فروردین ۹, ۱۴۰۳
دانشگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ به پنجره خدمات هوشمند متصل می‌شوند

دانشگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ به پنجره خدمات هوشمند متصل می‌شوند

  • اسفند ۱۵, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، اولین همایش «پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی» با هدف تشریح مفاد اسناد بالادستی مرتبط از جمله دستورالعمل ضوابط فنی و معماری پنجره خدمات هوشمند ملی موضوع مصوبه جلسه ۲۴ شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور و در راستای اجرای مصوبات کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به همت اداره کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی برگزار شد.

محمدهادی زاهدی، مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، در این نشست اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات فناوری بر اساس تکالیفی که در بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور ابلاغ شده است، مکلف به ایجاد پنجره هوشمند خود مطابق با ضوابط مندرج در مصوبه جلسه ۲۴ شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور و اتصال آن به پنجره خدمات دولت هوشمند است.

تشریح اقدامات وزارت علوم برای استقرار پنجره واحد

مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم افزود: در همین راستا اقداماتی توسط مرکز فناوری اطلاعات این وزارتخانه به انجام رسیده و پنجره خدمات وزارت علوم ایجاد شده است. از آنجایی که بر اساس سایر تکالیف ابلاغی این وزارتخانه مکلف به ارائه خدمات الکترونیکی به ذینفعان از طریق پنجره خدمات هوشمند خود است، لذا بازنگری و تدقیق شناسنامه خدمات این وزارتخانه و بازمهندسی فرآیند‌های مرتبط با خدمات الکترونیکی آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین سازمان‌های تابعه این وزارتخانه نیز بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ مکلف به ایجاد پنجره خود و اتصال آن به پنجره خدمات هوشمند ملی هستند و بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون اکثر آن‌ها ضمن ایجاد پنجره خدمات خود به پنجره دولت نیز متصل شده اند.

وی گفت: در این راستا و به جهت هماهنگی و وحدت رویه این وزارتخانه تصمیم گرفته است که خدمات سازمان‌های تابعه خود را نیز از طریق پنجره وزارت عتف به پنجره هوشمند ملی متصل کند و توافقات اولیه با سازمان فناوری اطلاعات کشور و اقدامات اولیه در این خصوص به انجام رسیده است.

زاهدی افزود: با توجه به اینکه عمده خدمات آموزش عالی به متقاضیان اعم از دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی توسط دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود و نیز با عنایت به اینکه دانشگاه‌های کشور نیز بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور مکلف به ایجاد خدمات هوشمند خود و اتصال آن به پنجره خدمات هوشمند ملی شده اند، این وزارتخانه تصمیم گرفته یک پروژه ملی تحت عنوان پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور را تعریف و اجرا نماید.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه ملی باعث ایجاد یک تحول شگرف در شیوه و کیفیت خدمات رسانی الکترونیک به جامعه آموزش عالی کشور خواهد بود و تا پایان سال ۱۴۰۱ از نسخه اولیه این پروژه رونمایی می‌شود و چند دانشگاه منتخب نیز از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور به پنجره خدمات هوشمند ملی متصل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی دانشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور متصل می‌شوند و خدمات با کیفیت بالا، برخط و در تمامی ساعات شبانه روز و روز‌های هفته به متقاضیان به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.

محمدقائم تاج گردون معاون دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست به تشریح دستورالعمل اجرایی و الزامات فنی موضوع بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور پرداخت و گفت: شورای اجرایی فناوری اطلاعات درخصوص تکالیف این تبصره و سایر اسناد بالادستی مرتبط از جمله مصوبات شورای عالی فضای مجازی، هیئت محترم وزیران و مجلس شورای اسلامی و با هدف تسهیل ارائه خدمات هوشمند، تغییر جهت ارائه در خدمت توسط دولت به سمت مردم و کسب و کارها، امکان مشاهده پذیری خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی مشمول در یک پنجره ملی، الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند الکترونیکی در پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه‌های اجرائی و پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را تصویب و ابلاغ کرده است.

وی همچنین در تشریح معماری پنجره واحد خدمات دانشگاهی کشور به بیان مطالبی درخصوص نحوه تبادل داده‌ها و اطلاعات ملی، ویژگی‌های پنجره واحد دانشگاه‌ها و الزامات مربوط به حفاظت از داده‌ها و امنیت مراکز داده پرداخت و افزود: خدمت هوشمند بر اساس مفاد اسناد بالادستی کشور از جمله مصوبه جلسه ۲۴ شواری اجرائی فناوری اطلاعات، یک خدمت الکترونیکی است که مراحل درخواست، پردازش/انجام و تحویل آن از یکدیگر تفکیک شده است و با استفاده از رویکرد‌های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی و داده کاوی امکان پیشبینی پذیری خدمات و ارتقای کیفی آن‌ها فراهم می‌شود.

تاج‌گردون از استمرار تعامل و همکاری ستاد وزارت عتف و دانشگاه‌ها برای تحقق این پروژه ملی از طریق برگزاری همایش‌های آتی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌های اجرائی خبر داد.

به دنبال طراحی نظام دولت هوشمند با نگاه آینده نگرانه هستیم

در ادامه این نشست، جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص ضرورت ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اظهار داشت: رشد تصاعدی فناوری‌های نوظهور، افزایش انتظارات شهروندان و عدالت در دسترسی به خدمات دولت منجر به آن می‌شود که دولت‌ها در خود تغییرات ایجاد کنند. البته پذیرش فناوری در بخش دولت نسبت به بخش خصوصی سخت‌تر است و این به دلیل ذات نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که در برابر تغییرات مقاومت دارند.

وی پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را یکی از پروژه‌های نظام بزرگ دولت هوشمند دانست و افزود: هم اکنون در حال پیگیری دو دستور کار ویژه شامل: طراحی نظام دولت هوشمند و طراحی نظام حکمرانی هستیم و تا ماه‌های آتی مرحله تدوین آن به پایان می‌رسد.

موحد با اشاره به اینکه دولت در پنج حوزه ماموریتی: تحویل خدمت، خط مشی و تصمیم‌گیری، پردازش و عملیات، اجرا و نیروی کار به طور خاص بر اساس فناوری‌های نوظهور دچار تغییرات اساسی شده است، بیان کرد: در دولت آینده باید خدمات را مبتنی بر رویداد‌های زندگی ارائه دهیم؛ در دولت هوشمند به دنبال هوشمند کردن فرآیند‌ها هستیم.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: به دنبال طراحی نظام دولت هوشمند با نگاه آینده نگرانه هستیم تا جامعه‌ای شایسته برای شهروندان فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خدمات دانشگاهی یکی از حوزه‌های اصلی و مهم پنجره ملی خدمات هوشمند دولت است که در قانون نیز هدفگذاری شده است و نهاد‌های عمومی، که دانشگاه‌ها در زیرمجموعه آن قرار دارند نیز ملزم به ارائه این خدمات هستند، افزود: با توجه به اعتبارات پیشبینی شده در دولت برای پروژه‌های مرتبط با دولت هوشمند، آمادگی حمایت مالی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برای پیشبرد پروژه پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و انجام تکالیف ابلاغ شده وجود دارد.

موحد خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شده‌اند و تاکنون ۱۱ میلیون کاربر و بیش از ۱۷ میلیون مراجعه به این سامانه داشته‌ایم.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *