۷۰ هزار سند را در پایگاه های معتبر بین المللی ثبت کنیم و از نظر کمی همین الان رتبه جهانی ۱۵ و از نظر کیفی جایگاه چهاردهم دنیا را داریم.

او ادامه داد:‌ سال گذشته برای اولین بار رتبه کیفی ما از کمی پیشی گرفت، ضمن اینکه در برخی زمینه ها حتی رتبه زیر ۱۰ جهان را داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه بیان داشت: متاسفانه هنوز بنیه تحقیقاتی ما تماما پشتوانه توسعه فناوری قرار نگرفته هرچند همیشه تا ۳۰ درصد تحقیق ها برای تحقیقات ، تربیت نیروی محقق و گسترش مرزهای دانش  است.

رحیمی اما تاکید کرد که حداقل باید به جایگاهی برسیم که ۵۰ درصد تحقیقات ما پشتوانه توسعه فناوری و تولید کالا و محصول قرار بگیرد.

این مقام مسوول بر توسعه مراکز رشد، مراکز نو آوری، پارک ها و پردیس های علم و فناوری  تاکید کرد و افزود: می توانیم این امکان را در چند سال آینده فراهم کنیم.

رحیمی در خصوص رویکردهای معاونت پژوهش وزارت علوم نیز بیان داشت: توسعه دوره های پسا دکتری و جذب پژوهشگر دستیار پژوهشی از جمله رویکردهای ماست، ضمن اینکه توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری نیز جزو برنامه های ما خواهد بود.

او بر توجه ویژه به علوم پایه به عنوان دانش های  پایه توسعه کشور  تاکید کرد و ادامه داد: تعریف طرح های دراز مدت فناوری مورد نیاز کشور از طریق شورای عالی عتف  نیز جزو برنامه های ماست.

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای ۱۷ دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره‌گیری از دانش و تخصص ۳۱ استاد، ۱۲۲ دانشیار، ۲۷۷ استادیار، ۱۳ مربی و جمعا ۴۴۳ عضو هیات علمی در ۵۷ گروه آموزشی و حدود ۱۲هزار نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای (عمومی) و دکترای تخصصی فعالیت دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *