فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
حمایت از پژوهشگران هدفمندتر شد

حمایت از پژوهشگران هدفمندتر شد

  • اسفند ۱۵, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور که از سال ۸۲ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف حمایت از پژوهشگران از طریق پذیرش طرح‌های پژوهشی تأسیس شده است و به زودی با نام و عنوان «بنیاد ملی علم ایران» فعالیت خواهد کرد؛ حمایت‌های خود را در قالب رساله دکتری، پسادکتری، طرح پژوهشی، کرسی و گرنت ارائه می‌کند.

این حمایت‌ها به طور مستمر در سامانه مدیریت پژوهش صندوق شاهد بارگذاری می‌شود. طرح‌های پژوهشی به اعضای هیات علمی، محققان پسادکتری و دانشجویان دکتری ارائه می‌شود.

علی‌محمد سلطانی رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور درباره برنامه‌های جدید این صندوق، گفت: زین پس قرار است که حمایت‌های صندوق متناسب با تعداد اعضای هیات علمی در استان‌ها توزیع شود و برنامه دیگر هم این است که سقف حمایتی را برای دانشگاه‌هایی که در حوزه‌های مأموریتی خود فعالیت علمی و پژوهشی دارند، افزایش دهیم.

سلطانی ادامه داد: از آنجایی که برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در برخی استان‌ها طی ۲۰ سال اخیر کمتر از منابع صندوق استفاده کردند؛ لذا برنامه‌های جدید را بر محور عدالت طراحی کردیم.

وی با بیان اینکه صندوق هیچ محدودیتی برای دانشگاه‌های استانی لحاظ نکرده است، اظهار کرد: عامل اصلی استفاده کمتر برخی دانشگاه‌ها از منابع صندوق، ناشناخته بودن این نهاد حمایتی برای این مراکز علمی بوده است ضمن اینکه خیلی از دانشگاه‌ها نیز به تازگی در استان‌ها تأسیس شدند و اعضای هیئت علمی آن‌ها کم و محدود بوده‌اند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: از آنجایی که مخاطبان ما اعضای هیئت علمی و فارغ التحصیلان پسا دکتری هستند حمایت‌ها را باید به نسبت اعضای هیئت علمی توزیع کنیم.

سلطانی تصریح کرد: در گذشته تفاهم نامه‌های با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته‌ایم و الان هم قصد داریم این تفاهم نامه‌ها را بر محور عدالت در پژوهش و بر مبنای مأموریت دانشگاه‌ها ادامه دهیم.

رئیس صندوق با تأکید بر اینکه شرط کیفیت پژوهش‌ها یکی از پارامتر‌های صندوق جهت حمایت از پژوهش‌ها لحاظ شده است، گفت: کمبود اعتبارات و زیرساخت‌های پژوهشی دو مشکل عمده و تکراری در حوزه پژوهشی کشور هستند؛ که امید است این نقیصه‌ها به زودی مرتفع شوند.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *