اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
ایجاد ساز و کار انگیزشی برای کنش‌گری مؤثر دانشگاهیان در حوزه فرهنگ

ایجاد ساز و کار انگیزشی برای کنش‌گری مؤثر دانشگاهیان در حوزه فرهنگ

  • اسفند ۲۳, ۱۴۰۱

محمدمهدی ذوالفقار زاده در نشست با فعالان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های تهران گفت: امروزه امر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پشت درهای بسته امکان پذیر نیست و باید همه ذینفعان در این امر مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی باید همه ارکان دانشگاه مشارکت کنند، افزود: پویایی محیط‌های دانشگاهی به عنوان یک اجتماع نخبگانی در گرو مشارکت و تأثیرگذاری همه ارکان دانشگاه اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان است.

ذوالفقار زاده ادامه داد: اگر بناست آئین نامه‌ای در حوزه فرهنگی مورد بازنگری قرار گیرد و یا رویکردی در سطح دانشگاه ترویج شود، نمی‌توان نسبت به نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان آن بی تفاوت بود و باید زمینه بیان این نظرات را در سطوح مختلف دانشگاه فراهم کرد.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: از این رو معاونت فرهنگی و اجتماعی با راه‌اندازی سامانه همیاری دانشگاهیان در فرهنگ (هدف) به دنبال ایجاد این زمینه است.

ذوالفقار زاده فعالیت کانون‌های فرهنگی را در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه حائز اهمیت بر شمرده و خاطرنشان کرد: گروه‌های دانشجویی و از جمله کانون‌های فرهنگی بستر بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای ناب دانشجویی هستند، لذا باید زمینه اشتراک‌گذاری تجارب آنها ایجاد شود که بخشی از سامانه هدف این فرصت را ایجاد کرده تا ایده‌های دانشجویی و همچنین تجربه‌های زیسته فعالان امر فرهنگ در دانشگاه نشر و ترویج یابد.

وی اضافه کرد: ما در مجموعه فرهنگی وزارت علوم نه تنها از این امر استقبال می‌کنیم، بلکه در نظر داریم تا این مشارکت را مورد تشویق و تمجید قرار دهیم.

ذوالفقارزاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر ایجاد سازو کارهای انگیزشی برای کنش‌گری مؤثر دانشگاهیان در موضوعات فرهنگی اظهار داشت: گاهی نیاز است تا دغدغه‌ها و گلایه‌مندی‌های دانشجویان از برخی نگاه‌های سلیقه ای که مانع فعالیت‌های آنان است، شنیده شده و در راستای حل آن وارد اقدام شویم، از این رو بخشی را در سامانه هدف قرار داده‌ایم که خارج از فضای باز اندیشی، تجربه‌نگاری و ایده‌پردازی، گوش شنوایی باشیم برای طرح این دغدغه‌ها و گلایه‌مندی‌ها، لذا از بیان این قبیل نظرات هم استقبال می‌کنیم.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این دفتر بنا دارد تا رویدادی را به همین منظور در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار کند، گفت: از همه فعالان دانشجویی دعوت می‌کنیم تا در این رویداد مشارکت فعالانه‌ای داشته باشند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: این قبیل برنامه‌ها مورد اقبال دانشجویان به ویژه فعالان دانشجویی قرار گرفته تا بتوان چاره اندیشی جدیدی را در جهت کاهش آلام اهالی فرهنگ در دانشگاه را شاهد باشیم. گفتنی است در این نشست هریک از شرکت‌کنندگان به طرح دیدگاه‌های خود در حوزه فعالیت خود و سامانه هدف پرداختند.

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *