اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
ارائه تسهیلات 15 میلیون تومانی به 10 طرح پژوهشی برتر

ارائه تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی به ۱۰ طرح پژوهشی برتر

  • اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران امسال در تاریخ ۶ تا ۸ اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه آزاد واحد علوم‌و‌تحقیقات برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات تاکنون ۲۵۰ تیم ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۲ تیم دانشجویی و دانش‌آموزی آن متعلق به دانشگاه آزاد بوده است. در این دوره از مسابقات تیم‌های دانشگاه آزاد به صورت رایگان حاضر خواهند شد و پس از این رویداد به ۱۰ طرح برتر پژوهشی و تحقیقاتی، تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی نیز تعلق می‌گیرد. همچنین پس از این دوره انجمن فناوری رباتیک زیر نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان نیز فعالیت خود را در همه واحدهای این نهاد دانشگاهی آغاز خواهد کرد. برای اطلاع از روند این دوره از مسابقات «فرهیختگان» گفت‌وگویی با حامد حسن‌پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد داشته که در ادامه می‌خوانید.

واحد علوم‌وتحقیقات میزبان هفدهمین دوره  مسابقات بین‌المللی ربوکاپ شد
حامد حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد درخصوص هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ عنوان کرد: «دوره شانزدهم با حمایت‌های دکتر طهرانچی پس از ۲ سال وقفه به علت شیوع کرونا سال گذشته برگزار شد. اما در این دوره از مسابقات متاسفانه ‌تنها ۲ تیم از دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند. با پیگیری‌هایی که توسط باشگاه نخبگان جوان انجام شده، برای هفدهمین دوره از مسابقات موضوعاتی انتخاب شده که مبتنی‌بر توان‌افزایی علمی باشد تا در نتیجه آن، دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند مهارت‌های کاربردی حوزه هوش مصنوعی را ترویج دهند و این نوع اقدامات را به درستی انجام دهند.» او در ادامه افزود: «در نتیجه برنامه‌ریزی هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ مقررشد این مسابقات در تاریخ ۶ تا ۸ اردیبهشت ماه در واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شود. تاکنون ۲۵۰ تیم برای این دوره از مسابقات ثبت‌نام کرده‌‌اند. از بین تیم‌‌هایی که برای این دوره ثبت‌نام کرده‌‌اند، ۳۲ تیم از دانشگاه آزاد است. این تعداد نشان از پیشرفت بسیار خوب تیم‌های دانشگاه آزاد در هفدهمین دوره مسابقه ربوکاپ دارد. در این دوره بیش از هزار نفر نیز در مسابقات شرکت خواهند کرد.»
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد درخصوص تعداد تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی حاضر در این مسابقات گفت: «از ۳۲ تیم که در حال حاضر از دانشگاه آزاد در این دوره حاضر هستند، ۲۵ تیم دانشجویی و۷ تیم دیگر آن را تیم‌های دانش‌آموزی مدارس سما این دانشگاه تشکیل می‌دهند. این تیم‌ها از واحدهای قزوین، پرند، کرمان، کرج، نجف‌آباد، علوم‌وتحقیقات، یادگار امام و تهران مرکز هستند و قرار است از واحدهای دیگری مانند ایلام نیز به جمع آنها اضافه شوند.»
حسن‌پور درباره تمایزهایی که در این دوره با دوره‌های قبلی وجود دارد، بیان کرد: «در دوره‌های قبلی تنها مسابقه‌ای با شور و هیجان بسیار برگزار می‌شد. درحالی‌که کار اصلی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان پس از این مسابقات با استعدادیابی افراد برتر آغاز می‌شود. متاسفانه هنوز بعد از برگزاری ۱۶ دوره از این مسابقات، دانشگاه آزاد تیم مشخصی ندارد و تیم‌های شرکت‌کننده به نمایندگی از این دانشگاه به صورت شخصی حاضر می‌شوند. بدین‌گونه که فردی از جانب یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در این مسابقات شرکت می‌کند. حتی بعدها نیز برای او در کشور اتفاقات خوبی می‌افتد. اما در دانشگاه آزاد چیزی به‌عنوان یک شبکه منسجم از متخصصان حوزه رباتیک و هوش مصنوعی هنوز وجود ندارد. از سوی دیگر، دوره‌های ترویجی مرتبط با این حوزه از قبیل هوش‌مصنوعی، مکانیک و مکاترونیک نیز برای دانشجویان به صورت رایگان درنظر گرفته شده است.»
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در ادامه افزود: «با سازوکاری که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در همه واحدهای دانشگاه آزاد برقرار کرده به راحتی می‌توان شرکت در این دوره از مسابقات را در همه واحدها ترویج کرد. این امر درحالی اتفاق می‌افتد که سازوکار حضور تیم‌های واحدهای مختلف به این صورت انجام نمی‌شد. برای مثال دانشگاه آزاد قزوین مسابقات را با موضوعی برگزار می‌کرد و تنها برخی از واحدها به شرط اطلاع‌رسانی درست و تمایل رئیس واحد به شرکت در مسابقات، در آن حاضر می‌شدند. امسال اطلاع رسانی‌ها به درستی زیر نظر باشگاه در همه واحدها انجام شده است. همچنین قرار است تا از پایان‌نامه‌های مربوط به این حوزه نیز تقدیر به عمل ‌آید. از سوی دیگر در جهت تبیین این مسابقات از صاحب‌نظران ایرانی نامدار این حوزه نیز دعوت به عمل خواهد آمد.»

انجمن فناوری رباتیک در دانشگاه آزاد تشکیل خواهد شد
حسن‌پور درباره چگونگی شکل‌گیری انجمن فناوری رباتیک و تیم‌سازی‌های مربوط به این حوزه توضیح داد: «اعضای انجمن‌های علمی متشکل از دانشجویان مختلف مرتبط با همان رشته هستند و یک استاد مشاور در کنار آنها قرار دارد. برای تشکیل تیمی با موضوع ربوکاپ نیاز است تا افراد مستعد در همه حوزه‌های متفاوت این حوزه از قبیل متریال، طراحی، ساخت، الکترونیک و کامپیوتر در کنار هم قرار گیرند. بدین منظور باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برای تحقق این امر در حال تاسیس انجمن فناوری رباتیک است. به بیان دیگر تیم‌سازی مربوط به حوزه رباتیک در قالب انجمن فناوری رباتیک تعریف خواهد شد. درواقع در قالب انجمن فناوری تیمی تشکیل خواهد شد که همه افراد آن در بخش‌های مختلف حوزه رباتیک فعال هستند. برای این امر استعدادیابی و شناسایی افراد مستعد در حوزه هوش مصنوعی در طول مسابقه انجام می‌شود. پس از آن نیز انجمن فناوری رباتیک با حضور دانشجویان همه واحدهای دانشگاه آزاد تشکیل خواهد شد. راهبری مشخصی برای آن انجمن در نظر گرفته شده و باشگاه می‌تواند به این موضوع ورود کند. افرادی که در این باشگاه عضو شوند مراحل رشد و پیش‌رشد را نیز می‌توانند زیر نظر باشگاه بگذرانند. دانشگاه آزاد نیز پس از تشکیل این انجمن تیم خود را می‌شناسد و برای مسابقات بعدی از اعضای این انجمن استفاده خواهد کرد.»
او درباره تیم‌سازی حوزه هوش‌مصنوعی زیر نظر این باشگاه بیان کرد: «اگر باشگاه همه مسئولیت‌های خود را کنار بگذارد و به تیم‌سازی در واحدها بپردازد، یک اقدام بسیار بزرگ انجام داده است. حتی اگر این تیم‌ها فقط کنار هم قرار بگیرند و کاری انجام ندهند نیز یک اقدام بسیار بزرگ در دانشگاه آزاد انجام شده است. همین اقدام باعث می‌شود تا دانشجویان یکدیگر را پیدا کنند و جریان‌سازی زیر نظر باشگاه انجام ‌شود. قسمت مهم رها نشدن این افراد است که باشگاه درنظر دارد تا این مهم را نیز محقق کند. به بیان دیگر از سال بعد تیم‌سازی‌ها انجام شده و آنها به صورت روتین فعالیت در حوزه هوش مصنوعی را زیر نظر باشگاه و دانشگاه آغاز خواهند کرد.»

تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی دانشگاه آزاد به ۱۰ طرح برتر
حسن‌پور درمورد تسهیلاتی که در اختیار تیم‌های حاضر در این دوره از مسابقات قرار خواهد گرفت عنوان کرد: «برای این دوره از مسابقات تیم‌های دانشگاه آزاد به صورت رایگان ثبت‌نام خواهند کرد و به صورت رایگان نیز اسکان داده خواهند شد. همچنین به ۱۰ طرح برتری که از دل این دوره از مسابقات بیرون بیاید و به‌عنوان پایان‌نامه کارشناسی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد یا طرح فناورانه نیاز به تحقیق داشته‌باشند تا سقف ۱۵ میلیون تومان تسهیلات مالی نیز تعلق خواهد گرفت.»
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد درخصوص لیگ‌های مختلف بخش‌های دانشجویی و دانش‌آموزی این دوره از مسابقات اظهار کرد: «در این دوره از مسابقات لیگ دانشجویی در بخش‌های ربات‌های پرنده، خودرو خودران، ۲بعدی‌سازی فوتبال، شبیه‌سازی امدادگر و لیگ دانش‌آموزی در بخش‌های امدادگر، دمو و فوتبالی برگزار خواهد شد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *