فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
تولید با اتصال به ۹ فناوری کاربردی کارآمد و هوشمند می‌شود

تولید با اتصال به ۹ فناوری کاربردی کارآمد و هوشمند می‌شود

  • اسفند ۱۸, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، استفاده از تجهیزات و ابزار‌های هوشمند و مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در خط تولید معنای عام و همه‌گیری است که برای خط تولید هوشمند به کار می‌برند. این نوع از تولید به بهینه‌سازی و ارتقای کمی و کیفی محصولات کمک می‌کند.

«کاهش مصرف انرژی»، «کاهش هزینه‌ها»، «ارتقا سطح زندگی»، «شتابان‌تر و دقیق‌تر شدن عملیات تولید» نیز دیگر مزایایی است که این کار برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. زیست‌بوم فناوری و نوآوری هم زادگاه و خاستگاه چنین تحولی است که می‌تواند با اتصال توانمندی‌های دانشی و تخصصی صاحبان فناوری‌هایی، چون «رباتیک و خودرو‌های بی‌سرنشین»، «پهپاد»، «پلت فرم آنلاین»، «پرینتر سه‌بعدی»، «داده‌کاوی»، «هوش مصنوعی و یادگیری ماشین»، «اینترنت اشیا و سنسور» و «پردازش و ذخیره‌سازی ابری» به نیاز‌های خط تولید؛ هوشمندسازی این عرصه را محقق کنند.

خط تولید هوشمند، خط تولیدی است که با استفاده از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا تجهیز شده و می‌تواند عملیات مختلف را بهینه‌سازی کند. از جمله مزایای هوشمندسازی خط تولید می‌توان به مواردی مانند کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف انرژی، بهینه‌سازی روند تولید، افزایش محصولات، بهبود کیفیت محصولات و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

در واقع تولید هوشمند یا کارخانه هوشمند یکی از آثار انقلاب صنعتی چهارم است و به عقیده کارشناسان این مدل تولیدی به دنبال ادغام روش‌های پیشرفته تولید، فناوری‌های عملیاتی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد سیستم‌های تولیدی با قابلیت‌های بیشتر در کنترل هزینه و عملکرد است. به همین دلیل کشور‌های توسعه یافته چند سالی است که به سمت هوشمندسازی روند تولید در کشورشان حرکت کرده‌اند.

در ایران نیز با وجود توانمندی‌های دانشی و تخصصی می‌توانیم تولید هوشمند را در زیست بوم صنعتی کشور عملیاتی کنیم که این کار نیازمند تعامل صنعت با فناوران و دانشگاه‌ها است. اتصالی که می‌تواند فرآیند تولید محصولات را شتاب دهد و کیفیت آن‌ها را بالا ببرد.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *