فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
کاسبی ۱۶۷ میلیارد دلاری از پروژه آموزش آنلاین

کاسبی ۱۶۷ میلیارد دلاری از پروژه آموزش آنلاین

  • اسفند ۲۱, ۱۴۰۱

آموزش آنلاین نوعی انتقال دانش یا مهارت‌ها تعریف می‌شود که یا به‌صورت پلتفرم‌های آنلاین خودکار یا توسط مربی آموزش داده می‌شود. این شامل حوزه‌های آموزش آنلاین دانشگاهی، پلتفرم‌های یادگیری آنلاین و تاییدیه‌های حرفه‌ای می‌شود. بخش آموزش آنلاین، درآمد و توسعه کاربری پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها را در این حوزه‌ها دنبال می‌کند.  آموزش‌های آنلاین چند سالی است که وارد سیستم آموزشی دنیا شده بود و تا پیش از شروع همه‌گیری کرونا، خیلی جدی گرفته نشده بود اما همه‌گیری کرونا درواقع نقطه‌عطفی بود که توانست صنعت آموزش‌های آنلاین را در جهان رونق دهد و بسیاری از شرکت‌ها را درگیر تولید پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای آموزش و یادگیری آنلاین کند.

   چرا آموزش آنلاین مهم شد؟
بازار آموزش آنلاین مزایای مختلفی برای مشتریان خود داشته و آن را به راهی موثر و مناسب برای یادگیری و کسب مهارت‌های جدید تبدیل کرده است. اول اینکه دانشجویان می‌توانند بدون حضور فیزیکی در مکانی مشخص، از هر نقطه و هر زمانی به این آموزش‌ها دسترسی پیدا کنند. این امکان، انعطاف‌پذیری بالایی را در اختیار آنها قرار داده و به دانشجویان امکان می‌دهد بین فرآیند یادگیری و سایر تعهدات خود، مانند کار و رسیدگی به خانواده تعادل بهتری برقرار کنند. علاوه‌براین، بازار آموزش آنلاین طیف وسیعی از دوره‌ها و رشته‌ها را ارائه داده و به دانشجویان اجازه می‌دهد از میان موضوعات، سطوح و شکل‌های مختلف، حق انتخاب داشته باشند. این امکان، انتخاب‌های بیشتر و تجربه یادگیری شخصی‌تری را پیش‌روی دانشجویان قرار داده و می‌توانند روی حوزه‌هایی تمرکز کنند که بیشتر مورد علاقه آنهاست. آموزش آنلاین همچنین مقرون‌به‌صرفه‌تر از آموزش سنتی بوده و دسترسی به آموزش باکیفیت را برای افرادی که پیش از این به آموزش دسترسی نداشتند، امکان‌پذیر می‌کند. تجربه آموزش آنلاین تعاملی و جذاب است، به‌طوری که دانشجویان می‌توانند با همکلاسی‌ها و مربیان خود در سراسر دنیا ارتباط برقرار کرده و مشارکت داشته باشند و فضای یادگیری فعالی را رقم بزنند.

  درآمد ۱۶۷ میلیارد دلاری آموزش‌های آنلاین
درآمد جهانی در بخش آموزش آنلاین در سال ۲۰۲۳ چیزی بالغ بر ۱۶۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص خواهد داد. مقایسه‌های جهانی پیش‌بینی کرده است که آمریکا ۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این بخش درآمدزایی خواهد کرد. بعد از آمریکا، چین دومین کشوری است که درآمدزایی آن از آموزش‌های آنلاین در سال جاری به رقمی حدود ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. در قیاس‌های انجام شده در سال ۲۰۲۳، اروپا با رقم ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کمترین درآمدزایی از این بخش را خواهد داشت. باوجوداین، در اروپا، انگلیس با درآمدزایی ۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ برترین کشور اروپا به شمار می‌رود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نرخ رشد سالانه چین بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۷ به حدود ۷ درصد برسد که منجر به ایجاد حجم کلی بازار ۲۰۴ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۷ خواهد شد. انتظار می‌رود اروپا بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ نرخ حجم رشد سالانه ۱۲ درصدی داشته باشد که حجم کلی بازار آن را تا ۲۰۲۷ به ۶۳ میلیارد دلار می‌رساند. آمریکا با توجه به نرخ حجم رشد سالانه ۱۱ درصدی، رشد کمتری در مقایسه با اروپا دارد و انتظار می‌رود حجم بازار آن تا ۲۰۲۷ به ۹۶ میلیارد دلار برسد.

  ۸۰ درصد درآمدها در اختیار ۴ کشور
بازار جهانی آموزش آنلاین اغلب از سوی بخش «آموزش آنلاین دانشگاهی» هدایت می‌شود. چهار بازار عمده در این دسته وجود دارد که تقریبا ۸۰ درصد از درآمدهای تولید شده را به‌ویژه در آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلیس تشکیل می‌دهند. وقتی صحبت از بخش پلتفرم آموزش آنلاین می‌شود، چین بیشترین نقش را از نظر کاربران و درآمد نسبت به استفاده از آموزش‌های آنلاین و یادگیری زبان در بازار دارد. هرچند با اعمال مقررات جدید، بازار چین نیز بی‌ثبات شده است. می‌توان انتظار تغییر بیشتر به سمت یادگیری آنلاین را داشته باشیم؛ چراکه بسیاری از شرکت‌ها شروع به توسعه مشارکت با دانشگاه‌ها و دولت‌ها کرده و مدارکی که ارائه می‌دهند فراتر از مدارک چهار ساله‌ای است که معمولا دانشگاه‌ها به فارغ‌التحصیلان خود اعطا می‌کنند. شرکت Coursera در مشارکت با گوگل، آمازون، IBM و سایر مدیران صنایع، تاییدیه‌های آنلاین برای مهارت‌های شغلی موردنیاز صادر می‌کند. بازار آموزش آنلاین در سال‌های اخیر به‌ویژه با همه‌گیر شدن ویروس کرونا در دنیا که به‌عنوان یک کاتالیست برای تغییر از یادگیری حضوری به دیجیتال عمل کرد، با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شد. یکی از گرایش‌هایی که در این دوران به وجود آمد، افزایش محبوبیت دوره‌های آنلاین بود که به دانشجویان امکان می‌داد از دانشگاه‌ها و موسسات برتر جهان برای دریافت آموزش‌های باکیفیت بهره‌مند شوند. علاوه‌براین، افزایش استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای شخصی‌سازی تجربیات یادگیری و ارائه بازخورد به دانشجویان در زمان واقعی در این برهه زمانی بیشتر شد. از دیگر گرایش‌ها در بازار آموزش آنلاین، رشد دوره‌های خرد و دوره‌های مبتنی‌بر مهارت است. افزایش تقاضا در افراد برای کسب مهارت و دانشی خاص برای حفظ رقابت با دیگران از تحولاتی است که در این دوره به وجود آمد.

بازار آموزش آنلاین دانشگاهی از نگاه آمار

آموزش آنلاین دانشگاهی در سال ۲۰۲۳ بخشی پیشرو بود. طبق آمار و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، روند پیشرفت آموزش‌های آنلاین دانشگاهی از سال ۲۰۱۷ رشدی صعودی داشته است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که درآمد جهانی از این آموزش‌های آنلاین دانشگاهی در سال ۲۰۱۷ قریب ۴۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که با رشدی بسیار ملایم در سال‌های بعد پیش رفته است به‌طوری که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. اما از سال ۲۰۲۰ همزمان با شروع همه‌گیری کرونا، تعطیل شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و آنلاین شدن آموزش‌ها و افزایش گرایش به این شیوه نوین آموزشی، درآمدهای حاصل از این بخش با رشد چشمگیری روبه‌رو شد. این درآمد از ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ ناگهان با رشد قابل توجه ۲۶ درصدی به ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و هر سال این درآمد رشد پیدا کرده است. این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۸۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید و پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ درآمد حاصل از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی به ۱۰۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برسد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۲ درصدی داشته است. با توجه به اینکه گرایش و تمایل به برگزاری کلاس‌های درس آنلاین طرفداران زیادی، هم بین دانشجویان و هم مدیران دانشگاهی و استادان پیدا کرده، روند درآمدزایی تا سال ۲۰۲۷ همچنان صعودی است به‌طوری که این رقم در سال ۲۰۲۷ به ۱۶۶ میلیارد دلار خواهد رسید. این روند صعودی در ایجاد پلتفرم‌های یادگیری آنلاین هم مشاهده می‌شود، به‌طوری که درآمد حاصل از این پلتفرم‌ها از ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به ۵۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. بیشترین رشد درآمدزایی حاصل از پلتفرم‌های یادگیری آنلاین به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد که رقم درآمد آن از ۳۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسید که همزمان با شیوع کرونا در جهان بود. درآمدزایی حاصل از پلتفرم‌های یادگیری آنلاین تا انتهای سال ۲۰۲۳ حدود ۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود که درآمد حاصل از این پلتفرم‌ها در سال ۲۰۲۷ به ۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد. درمجموع، کل درآمد دنیا از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی، پلتفرم‌های یادگیری آنلاین و تاییدیه‌های حرفه‌ای در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شد. این رقم کلی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار اعلام شد. کل درآمد حاصله در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد و برآورد می‌شود درآمد کلی حاصل از این سه منبع در سال ۲۰۲۷ به ۲۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد که متوسط نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) آن از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۷ بیش از ۱۴ درصد بوده است.

 

آموزش آنلاین کدام موضوعات رونق بیشتری دارد؟
پلتفرم‌های یادگیری آنلاین در موضوعات مختلفی چون فناوری، علوم اجتماعی، علوم انسانی، کسب‌وکار (بازرگانی)، علوم، آموزش و سایر موارد ارائه می‌شوند. در این میان، حوزه‌های کسب‌وکار و فناوری به ترتیب با ۲۱ و ۲۰ درصد، بالاترین میزان ارائه مباحث آموزشی را در دوره‌های یادگیری آنلاین به خود اختصاص می‌دهند. در ادامه، علوم اجتماعی با ۱۱ درصد، علوم با ۱۰ درصد، علوم انسانی با ۹ درصد و آموزش با ۷ درصد سهم خود از مفاهیم یادگیری آنلاین را شامل می‌شوند. در این بین، سایر موضوعات ۲۲ درصد از مفاهیم را به خود اختصاص می‌دهند.

 

پیش‌بینی درآمد ۱۱۵ میلیاردی آموزش آنلاین دانشگاهی آمریکا

آمریکا با تفاوت چشمگیری نسبت به دیگر نقاط و کشورهای دنیا و درآمد بالایی که از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی کسب کرده‌اند، بازار جهانی را در اختیار دارد. در حال حاضر، درآمد آمریکا از این آموزش‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که این کشور را به برترین کشور در این بازار تبدیل کرده است. درآمد آمریکا از پلتفرم‌های یادگیری آنلاین در سال جاری به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که رقم درآمد حاصل از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی این کشور در سال ۲۰۲۷ با رشد ۶۴٫۵ درصدی به ۱۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. مجموع درآمد آمریکا از سه منبع آموزش‌های آنلاین دانشگاهی، پلتفرم‌های یادگیری آنلاین و تاییدیه‌های حرفه‌ای در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و کل درآمدزایی این کشور در سال ۲۰۲۷ قریب ۱۲۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد بود که با میانگین نرخ رشد سالانه بالاتر از ۱۳ درصد مواجه خواهد شد. این در حالی است که سایر کشورهای دنیا غیر از اروپا و چین و آمریکا، در سال ۲۰۲۳ درآمد ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری خواهند داشت که درمجموع رقم ۲۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص خواهند داد. اما میزان کسب درآمد این کشورها از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی در سال ۲۰۲۷ به ۲۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خواهد رسید و کل درآمد آنها از منابع سه‌گانه در ۴ سال آینده به ۴۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد که با میانگین نرخ رشد سالانه بالاتر از ۱۳ درصد روبه‌رو خواهد بود. طبق نمودار، مشخص است که کمترین درآمد حاصل از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی در چین در سال ۲۰۲۳ تنها به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم در سال ۲۰۲۷ حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خواهد بود. بیشترین حجم درآمد چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ از پلتفرم‌های یادگیری آنلاین به حدود ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۷ حدود ۳۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. کل درآمد حاصل از سه منبع در سال ۲۰۲۳ در چین بالغ بر ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام شد که میانگین نرخ رشد سالانه آن خیلی چشمگیر نخواهد بود. در این میان، درآمد اروپا از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی در سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد که کل درآمد اروپا از سه منبع، قریب ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را شامل می‌شود. درآمد این قاره در سال ۲۰۲۷ از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی به ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رسید و درآمد حاصل از سه منبع، به ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد که با میانگین نرخ رشد سالانه بیش از ۹ درصد روبه‌رو خواهد شد.

 

هزینه فراگیران آنلاین سالانه ۷ درصد رشد می‌کند

هزینه مشتریان روی حوزه آموزش حکایت از نرخ رشد مرکب سالانه ۷ درصد بین ۲۰۲۱ و ۲۰۲۷ دارد. با جهانی شدن و رشد فناوری برای ایجاد تغییر در نیازهای بازار کار، تقاضا برای جذب کارگران بسیار ماهر همچنان درحال افزایش است. این تغییرات منجر به افزایش شمار کارفرمایانی شده است که به دنبال کارگرانی با توانایی‌های لازم برای مدیریت اطلاعات پیچیده، تفکر آزاد، خلاقی هستند که بتوانند از منابع به شیوه‌ای هوشمندانه و کارآمد استفاده کنند و نیز بتوانند به‌طور موثری ارتباط برقرار کنند. بازار آموزش آنلاین درحال حاضر تلاش می‌کند تا با ارائه روش‌های جایگزین برای رفع شکاف مهارت‌های فعلی، مدل سنتی چهارساله را مختل کند. براین اساس کانادا بالاترین افراد با تحصیلات دانشگاهی را در اختیار دارد به‌طوری که ۶۴ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ سال و ۵۰ درصد از افراد ۵۵ تا ۶۴ سال این کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. بعد از آن انگلیس بالاترین تعداد را در اختیار دارد به‌طوری که ۵۷ درصد از افراد ۲۲ تا ۳۴ سال و ۳۹ درصد از افراد ۵۵ تا ۶۴ سال تحصیلات دانشگاهی دارند. رتبه سوم از آن آمریکا با ۵۲ درصد افراد ۲۲ تا ۳۴ سال و ۴۴ درصد افراد ۵۵ تا ۶۴ سال است. رتبه چهارم نیز در اختیار نروژ با ۵۱ درصد افراد ۲۲ تا ۳۴ سال و ۳۵ درصد افراد ۵۵ تا ۶۴ سال تحصیلات دانشگاهی دارند. ۳۵ درصد از گروه اول و ۲۸ درصد از گروه دوم آلمانی‌ها هم تحصیلات دانشگاهی دارند. اما این رقم برای مکزیک به کمترین حد خود می‌رسد به‌طوری که تنها ۲۵ درصد از گروه نخست و ۱۵ درصد از گروه دوم آموزش‌های دانشگاهی را پشت سر گذاشته‌اند. علاوه‌براین، طبق آمار، سرانه کل هزینه کاربران در سال ۲۰۲۱ به ۶ هزار و ۷۵۳ دلار رسید که نرخ رشد مرکب سالانه آن بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ بیش از ۵ درصد بوده است. در این بین میزان سرانه هزینه در بخش آموزش در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۶ دلار از کل هزینه را شامل می‌شد که طبق نرخ رشد مرکب سالانه بین ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷، بیش از ۶٫۹ درصد رشد داشته است.

 

شهریه آنلاین: سالانه ۱۰ هزار دلار به ازای هر دانشجوی آمریکایی

دانشجویان آمریکایی سالانه بالاترین میزان شهریه را به ازای هر دانشجو برای آموزش‌های آنلاین دانشگاهی به خود اختصاص می‌دهند به‌طوری که میزان پرداخت شهریه برای آموزش‌های آنلاین دانشگاهی در سال ۲۰۲۳ در آمریکا به ازای هر دانشجو حدود ۱۰ هزار و ۲۴۶ دلار گزارش شده که طبق پیش‌بینی‌ها این مبلغ در سال ۲۰۲۷ به ۱۰ هزار و ۶۹۳ دلار به ازای هر دانشجو خواهد رسید. هر دانشجو در سایر کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۳ به‌طور متوسط ۱۳۱۶ دلار پرداخت می‌کند و این رقم در سال ۲۰۲۷ با اندکی افزایش به ۱۳۱۸ دلار خواهد رسید. طبق نمودار، هر دانشجوی چینی در سال ۲۰۲۳ قریب ۱۹۷۵ دلار می‌پردازد و این مبلغ در سال ۲۰۲۷ به حدود ۲۰۵۴ دلار خواهد رسید. اروپایی‌ها در سال ۲۰۲۳ از هر دانشجو بابت آموزش‌های آنلاین دانشگاهی ۲۳۶۱ دلار و در سال ۲۰۲۷ حدود ۲۴۱۵ دلار دریافت خواهند کرد.

 

انگلیس دومین بازار بزرگ آموزش آنلاین دانشگاهی

انگلیس دومین بازار بزرگ دنیا از نظر آموزش آنلاین دانشگاهی است. اگر آمریکا را کنار بگذاریم، انگلیس در زمینه کسب درآمد از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی رتبه نخست را در دنیا دارد به‌طوری که درآمد این کشور از این بخش در سال ۲۰۲۳ حدود ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده و کل درآمد انگلیس از سه منبع یادشده به ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که نرخ درآمد انگلیس در سال ۲۰۲۷ از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و کل درآمد انگلیس از آموزش‌های آنلاین، پلتفرم و تاییدیه‌های دانشگاهی به ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. هند بعد از انگلیس بالاترین درآمد کلی حاصل از آموزش‌های آنلاین دانشگاهی، پلتفرم یادگیری آنلاین و تاییدیه‌های حرفه‌ای را در سال ۲۰۲۳ با رقم ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در اختیار دارد. پیش‌بینی می‌شود که این درآمدها در سال ۲۰۲۷ به ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد. پس از هند، ژاپن با درآمد کلی ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری در ۲۰۲۳ و پیش‌بینی درآمد کلی ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۷ قرار گرفته است. کره‌جنوبی هم با درآمد ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۳ و تخمین درآمد ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۷ رتبه بعدی را از آن خود کرده است. برزیل، آلمان و فرانسه نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند که درآمد آنها به کمترین میزان خود می‌رسد.

 

درآمد جذب دانشجوی آنلاین به جیب کدام کشورها می‌رود؟
در مقایسه‌ای که بین چند کشور شامل انگلیس، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، برزیل، آلمان و فرانسه صورت گرفته به ترتیب هند، برزیل، ژاپن، آلمان، انگلیس، کره‌جنوبی و فرانسه بیشترین درآمد حاصل از جذب کاربر بیشتر در آموزش‌ها و پلتفرم‌های آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند. کل درآمد انگلیس از این منبع در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار برآورد شده که در سال ۲۰۲۷ به ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار خواهد رسید. در این بین، هند که بالاترین جذب دانشجو و کاربر را در این حوزه‌ها به خود اختصاص داده در ۲۰۲۳ درآمد کلی بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار داشته به‌طوری که این رقم تا ۴ سال آینده با رشد بیش از ۶۶ درصدی که دارد به ۲۶۶ میلیون دلار می‌رسد. کل درآمد ژاپن در ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و در سال ۲۰۲۷ حدود ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. کره‌جنوبی هم از جذب کاربر در آموزش‌های آنلاین و پلتفرم‌ها درآمدی بالغ بر ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در ۲۰۲۳ و ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در ۲۰۲۷ کسب می‌کند. اما در این بین برزیلی‌ها هم درآمد بالایی را از جذب بالای دانشجو در حوزه‌های آنلاین کسب می‌کنند به‌طوری که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این کشور در ۲۰۲۳ حدود ۲۹ میلیون دلار درآمد کسب کرده که این رقم تا ۲۰۲۷ با رشد ۴۵ درصدی به ۴۲ میلیون دلار خواهد رسید. آلمان و ژاپن هم به همین منوال روند کسب درآمد افزایشی دارند.

 

روند افزایش بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا
میزان رشد بودجه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا در سال ۲۰۱۰ تنها ۰٫۵میلیارد دلار بوده که تا سال ۲۰۱۴ با رشدی آهسته و پیوسته به جلو حرکت کرده است به‌طوری که در سال ۲۰۱۴ این رقم بودجه به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. طبق آمار، میزان رشد بودجه‌های جهانی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بیش از ۳۸ درصد اعلام شده است. اما سال ۲۰۱۵ ناگهان جهان با رشد چشمگیر بودجه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اختصاص‌یافته به آموزش مواجه شد و بودجه از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به رقمی بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که با رشد بیش از ۱۳۳ درصدی روبه‌رو شد. اما سال بعد از آن یعنی ۲۰۱۶، این رقم حدود یک میلیارد دلار کاهش یافت و به ۳ میلیارد و ۲۰۰ رسید. این رشد بودجه‌ای در سال ۲۰۱۸ نیز با رشد حدودا ۴ برابری نسبت به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بودجه سال ۲۰۱۷ مواجه شد به‌طوری که این رقم به ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. طبق برآوردها، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ این بودجه‌ها رشد بیش از ۳۱ درصدی داشته‌اند. با کاهش حدود یک میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹ این بودجه‌ها در سال ۲۰۲۰ همزمان با شروع همه‌گیری کرونا ناگهان با رشد ۱۳۰ درصدی مواجه شد به‌طوری که بودجه جهانی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۲۰۲۰ به ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید. این رشد بودجه در سال ۲۰۲۱ نیز همچنان ادامه پیدا کرد و رقم بودجه به ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید. از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، چین بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داد اما در سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان بودجه‌ها از آن آمریکا بوده و چین، سایر کشورها، اروپا و هند تقریبا به یک اندازه بودجه به خود اختصاص دادند.

 

آموزش آنلاین کجای دنیا رونق دارد؟
دانشجویان انگلیسی در سال ۲۰۲۳ قریب ۱۳ هزار و ۲۲۸ دلار برای آموزش‌های آنلاین دانشگاهی پرداخت کرده‌اند که این رقم تا سال ۲۰۲۷ با اندکی کاهش به ۱۳ هزار و ۲۰۵ دلار خواهد رسید. پس از انگلیس، ژاپن با ۶ هزار و ۵۶ دلار در سال ۲۰۲۳ در رده بعدی قرار می‌گیرد. اما پیش‌بینی می‌شود که دانشجویان ژاپنی در سال ۲۰۲۷ رقم بیشتری را صرف آموزش‌های آنلاین دانشگاهی کنند به‌طوری که این رقم به ۶ هزار و ۵۳۵ دلار خواهد رسید. چنین وضعیت مشابهی را برای کره‌جنوبی هم می‌توان مشاهده کرد به‌گونه‌ای که مبلغ هزینه دانشجویان این کشور روی آموزش‌های آنلاین دانشگاهی در سال جاری ۵ هزار و ۳۴۶ دلار بوده است و این رقم تا سال ۲۰۲۷ با کمی افزایش به ۵ هزار و ۴۱۱ دلار خواهد رسید. بعد از کره، کشورهای دیگر آمار پایینی را به خود اختصاص می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، هند با ۹۷ دلار در ۲۰۲۳ و ۱۰۱ دلار در ۲۰۲۷ کمترین میزان را دارد. برزیل، آلمان و فرانسه هم در رده‌های بعدی هستند.

برترین شرکت‌های حوزه پلتفرم‌های یادگیری آنلاین در دنیا

شرکت «کورسرا»: شرکت «کورسرا» یک پلتفرم جهانی یادگیری آنلاین است که دوره‌های گسترده آنلاین و آزاد را برگزار می‌کند و به افراد و سازمان‌هایی چون کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها و دولت‌ها نیز مدرک معتبر ارائه می‌دهد. این شرکت از هوش مصنوعی و پلتفرم یادگیری آنلاین خود برای حفظ سهم بازار قابل‌توجهی که از بازار آموزش دیجیتال دارد، در حال ظهور استفاده می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده، تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون کاربر را ثبت‌نام کرده و یکی از طرفین اصلی بازار آموزش آنلاین در دنیا به شمار می‌رود. این شرکت محصولات مختلف آموزشی از قبیل دوره‌های مختلف، پروژه‌های هدایت‌شده، تخصص‌ها، گواهینامه‌ها و مدارک مختلفی به فراگیران ارائه می‌کند. شرکت «کورسرا» همچنین اشتراک ممتازی را ارائه می‌دهد که دسترسی به بیش از ۷۰۰۰ دوره و پروژه را ایجاد می‌کند. این شرکت با در اختیار داشتن شبکه‌ای متشکل از ۲۵۰ دانشگاه معروف و شریک صنعتی توانسته در ارائه دوره‌ها و مدارک باکیفیت موفق عمل کند. درآمد شرکت «کورسرا» در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برآورد شد که طبق نرخ رشد مرکب سالانه بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حدود ۴۱٫۵ درصد رشد کرده است. بخشی از این درآمد حدود ۳۷ میلیون دلار به ثبت‌نام دوره‌های آموزشی و ۹۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار هم به ثبت‌نام فراگیران اختصاص یافته بود. در این میان، درآمد شرکت ۴۸٫۹ درصد از کل درآمد را شامل می‌شد. فناوری با سرعت برق درحال پیشرفت است به این معنی که کارفرمایان و کارمندان با شکاف مهارتی قابل‌توجهی روبه‌رو هستند. شرکت «کورسرا» با ارائه مطالب آموزشی پیرامون موضوعات مختلف از طریق یک پلتفرم دیجیتال با استفاده آسان و در دسترس جهانی، از این تقسیم‌بندی سود می‌برد. این مدل با افزایش انعطاف‌پذیری و دسترسی خود را از کانال‌های سنتی متمایز کرده و منجر به پذیرش دوره‌های گسترده آنلاین و آزاد می‌شوند. علاوه‌براین، فناوری‌های تحلیلی مدرن مبتنی‌بر هوش مصنوعی مانند مواد هوشمند و تعیین هدف، به فراگیران کمک می‌کنند تا ‌انگیزه خود را حفظ کنند.
شرکت «یودمی»: شرکت «یودمی» دارنده پلتفرم یادگیری آنلاین در دنیاست که این پلتفرم را به‌طور دوطرفه ارائه می‌دهد و به استادان امکان می‌دهد آزادانه مواد آموزشی را در قالب دوره‌های گسترده آنلاین و آزاد تولید و ارائه دهند تا بتوانند نیاز فراگیران را در محیطی بسیار رقابتی فراهم آورند. شرکت «یودمی» یکی از حامیان اصلی و برتر بازار دوره‌های گسترده آنلاین و آزاد است که بیش از ۱۲ سال در برگزاری دوره‌های آنلاین فعالیت کرده است. این دوره‌ها در بیش از ۷۵ زبان و در بیش از ۱۸۰ کشور عرضه شده و دسترسی به موانع سنتی مانند جغرافیا و جمعیت اجتماعی را فراهم می‌کند. «یودمی» که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده از طریق پلتفرم خود فراگیران را با فرصت‌های یادگیری شخصی و مسیرهای مهارتی هماهنگ می‌کند. این شرکت برای ایجاد ‌انگیزه بیشتر در زبان‌آموزان، به‌طور یکپارچه ابزارهای یادگیری تعاملی را مانند آزمون‌ها، تمرین‌ها و جلسات پرسش و پاسخ را با هم ادغام می‌کند. درآمد کلی این شرکت ۴۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است که نرخ رشد مرکب سالانه آن ۵۵٫۶ درصد گزارش شده است. ۴۴ میلیون دلار از درآمد این شرکت از ثبت‌نام فراگیران به دست می‌آید. درآمد خود شرکت، ۲۴ درصد از کل درآمد آن را شامل می‌شود. پلتفرم یادگیری آنلاین شرکت «یودمی» به‌عنوان یک منبع یادگیری مدرن و مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شود. پلتفرم این شرکت به زبان‌آموزان امکان می‌دهد تا از طریق بیش از ۱۸۰ هزار دوره آموزشی در موضوعات مختلف به اهداف یادگیری خود دست پیدا کنند. این شرکت به‌واسطه رسانه یادگیری آنلاینی که در اختیار دارد، به دنبال آن است که مقوله آموزش را برای فراگیران، کارمندان و شرکت‌ها در دسترس‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کند. همچنین «یودمی» از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های پلتفرم برای استنباط نیازهای کاربران استفاده می‌کند و با تطبیق هوشمندانه دانشجویان با دوره‌های مرتبط با آنها و نیازهای آنها، تجربه آموزشی خود را شخصی‌سازی می‌کند. این شرکت مجموعه وسیعی از دوره‌های رایگان و مدل‌های اشتراک ارزان را به‌عنوان نقاط کلیدی برای فراگیران ارائه می‌دهد.
شرکت «مسترکلاس»: شرکت «مسترکلاس» در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یک پلتفرم پخش آنلاین، سخنرانی‌هایی ازپیش‌ضبط‌شده توسط متخصصان شناخته‌شده حوزه صنعت را در زمینه‌های مختلفی چون تجارت، علم و فناوری و طراحی و سبک ارائه می‌دهد. شرکت «مسترکلاس» پلتفرم آنلاین آموزشی را با دوره‌هایی با کیفیت عالی و با در اختیار داشتن بیش از ۱۵۰ کارشناس و متخصص صنعتی در حرفه‌های مختلف ارائه می‌دهد. دوره‌ها شامل کلاس‌های ازپیش‌ضبط‌شده، جلسات عملی و نیز کتاب‌های کار هستند. فراگیران می‌توانند با پرداخت هزینه اشتراک سالانه برای عضویت «مسترکلاس» به دوره‌ها دسترسی داشته باشند که به آنها امکان می‌دهد بدون محدودیت به تمام محتوای ارائه‌شده دسترسی پیدا کنند. شرکت «مسترکلاس» در سیستم‌عامل‌های مختلف مانند iOS و اندروید و نیز تلویزیون‌های هوشمند در دسترس است. همچنین می‌توان کلاس‌ها را به‌صورت آفلاین بارگیری و تماشا کرد. این پلتفرم تنها به‌صورت صوتی پخش می‌شود تا به زبان‌آموزان اجازه دهد تا از دوره‌ها حتی در زمان حرکت با سهولت استفاده کنند. این شرکت بازار رقابتی بسیار باکیفیتی را ایجاد کرده و رقبای آن تلاش می‌کنند تا برترین پلتفرم‌های یادگیری آنلاین را عرضه کنند. از آنجایی که دوره‌های این شرکت توسط افراد مشهور حوزه صنعت تدریس می‌شوند و اینکه ارائه‌کنندگان چنین دوره‌هایی بسیار محدود است، منحصربه‌فرد هستند. این شرکت تبلیغ محصولات خود را با افراد مشهوری انجام می‌دهد که دوره‌هایی را در مورد موضوعات خاص تدریس می‌کنند. «مسترکلاس» بیش از ۴۵۰ میلیون دلار از ۴۰ سرمایه‌گذار مختلف کسب کرده و یک کمپین بازاریابی ماهر نیز در اختیار دارد که به دیده شدن آن در این بازار رقابتی کمک می‌کند.

افزایش سه برابری بودجه استارتاپ‌های فناوری آموزشی

بودجه استارتاپ‌های فناوری آموزشی به سه برابر پیش از دوران کرونا رسید و آمریکا با اختلاف ۸ میلیارد دلاری بعد از چین در رده دوم قرار گرفت. طبق برآوردهای صورت‌گرفته، چین با بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری رده نخست دنیا را از آن خود کرده است. این درحالی است که آمریکا با ۸ میلیارد دلار کمتر رقم بودجه چین، مبلغ ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری را از آن خود کرده و در رده دوم جهان جا خوش کرده است. اما بعد از آمریکا میزان بودجه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد به‌طوری که سومین کشور دنیا از نظر بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر به ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار می‌رسد که کاهش ۶۳ درصدی نسبت به بودجه آمریکا و کاهش ۷۳ درصدی نسبت به بودجه چین داشته است. کشورهای اروپایی نیز با بودجه پایین ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در بخش آموزش آنلاین روبه‌رو بوده‌اند. این رقم در سایر کشورها به کمترین حد خود یعنی ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد که بسیار پایین‌تر از بودجه‌های چین و آمریکاست.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *