اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
دانشگاه پای کار مهدویت

دانشگاه پای کار مهدویت

  • اسفند ۱۶, ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۰ به‌عنوان سال مهدوی برای دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شد. پیرو این ابتکار دبیرخانه مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و به‌تبع‌آن دبیرخانه‌های مهدویت استانی درسراسر کشور تاسیس و برای همه استان‌ها واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، ماموریت‌ها و کارویژه‌های تخصصی مهدویت تعریف شد تا هر دانشگاه‌های آزاد در هر استان با توجه به توانمندی خود عهده‌دار برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌های حوزه مهدویت شوند. امسال هم این ویژه‌برنامه‌ها در دانشگاه آزاد ادامه پیدا کرد. سال گذشته و در دوره نخست ۱۰ استان دانشگاه آزاد برنامه‌های جشنواره سراسری امامت و مهدویت را برگزار کردند و امسال تمام استان‌های کشور به‌همراه ۷ واحد دانشگاهی در پایتخت میزبان برنامه‌های جشنواره امامت و مهدویت بودند. درمجموع ۳۸ جشنواره برگزار و بیش از ۱۵ هزار اثر تولید و از برگزیدگان هر برنامه تجلیل شد. روز یکشنبه این هفته نیز مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی امامت و مهدویت با حضور جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاهی و فرهنگی، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و با قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی مرجع تقلید شیعیان برگزار شد. حسن‌ختام فعالیت‌های مهدوی امسال هم امروز و فردا، تحت‌عنوان موکب «یوسف زهرا» برگزار شده و در آن پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران برگزار می‌شود. «فرهیختگان» در گفت‌وگو با عوامل برگزاری جشنواره ابعاد مختلف فعالیت آن را بررسی کرده و همچنین مروری کوتاهی هم بر برنامه‌های برگزارشده در استان‌ها داشته که در ادامه می‌خوانید.

 تمدن نوین اسلامی می‌تواند جامعه را برای ظهور آماده کند
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین اختتامیه دومین جشنواره علمی، فرهنگی هنری «امامت و مهدویت» با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان و آرزوی تعجیل در فرج امام زمان(عج)، گفت: «از همه دست‌اندرکاران که دومین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت را به نیکی رقم زدند، تشکر و قدردانی می‌کنم. ان‌شاءالله مودت فی القربی به‌عنوان دال مرکزی تعلیم و تربیت در دانشگاه اسلامی بتواند اثرگذار باشد.»
رئیس دانشگاه آزاد افزود: «بلاشک آنچه که ما را به تمدن نوین اسلامی می‌رساند، جهت‌گیری و رشد در تربیت است تا بتوانیم تربیت قوه عاقله داشته باشیم. تا تربیت قوه عاقله نداشته باشیم، تمدن نوین اسلامی رقم نخواهد خورد. ان‌شاءالله تمدن نوین اسلامی بتواند جامعه را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کند.»

 آشنا کردن مردم جهان با منجی موعود کاری ضروری است
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی مرجع تقلید شیعیان در پیامی به این دوره از جشنواره ه علمی، فرهنگی و هنری «امامت و مهدویت» دانشگاه آزاد بر اهتمام مراکز علمی، تبلیغی و فرهنگی به این حوزه تاکید کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: «نیازمندی انسان به منجی الهی در این دوران معنای جدید و ضرورت بیشتری یافته است، جهان متلاطم و رنج‌ها و دردهای متراکم، قدرت روزافزون ظالمان و بی‌رحمی انسان‌ها نسبت به همنوعان خود در جنگ‌ها و تحریم‌ها همگی گواه بر این مطلبند که می‌باید زمام امور بشر در دست رهبر معصوم الهی باشد و او هدایت انسان را برعهده گیرد تا بشر را به ساحل امن و آرام رهنمون سازد و عدالت و سعادت را برای او به ارمغان آورد. تجربه نشان داده که نظام نوین زندگی پاسخگوی نیازهای انسان نیست، بلکه باید طرحی نو در جهانی نو پیاده شود و این تحول و نوسازی نیازمند یک جهش و انقلاب است. انقلابی عظیم و فوق‌العاده وسیع که امواج آن سراسر عالم هستی را بپوشاند.»
در بخش دیگری از این پیام تاکید شده است: «بی‌تردید سرنوشت بشر پس از ظهور امام عادل بسیار بهتر خواهد بود، پرده‌های غفلت کنار رفته، عقل‌ها بیدار شده و برای پذیرش حکومت الهی مهیا گردیده است. آنان که به سعادت بشر می‌اندیشند و به‌دنبال اصلاح امور انسان هستند در لزوم منجی تردید ندارند، لکن آشنا کردن مردم جهان با این حرکت و منجی موعود که رهبری این حرکت را برعهده دارد نیز ضروری است. این کار هم مدعیان دروغین را برملا کرده و ناکام می‌سازد و هم انگیزه و شوق را در دل‌های منتظران واقعی ظهور بیشتر می‌کند.»
در بخش پایانی پیام هم آمده است: «کتب، مقالات و همایش‌ها و فعالیت‌های علمی، تبلیغی در راستای تبیین و نشر این هدف متعالی، تلاشی مهم و ضروری است. لازم است مراکز علمی، تبلیغی و فرهنگی به این امر اهتمام ورزند و گام‌های مفیدی را دراین‌باره بردارند.»

  دانشگاه و حوزه مقدمات ظهور امام عصر(عج) را فراهم کنند
آیت‌الله سعیدی در این مراسم با اشاره به نیمه شعبان، گفت: «بزرگان باید ایام الله که مورد عنایت خداوند است را به مردم گوشزد کنند. نگاه‌های عام و مناسبتی و موردی نسبت به بقیه‌الله وجود دارد، اما به برکت و وجود امام عصر(عج) مردم روزی می‌خورند و به برکت وجود ایشان همه‌چیز استوار و در جایگاه خود قرار دارد که به این جهت مردم باید شاکر خداوند باشند، زیرا اگر شاکر وجود امام عصر(عج) نباشیم، شکر خدا را هم به جای نخواهیم آورد.»
وی افزود: «تشکر از امام زمان عجل‌الله به این معنا است که طبق خواسته ایشان عمل کنیم و همه ما باید به غیر از شکر عام، یک شکر خاص هم داشته باشیم. انتظار هم به نحو عام و خاص است. به‌عنوان مثال همه مردم برای ورود امام خمینی(ره) به استقبال آمدند و در حد خود تلاش کردند. حال باید استقبال و انتظار خاص و بسیار بیشتر برای امام زمان خود داشته باشیم.»
تولیت حرم فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: «دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید با پیشرفت، خدمت و فراهم کردن مقدمات ظهور حضرت ولیعصر، منتظر قیام حضرت باشند و همه ما باید زمینه دین‌داری و ولایت‌مداری خود و دیگران را با رعایت دستورات و خواسته‌های امام عصر فراهم کنیم.»
آیت‌الله سعیدی افزود: «دشمنان در اغتشاشات اخیر اقداماتی داشتند که در شأن جمهوری اسلامی نبود و به ما هشدار دادند که غافل نشویم و از فرصت‌های پیش‌آمده برای ظهور و قیام حضرت استفاده کنیم. اغتشاشگران امنیت جامعه را دستخوش اقدامات خود قرار دادند و منتظران ظهور امام زمان(عج) مانع این اقدامات شدند، بنابراین منتظران ولی عصر باید در رشد اقتصادی و فرهنگی کشور تلاش کنند.»

   هنوز در آغاز راه گسترش فرهنگ امامت و مهدویت هستیم
سروری‌مجد همچنین در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و با بیان اینکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو، ۵۸ هزار استاد و کارمند و ۳۰ هزار استاد حق‌التدریس مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهند، گفت: «براساس آنچه به‌عنوان «مودت فی القربی» نیاز جامعه دانشگاهی است، در ایام ۱۳ رجب تا نیمه شعبان جشنواره‌ای در دانشگاه آزاد شکل گرفت که ارتباط عمیق علمی، فرهنگی و هنری در میان دانشجویان ایجاد شود.» وی افزود: «ضرورت مودت فی‌القربی، ارتباط دائمی، فکری و معنوی با اهل‌بیت(ع) است که جامعه ما را از همه آفات مصون نگه می‌دارد. اگر این پیوند بین دانشگاهیان و اهل بیت(علیهم السلام) عمیق و ریشه‌دار شود از همه آسیب‌ها و فراز و فرودها مصون خواهند ماند.»
رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌ها ادامه داد: «این ابتکار به لطف پروردگار از سال گذشته در دانشگاه آزاد شکل گرفت و در نخستین سال در ۱۰ استان آغاز به کار کرد و امسال نیز در ۳۱ استان و ۳۸ واحد دانشگاهی برگزار شد و بیش از ۱۲ هزار اثر شعر، داستان، مقاله، فیلم کوتاه و قصه کوتاه و… به جشنواره رسید.» وی با بیان اینکه هنوز در آغاز راه گسترش فرهنگ امامت و مهدویت در دانشگاه هستیم، گفت: «اگرچه ۱۲ هزار اثر ارائه‌شده به جشنواره ارزشمند است، اما هنوز در آغاز راه هستیم و لازم است با تلاش و کوشش همه روسای واحدها و معاونان فرهنگی و دانشجویی مسیر را ادامه بدهیم.»
سروری‌مجد خاطرنشان کرد: «این مراسم آغازی برای دوره یک‌ساله و فعالیت‌های پیش‌رو در سال آینده است. امروز صحیفه المهدیه الجامعه که به همت فقیه جامع حضرت آیت‌الله موحد‌ابطحی تالیف و توسط موسسه امام المهدی ترجمه و با مشارکت موسسه امامت و مهدویت رونمایی می‌شود که این یکی از ابتکارات جشنواره است که امیدواریم این صحیفه زمینه‌ای برای آثار دیگر اهل بیت(ع) به‌عنوان گنجینه‌های ارزشمند و فاخر در حوزه امامت و مهدویت باشد؛ چراکه جامعه جوان به‌شدت نیازمند برداشت عمیق از فرمایشات اهل‌بیت هستند.»

 دانشگاه باید با مفاهیم عالی پیوند بخورد
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد نیز در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: «دانشگاه آزاد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو، ۴۰ درصد آموزش عالی کشور را برعهده دارد و بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است. اگر عالم، مهندس و پزشکی تربیت کنیم که شخصیت متعالی نداشته باشد، کار زیان‌بار است. بنابراین باید تحصیل‌کرده‌ای در دانشگاه آزاد تربیت کنیم که در ابتدا انسان متعلم و در محضر خدا عبد و خاضع باشد.» وی ادامه داد: «در داستان حضرت خضر و حضرت موسی، خداوند می‌فرماید «کسی را معلم تو درنظر گرفتم که دارای سه ویژگی عبد، اهل رحمت و اهل علم باشد.» دانشگاه نیز باید دانشجویی با این سه ویژگی تربیت کند.»
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ادامه داد: «بدون ارتباط با اهل بیت(ع) و بدون مودت فی القربی، انسان متعالی نمی‌شود. انسان در ارتباط با اهل‌بیت و پرتوی شعاع نور ائمه نشست و برخاست با بزرگان، بزرگ می‌شود، در دانشگاه آزاد نیاز داریم بیش از پیش پرتوی نور اهل‌بیت بدرخشد و خورشید وجود ایشان تابان بشود. لذا دانشگاه آزاد با این نگاه و به‌عنوان وظیفه خطیر به حوزه امامت و مهدویت ورود کرده است؛ چراکه معتقدیم آموزش و پژوهش صرف بدون تربیت انسان نه‌تنها لغو و بیهوده است، بلکه مهلک است و دانشگاه باید با مفاهیم عالی پیوند بخورد.»
سیدجواد جعفری، مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت نیز با اشاره به برکات برگزاری این جشنواره گفت: «یکی از مزایای جشنواره امامت و مهدویت، شناسایی و شکوفایی توانمندی و ظرفیت‌های عظیم دانشگاه آزاد در این حوزه بود که بحمدالله فضای بروز و ظهور آن فراهم شده است.» وی ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های این جشنواره تنوع و مدت زمان آن است. جشنواره امسال طی ۳۳ روز در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری برگزار شد و دکتر طهرانچی تاکید کردند بخش بین‌الملل و دانش‌آموزی نیز به جشنواره اضافه شود که هفت استان در این دو حوزه اعلام آمادگی کردند.»

 رونمایی از کتاب «الصحیفه المهدیه الجامعه» 
همچنین در این مراسم از کتاب «الصحیفه المهدیه الجامعه» (کتاب جامع مهدویت) اثر فقیه جامع آیت‌الله سیدمحمدباقر موحد ابطحی اصفهانی(ره) که شامل ۱۲۴ دعا (۸۸دعا از محضر امام زمان) است، رونمایی شد. این کتاب برای نخستین بار به زیور طبع آراسته شده و به همت موسسه امامت و مهدویت و موسسه الامام المهدی(عج) منتشر شده است. میرلوحی استاد حوزه و دانشگاه گفت: «یکی از ارکان حفظ دین در ایام غیبت «دعا» بوده است و عالی‌ترین بیایات و فرمایشات اهل بیت دعای اهل بیت با خداوند متعال بوده است. جمع‌آوری، تالیف و تدوین ادعیه معصومین(ع) یکی از خدمات حضرت آیت‌الله موحد‌ابطحی بوده و تاکنون ۱۰۰ اثر تفصیلی از ایشان به چاپ رسیده است.»
در پایان این مراسم از ۱۴ برنامه و اثر برتر در حوزه‌های شعر، مشاعره، داستان‌نویسی، کتابخوانی، عکس، خاطره‌نویسی و مولودی‌خوانی تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

رئیس دانشگاه آزاد استان سمنان:
موکب دانشگاه آزاد در عمود ۵۷ برپا می‌شود

مهدی منصوری، رئیس دانشگاه آزاد استان سمنان گفت: « امسال ۳۱ مرکز استان در دومین جشنواره امامت و مهدویت حاضر بودند. استان سمنان نیز یکی از ۳۱ استان برگزار‌کننده این جشنواره بود که امسال مسئولیت برگزاری جشنواره داستان‌نویسی به یاد لاله‌ها را برعهده داشت. اختتامیه این جشنواره در روز چهارشنبه هفته گذشته یعنی ۱۰ اسفند ماه برگزار شد. به این جشنواره ۱۵۸ اثر ارسال شد که از بین این تعداد ۱۲ اثر به‌عنوان آثار برتر معرفی و ۵ اثر دیگر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند. به علت برگزاری این جشنواره زیر نظر واحد و استان سمنان یکشنبه در کنار ۱۳ استان دیگر از این استان نیز تقدیر به عمل آمد.» رئیس دانشگاه آزاد واحد سمنان با بیان اینکه موکب دانشگاه آزاد توسط واحد سمنان در سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفند ماه برپا می‌شود، اظهار کرد: «این موکب زیرمجموعه دبیرخانه مهدویت است و ریاست آن برعهده واحد خوراسگان یا استان اصفهان است. در زیرمجموعه دبیرخانه واحد خوراسگان یک دبیرخانه مهدویت نیز وجود دارد. این دبیرخانه سال گذشته موکب دانشگاه آزاد پویش یوسف زهرا(س) را برعهده استان سمنان گذاشته بودند. موکب سال گذشته در ۲ شب قبل از نیمه شعبان برپا شد. امسال نیز این موکب توسط واحد سمنان در عمود ۵۷ بلوار پیامبر اعظم استان قم بین حضرم حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در ۲ روز سه‌شنبه و چهارشنبه برپا می‌شود.» او درباره فعالیت‌هایی که در غرفه دانشگاه آزاد انجام می‌شود، بیان کرد: «این موکب متشکل از ۸ غرفه است. امسال سعی شده تا محتوای برنامه‌های غرفه‌ها به نسبت سال گذشته پربارتر باشد. این موکب در قالب هشت غرفه با عناوین آثار مهدویت، امور بین‌الملل، معارف مهدوی، پزشکی و سلامت، کودک و نوجوان و مدارس سما، دستاوردهای پژوهشی و فناورانه، گروه رسانه و ارائه آثار هنری و فرهنگی مهدوی برپا و به زائران و راهپیمایان خدمات‌رسانی خواهد کرد.» منصوری درباره مشارکت کارکنان واحدهای دانشگاه در ارائه خدمات موکب گفت: «تعداد افرادی که از استان سمنان برای رسیدگی به کارهای این موکب حاضر می‌شوند به ترتیب ۵ نفر واحد سمنان متشکل از رئیس از واحد و معاونان، یک تیم ۱۵ نفره از واحد گرمسار و حدود ۱۰ نفر دیگر به‌عنوان عوامل اجرایی در این موکب حاضر هستند. به بیان دیگر حدود ۳۰ نفر از اساتید و کارکنان دانشگاه در این موکب برای خدمات‌دهی به زائران حضور خواهند داشت. در غرفه پاسخ به شبهات افرادی از استان فارس حضور دارند.» او گفت: «علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای یادشده مصادف با ۱۴ و ۱۵ شعبان‌المعظم ۱۴۴۴ از طریق آیدی mokeb.iau@ در بستر شبکه‌های یادشده نتیجه تلاش‌های صورت‌گرفته در این مراسم را به صورت زنده مشاهده کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد واحد قم:
کتابچه دیوارنگاره‌های مهدوی منتشر شد

حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم درخصوص اختتامیه جشنواره امامت و مهدویت در استان قم عنوان کرد: «امسال دومین جشنواره امامت و مهدویت با یک مراسم افتتاحیه مصادف ۱۳ رجب در شهر مشهد آغاز شد و اختتامیه آن نیز در ۱۴ اسفند ماه در استان قم به مدت ۳ ساعت برگزار شد.»
او در ادامه افزود: «پیام مرجع عالیقدر مکام‌شیرازی در شروع جلسه قرائت شد و همچنین در این جلسه از کتاب «الصحیفه المهدیه الجامعه» (کتاب جامع مهدویت) اثر فقیه جامع آیت‌الله سید محمدباقر موحد ابطحی اصفهانی (ره) که شامل ۱۲۴ دعا (۸۸دعا از محضر امام زمان) است، رونمایی شد. این کتاب توسط موسسه امام المهدی ترجمه و با مشارکت موسسه امامت و مهدویت رونمایی شد که این یکی از ابتکارات جشنواره است. در کتاب «الصحیفه المهدیه الجامعه» یه طور مثال حدود بیش از هزار دعایی که از حضرت رسول مکرم اسلام وجود دارد تجمیع شده است.»
او بیان کرد: «در این جلسه از ۱۴ استان برتر کرمان، سمنان، بوشهر، سیستان‌و‌بلوچستان، زنجان، فارس، خراسان‌جنوبی، هرمزگان، گیلان، دماوند، آذربایجان شرقی، کردستان، ایلام و قم نیز تقدیر شد.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در ادامه اظهار کرد: «امسال استان قم مسئولیت نمادهای شهری با موضوع مهدویت را برعهده داشت. یعنی نمادها و دیوارنگاشت‌هایی با موضوع مهدویت با همکاری دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور و شهرداری تهران، شهرداری قم به دست ما رسید و به صورت یک کتابچه درآمد.»  به گفته او ۱۳۰ اثر به واحد قم رسید که از این تعداد ۱۲۰ اثر پذیرش شد و ۲۰ اثر در مرحله نهایی قرار گرفت و درنهایت از ۴ اثر تقدیر شد. او بیان کرد: این آثار بیشتر از استان‌های کرمان و قم بودند که به صورت پی‌دی‌اف به دست ما رسید. بخش مربوط به قم نیز کارگاه ورکشاپ بود.

دومین جشنواره ملی «شعر نبوی» در واحد زاهدان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان میزبان دومین جشنواره ملی «شعر نبوی» بود. در این جشنواره که در بخش‌های آزاد، کارکنان، هیات‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموزان برگزار شد، بیش از ۱۳۰۰ اثر فاخر در وصف رسول مکرم اسلام در قالب‌های مختلف شعری به دبیرخانه ارسال شده است. مسعود اکبری‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد استان سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «جشنواره شعر نبوی که با نام مبارک رسول مکرم اسلام( ص) گره خورده است، درحقیقت مجرای ترویج فرهنگ ناب محمدی و تعمیق‌دهنده اندیشه نابی است که از دل دین مبین اسلام برخاسته است.»

اختتامیه نخستین کنگره ملی «شعر بانوی بلاغت» در زنجان

کنگره ملی شعر بانوی بلاغت به میزبانی دانشگاه آزاد استان زنجان برگزار شد و با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.  این کنگره که از ۲۰ شهریور آغاز به کار کرد و ۳۶۹ اثر از سراسر کشور را دریافت کرد. از بین این اشعار ۶۴ اثر برگزیده و به‌صورت یک مجموعه کتاب چاپ شد. این کنگره در سه رده دانشجویی، عمومی، آزاد یا سپید و در دو بخش ترکی و فارسی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر تجلیل از برگزیدگان این کنگره، کتاب مجموعه اشعار اولین کنگره ملی بانوی بلاغت نیز رونمایی شد.

 برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه «اسوه» در واحد یاسوج

جشنواره تئاتر کوتاه اسوه در واحد یاسوج برگزار شد. به گفته محمدهادی خالق‌زاده دبیر جشنواره تئاتر کوتاه اسوه ۱۵ تئاتر متشکل از ۸۸ نفر در این جشنواره شرکت کردند که از بین آنها ۹گروه به مرحله نهایی راه یافتند.
رحیم اکرامی رئیس دانشگاه آزاد کهگیلویه‌و‌بویراحمد معتقد است انتقال پیام در قالب تئاتر اثر و ماندگاری بیشتری دارد. این هنر در انتقال پیام و فرهنگ بسیار موثر خواهد بود و مخاطب به راحتی می‌تواند این پیام را دریافت کند.

ارسال ۱۸۰ مقاله به همایش «گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی» 

همایش «گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی» نیز در چهار محور فرهنگی-اجتماعی، فلسفی-کلامی، عرفانی-اخلاقی و اقتصادی-سیاسی در واحد رشت برگزار شد. ۱۸۰ مقاله به این همایش ارسال شد که محورهای مقالات دریافت‌شده برگرفته از پژوهش‌ها و دستاوردهای تحقیقی در حوزه مهدویت بود. به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان این مقالات به صورت کتاب چاپ شده و در مخزن کتابخانه قرار می‌گیرد تا در دسترس علاقه‌مندان به موضوع مهدویت باشد.

داوری ۱۰۵۳ اثر در جشنواره «عکس هدایت» واحد دماوند

دانشگاه آزاد واحد دماوند دبیری بخش «عکس هدایت» را برعهده داشت. این جشنواره در دو بخش دوربین حرفه‌ای و موبایل در موضوعات آیین سنت عزاداری حسینی، پیاده‌روی اربعین، خاطرات سفر کربلا و فرهنگ حسینی در زندگی و خانواده به اجرا درآمد. در این جشنواره، یک‌هزار و ۵۳ عکس از ۳۰۰ شرکت‌کننده از سراسر کشور دریافت شد که پس از داوری آثار، ۱۸ عکس به‌عنوان برگزیده و ۵ عکس به‌عنوان اثر برتر انتخاب شد.

برگزاری «سوگواره شعر نجوا» در همدان
«سوگواره شعر نجوا» به میزبانی دانشگاه آزاد همدان برگزار شد. سوگواره امامت، ایستادگی و ظلم‌ستیزی، شهادت‌نامه امامان، غم‌نامه غربت امامان، عدالتخواهی، سوگ و حماسه امامان، معرفت‌افزایی تا مرز شهادت، مرثیه و تعزیه امامان ازجمله محور‌های این سوگواره بود. ۱۶۸ اثر در قالب شعر کلاسیک و شعر نو به دبیرخانه این سوگواره رسید و ۱۲ اثر در چهار حوزه استادی، دانشجویی، کارمندی و آزاد به‌عنوان آثار برگزیده شناخته شدند.

«مولودی‌خوانی نبوی» با ۱۵ گروه در واحد سنندج

دومین جشنواره «مولودی‌خوانی نبوی» نیز در واحد سنندج برگزار شد. هشت مقاله علمی-پژوهشی توسط محققان بخش مولودی‌خوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال و ۱۵ گروه در بخش دف‌نوازی و مدیحه‌سرایی گروهی و ۱۰ اثر در بخش مولودنامه و معراج‌نامه شرکت کردند. پنج گروه دانشجویی و آزاد مجوز ورود به مرحله مسابقه را دریافت کردند و درنهایت از سه گروه برتر و صاحبان مقالات و نیز نفرات برتر تک‌خوانی این جشنواره تجلیل شد. محورهای جشنواره شامل گروه‌های مولودی‌خوان، بخش‌های انفرادی شعر و مدیحه‌سرایی و بخش مقاله بود.

جشنواره «سجاده رنگین» دریچه‌ای برای کشف هنرمندان 

دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان امسال برای دومین بار «جشنواره سجاده رنگین» را در رشته‌های نگارگری، خوشنویسی و نقاشی‌خط برگزار کرد. این جشنواره در ۲ بخش مجزا، ارسال آثار و برگزاری کارگاه (ورکشاپ) برگزار شد. در این دوره ۸۵ اثر از سرتاسر ایران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۲۸ اثر به‌عنوان آثار برگزیده از بین آنها انتخاب شدند. آثار برگزیده در قدم آخر برای روز اختتامیه در حیاط دانشگاه به نمایش گذاشته شدند و از برگزیدگان نیز تجلیل به عمل آمد.

ارسال ۴۸۰ اثر به جشنواره «شعر انتظار» واحد اراک
جشنواره سراسری شعر انتظار نیز در واحد اراک برگزار و ۴۸۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال و مورد داوری قرار گرفت و ۱۲ اثر به‌عنوان اثر برتر انتخاب شدند.
حسن بنیانیان، مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: «با تشکیل هسته‌های هنری در بین دانش‌آموزان و با ایجاد ذوق و شوق در میان آنها برای انجام فعالیت‌های هنری و فرهنگی می‌توان زمینه‌های گفت‌وگو را فراهم کرد.»

جشنواره «شعر بوتراب» به زبان‌ها و لهجه‌های بومی 

جشنواره شعر بوتراب به زبان‌ها و لهجه‌های بومی و محلی استان لرستان به میزبانی دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد برگزار و به ۱۲ اثر برگزیده تندیس جشنواره به همراه جایزه و لوح سپاس اهدا شد.
داریوش جاوید، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد در این جشنواره گفت: «با توجه به ظرفیت‌های عظیم دانشگاه آزاد تلاش داریم در سال‌های آینده دانش‌آموزان را نیز جزء مخاطبان این جشنواره قرار دهیم و بعد بین‌المللی جشنواره را تقویت کنیم.

ارسال ۱۵۴ اثر به جشنواره «داستان‌نویسی به یاد لاله‌ها» 

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی داستان‌نویسی به یاد لاله‌ها در واحد سمنان برگزار شد. این جشنواره به نیت ۱۴‌معصوم(ع) با محوریت ۱۴موضوع در چهار سطح دانش‌آموزی، دانشجویی، خانواده شاهد و ایثارگر و سطح آزاد برگزار شد و درنهایت ۱۵۴ اثر ارسالی شامل ۲۹ اثر دانشجویی، ۴۱ اثر دانش‌آموزی، ۶۳ اثر بخش آزاد و ۲۱ اثر از خانواده شهدا و ایثارگران وارد مرحله داوری شد. در بخش دانشجویی داستان پشت پنجره به نویسندگی خاطره شیوندی مقام اول و آن زن تویی که ایستاده‌ای به قلم سیده‌طاهره موسوی مقام دوم جشنواره را کسب کردند.

جشنواره بین‌المللی «شعر سرو» میزبان ۱۱۱۵ اثر در ۵ زبان

دومین جشنواره بین‌المللی شعر سرو نیز در دانشگاه آزاد سیرجان با سه موضوع ولادت امام حسین (ع)، شهید سلیمانی و شعر پایداری و مقاومت برگزار شد. در کنار شاعران برگزیده، شعرای برجسته‌ بین‌المللی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، پاکستانی و هندوستانی آثارشان را در محورهای سه‌گانه ارائه کردند. در این جشنواره یک هزار و ۱۱۵ اثر در سامانه جشنواره بین‌المللی شعر سرو، شامل ۶۶۷ اثر درخصوص امام‌حسین(ع)، هزار و ۱۵۰ اثر مربوط به سیدالشهدای مقاومت شهید سلیمانی و ۲۹۸ اثر درخصوص شعر پایداری و مقاومت ثبت شد.

رونمایی از تندیس نخستین جشنواره «شعر وحدت» 

تندیس نخستین دوره جشنواره شعر وحدت نیز رونمایی و از ۹ اثر برتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تجلیل شد. به گفته محسن داوری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد واحد ارومیه پرداختن به ابعاد مختلف زندگی، تبیین سیره و شخصیت پیامبر اکرم(ص)، امامین انقلاب و وحدت امت اسلام، ایران اسلامی، منادی وحدت و وحدت و مقاومت از اهم موضوعات برگزاری این جشنواره بود. ۱۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره در دانشگاه آزاد واحد ارومیه ارسال و از این تعداد، ۹ اثر به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

 تایید ۱۸۰ اثر علمی در جشنواره «راه نجات» 

مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی راه نجات نیز به میزبانی واحد اصفهان برگزار شد. علاقه‌مندان به پژوهش و کار فرهنگی در حوزه نهج‌البلاغه و حکمت علوی، امسال بیش از ۳۰۰ اثر را در قالب مقالات علمی، پایان‌نامه، کتاب، موشن‌گرافی، کلیپ، پادکست و شعر برای دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که درنهایت ۱۸۰ اثر علمی به تایید نهایی داوران کمیته‌های علمی رسید.  بیش از ۶۰ درصد از آثار دریافتی توسط دبیرخانه جشنواره، به وسیله دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارسال شده بود.

پایان کار جشنواره ملی «انیمیشن و پویانمایی منجی» در اسلامشهر

مراسم اختتامیه جشنواره ملی انیمیشن و پویانمایی منجی با موضوع مهدویت با حضور رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی در واحد اسلامشهر برگزار شد. محمدجعفر محمدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در واحد اسلامشهر در این مراسم گفت: «فرهنگ مهدویت فرهنگ امیدواری و عدالت است و باید زمینه‌های استفاده از ابزارهای جدید هنری و فرهنگی در گسترش فرهنگ مهدویت در سطح ایران و صدور بیش از پیش آن به کشورهای مختلف جهان بیشتر از قبل مهیا شود تا در مقابل دسیسه‌های دشمنان جهان اسلام ایستادگی کرد.»

اثر ۱۴۲ هنرمند به جشنواره «آواها و نواهای نبوی» رسید 

مراسم اختتامیه جشنواره آواها و نواهای نبوی در واحد بجنورد با حضور معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در دومین جشنواره آواها و نواهای نبوی ۱۴۲اثر هنرمندان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بخش نوا‌های نبوی به دو‌صورت فردی و گروهی (تکنوازی و گروه‌نوازی) سرود‌های نوجوانان مورد داوری قرار گرفت و در بخش گروهی ۸ برگزیده و بخش انفرادی ۶ برگزیده معرفی شدند. از مداحان و پیشکسوتان نیز ۳ نفر در بخش آوا‌ها و ۳ نفر در موسیقی مقامی تجلیل با اهدای لوح، تندیس و جوایز نقدی تقدیر شد.

تقدیر از گروه‌های برتر جشنواره «سرود نغمه‌ها» در شیراز

مراسم اختتامیه جشنواره سرود نغمه‌ها در واحد شیراز برگزار شد و هفت گروه منتخب سرود دانش‌آموزی از واحدهای شیراز، لامرد، آباده، کازرون، فیروزآباد و جهرم به اجرای سرودهای برگزیده پرداختند. گروه سرود دانش‌آموزی دانشگاه آزاد آباده موفق شد در این جشنواره رتبه اول را به خود اختصاص دهد. همچنین گروه سرود دانش‌آموزی واحد کازرون و گروه سرود دانش‌آموزان دختر واحد فیروزآباد به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این جشنواره را کسب کردند. هیات داوران جشنواره سرود نغمه‌ها گروه‌های سرود دانش‌آموزی واحد‌های شیراز، پسران فیروزآباد، لامرد و جهرم را نیز شایسته تقدیر و به‌عنوان رتبه سوم مشترک تعیین کردند.

جشنواره «آیه‌ها» با موضوع علوم و هنرهای قرآنی

جشنواره آیه‌ها با موضوع علوم و هنرهای قرآنی در واحد شهرکرد پایان یافت. ۸۲ اثر از دانشجویان، کارکنان، استادان و فرزندان کارکنان و استادان در قالب نقاشی، خوشنویسی و نماهنگ به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که پس از داوری آثار، ۱۰ اثر به‌عنوان آثار برتر انتخاب و تجلیل شدند. نمایشگاه آثار هنری هنرمندان با محوریت انسان در قرآن، ثواب مومنان، عقاب کافران، انسان‌های بهشتی و جهنمی، قصه‌های قرآنی و ظهور منجی و آخرالزمان در قرآن در مجتمع فرهنگی دانشگاه آزاد شهرکرد برپا شده است.

۳۰ اثر برگزیده در جشنواره ملی «شعر نبوی»
مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر نبوی به زبان‌های کردی و فارسی در واحد کرمانشاه برگزار شد. امین معظمی‌گودرزی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم گفت: «در تاریخ ما بزرگانی مثل فردوسی، مولوی، حافظ، سعدی و شهریار هر کدام به‌عنوان یک رسانه فرهنگی پیام ایرانیان را به نسل‌های آینده انتقال داده‌اند و امروز وظیفه شاعران جوان ماست که ادامه‌دهنده راه آنان به‌خصوص در زمینه اشعار آئینی باشند.» همچنین یزدان نصرتی، دبیر اجرایی جشنواره شعر نبوی به زبان کردی و فارسی در این مراسم گفت: «نزدیک به ۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری ۳۰ اثر برگزیده و انتخاب شدند.»

ارسال ۶۰۴ اثر به جشنواره بین‌المللی شعر «همای رحمت»

مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی شعر همای رحمت به زبان ترکی با حضور شاعران داخلی و خارجی و مسئولان استانی در واحد تبریز برگزار شد. تعداد ۶۰۴ اثر شعری به دومین جشنواره بین‌المللی همای رحمت به زبان ترکی از سری برنامه‌های دومین جشنواره سراسری امامت و مهدویت ارسال شده که ۶۰ قطعه شعر از کشور ترکیه، ۱۰ قطعه شعر از کشور آذربایجان، ۱۰ قطعه شعر از کشور عراق، ۱۰ قطعه شعر از آلمان و ۵۱۴ قطعه شعر از ایران است. در مرحله داوری اولیه ۱۲۴ اثر برگزیده و در مرحله نهایی ۲۰ اثر انتخاب شد که ۱۰ قطعه شعر آن به‌عنوان شعر برگزیده و ۱۰ قطعه شعر به‌عنوان شعر قابل تقدیر است.

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *