فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دانشگاه بین المللی امام رضا \ غیردولتی نیوز

دانشگاه منسوب به آستان قدس و امام رضا(ع) از هر حیث باید فاخر باشد

  • خرداد ۳۱, ۱۴۰۰

دانشگاه منسوب به آستان قدس و امام رضا(ع) از هر حیث باید فاخر باشد

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در آیین افتتاح پروژه‌های آموزشی واحد خواهران دانشگاه امام رضا (ع) که در سالن همایش شهید سلیمانی پردیس خواهران این دانشگاه برگزار شد، با تأکید بر اینکه مسائل علمی و فرهنگی از محور‌های اصلی فعالیت‌های آستان قدس در حوزه خواهران و برادران است اظهار کرد: سیاست آستان قدس امتداد جریان فکری، دانشی و فرهنگی امام رضا (ع) در جامعه است، ما به مرقدداری حضرت رضا (ع) و پاک کردن غبار کفش زائران با پلک چشم خود افتخار می‌کنیم اما تنها این وظیفه را برای خود قائل نیستیم و معتقدیم همان گونه که حضرت رضا (ع) در دوران حیات خود منشأ پیشرفت، فضیلت، بصیرت، روشنی و آگاهی برای جامعه بودند امروز نیز مضجع شریف ایشان باید در قبال جامعه این گونه باشد.

 

وی تأسیس دانشگاه توسط آستان قدس را تلاشی در راستای امتداد جریان علمی و فکری امام رضا (ع) در جامعه دانست و تصریح کرد: امام رضا (ع) به عالم آل محمد (ص) معروف هستند، این عالم آل محمد (ص) بودن تنها نباید محدود به کتاب‌ها و روایات باشد، این عالمیت باید در فرهنگ جامعه امتداد و ظهور و بروز یابد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه وجهه علمی حضرت رضا (ع) در تمام جامعه به ویژه مجموعه‌های منتسب به این حضرت باید جلوه داشته باشد، به نقل روایاتی از تلاش حضرات معصومین (ع) برای روشنگری در جامعه پرداخت و اظهار کرد: جامعه‌ای که فاقد علم و دانش باشد به تمدن نخواهد رسید، پیغمبر اکرم (ص) جامعه جاهلیت پیش از اسلام را با دو بال «علم» و «دین» به بزرگترین تمدن توحیدی بشری مبدل ساخت.

 

وی «علم» و «دین» را دو بال الزامی برای تکوین تمدن سازی اسلامی دانست و با اشاره به تأکیدات حضرت محمد (ص) نسبت به علم‌آموزی عنوان کرد: امروز ما در دوران علم و دانش هستیم، از این رو شاید اهمیت تأکیدات پیامبر (ص) نسبت به علم و دانش آن هم در دوران جاهلیت را به خوبی درک نکنیم.

مروی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) یکی از شروط آزادی اسیران جنگی را علم آموزی به مسلمانان قرار داده بودند، اضافه کرد: در دوران جاهلیت تنها امری که در معاملات و گفتمان‌های جامعه جایگاهی نداشته موضوع فرهنگ، علم، دانش، فضیلت و کرامت بود؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) در آن دوران تاریک بر فراگیری علم و دانش تأکید داشتند زیرا می‌دانستند برای رقم زدن تمدن بزرگ بشری نیاز به علم و دین در کنار یکدیگر است.

وی با تأکید بر اینکه دنیای امروز مرهون تمدنی است که پیامبر اکرم (ص) بنیان گذاشت، اظهار کرد: مبالغه نیست اگر بگوییم تمدن جهان امروز مرهون پیامبر گرامی اسلام (ص) است، نقش تمدن اسلامی و افتخارات علمی تاریخ مسلمانان و نقش آن در پیشرفت‌های علمی غرب باید برای نسل جوان بیان شود.

 

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اگر بخواهیم در آستان قدس اقدامی اثرگذار برای معنا بخشی و تعمیق زیارت انجام دهیم باید به موضوع علم و دانشگاه توجه کنیم، افزود: این اقدام به نسل امروز و آیندگان نشان می‌دهد که ما تنها به زیارت و گسترش مکان‌های زیارتی اهتمام نداشته و فقط به این مهم بسنده نکرده‌ایم، بلکه در کنار آن به برکت امام رضا (ع) مراکز علمی و دانشگاهی نیز مورد توجه قرار گرفته و توسعه یافته‌اند.

وی ابراز کرد: دانشگاه سازی را همانند رواق‌سازی در حرم مطهر می‌دانیم و معتقدیم هر دو آنها به حضرت رضا (ع) ختم خواهد شد، لذا به میزان توان و امکانات برای گردآوری بهترین امکانات آموزشی در دانشگاه امام رضا (ع) تلاش می‌کنیم، پس از حرم مطهر رضوی و امر زیارت دومین اولویت آستان قدس موضوعات فرهنگی و علمی است.

مروی با بیان اینکه دستگاه عالم آل محمد (ص) باید تجلی علم و معرفت باشد و این علم را به جامعه امتداد دهد، گفت: همه ابزار روز و مدرن برای آموزش بهتر دانشجویان دانشگاه‌های آستان قدس را تهیه و استفاده می‌کنیم تا دانشجویان بتوانند به لحاظ علمی و دانشی تخصص کسب کنند.

وی با بیان اینکه ابعاد علمی به تنهایی قادر به تحقق اهداف عالی انسانی و رقم زدن تمدن متعالی نیست، بر لزوم توجه به فعالیت‌های تربیتی در کنار آموزش‌های علمی تأکید و اظهار کرد: مسائل فرهنگی و تربیتی همانند علمی بسیار مهم هستند، دانشجویانی که در دانشگاه‌های منسوب به ولی خدا حضرت رضا (ع) تحصیل می‌کنند باید با دانشجویان سایر دانشگاه‌ها از حیث علمی و تربیتی متفاوت باشند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه امام رضا (ع) باید از حیث علمی ممتاز و از نظر اخلاقی، کمال انسانی و کسب معرفت، شاخص باشند؛ فارغ التحصیلان دانشگاه امام رضا (ع) باید افرادی متخصص باشند که هر دو بال «علم» و «تهذیب» را در کنار یکدیگر دارند.

 

 

مروی در پایان مسئولان دانشگاه امام رضا (ع) را به تدوین چشم اندازی روشن مبتنی بر برنامه ریزی عملگرایانه توصیه و خطاب به مدیران این دانشگاه گفت: برای حداقل ۲۵ سال آینده دانشگاه امام رضا (ع) چشم انداز تدوین و برای رسیدن به آن جایگاه برنامه‌ریزی کنید، دانشگاه امام رضا (ع) باید همچون حرم مطهر از هر حیث فاخر باشد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *