فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
مجلس سازوکار پرداخت وام شهریه و رفاهی دانشجویان را مشخص کرد

مجلس سازوکار پرداخت وام شهریه و رفاهی دانشجویان را مشخص کرد

  • اسفند ۱۴, ۱۴۰۱

نمایندگان در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا سازوکار تامین و افزایش منابع مالی صندوق های رفاه دانشجویی به منظور پرداخت وام شهریه، رفاهی و … را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در بخش هزینه‌ای در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد که در ادامه برخی از مصوبات بودجه‌ای جلسه نوبت صبح بهارستان نشینان را می‌خوانیم:

*مخالفت نمایندگان با اجاره بستر رودخانه‌ها جهت بهره‌برداری گردشگری

‌ نمایندگان مردم در مجلس با اجاره بستر رودخانه‌ها از سوی شرکت‌های آب منطقه‌ای جهت استفاده‌های گردشگری و ایجاد حوضچه‌های آبزی‌پروری مخالفت کردند چرا که امکان بروز سیل را افزایش داده و برای مردم پایین‌دست نیز ایجاد مشکل می‌کند.

وکلای ملت در این جلسه با حذف بند الحاقی (۴) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه با موضوع اجاره بستر رودخانه‌ها از سوی شرکت‌های آب منطقه‌ای جهت بهره‌برداری گردشگری موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (۴) حذف شده تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ ‌ به منظور استفاده از ظرفیت بهره برداران از بستر رودخانه جهت پایش، حفاظت و جلوگیری از تخریب محیط زیست، شرکت های آب منطقه ای می توانند با رعایت تبصره های(۱)و(۲) ماده(۲) قانون توزیع عادلانه آب، منوط به رعایت الزامات زیست محیطی نسبت به اجاره بستر رودخانه در قالب قراردادهای یکساله جهت استقرار کاربری هایی همچون ایجاد حوضچه های آبزی پروری، طرح های گردشگری با سازه های موقت مانند آلاچیق، ایجاد کارگاه های موقت برداشت مصالح رودخانه ای اقدام نمایند.

در ادامه نمایندگان به بررسی بند الحاقی (۵) تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ پرداختند و با آن نیز موافقت کردند.

در بند الحاقی (۵) تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲آمده؛‌ صادرات محصولات باغی از الزام به پیمان سپاری ارزی معاف است.

به گزارش تسنیم،همچنین بهارستان‌نشینان با بند الحاقی (۶) تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز موافقت کردند که بر اساس آن؛ سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه داری کل کشور مکلفند درصورت عدم پرداخت صورتحساب آب و برق مصرفی توسط کلیه دستگاه، موسسات، سازمان ها و نهادهای موضوع ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات با اعلام وزارت نیرو(شش ماه پس از مهلت مندرج در قبوض) نسبت به برداشت هزینه آب و برق مصرفی اعلام شده از اعتبارات و یا حساب تمرکز وجوه واحد بدهکار اقدام و به حساب شرکت های ذیربط وزارت نیرو پرداخت نماید.

*تکلیف مجلس به وزارت نیرو برای کاهش هدررفت آب

نمایندگان در این جلسه با بندهای (م)، (ن) و (س) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه نیز موافقت کردند.

براساس بند (م) تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ کاشت زمین‌های کشاورزی مورد اختلاف کشاورزان با ادارات منابع طبیعی ‌که پرونده آنها در نوبت بررسی قراردارد و یا قابل بررسی می باشد با رعایت نظریه شماره ۵۹۰۸ فقهای شورای نگهبان مورخ ۱۳۷۳/۱/۲۴ تا زمان تعیین تکلیف نهایی در شعب ویژه دادگستری موضوع تبصره ۱ ماده ۹ قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و کمیته های رفع تداخلات جهاد کشاورزی از جانب خود کشاورز بلامانع است.

براساس بند (ن) تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ پرداخت حقوق و مزایای کارکنان (پرسنل) شرکتهای آب و فاضلاب استانی و شرکتهای توزیع برق ‌استان‌ها که ‌‌به‌صورت مأمور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت توانیر ارائه خدمت می‌نمایند، از محل منابع داخلی شرکت‌های استانی مذکور، بلامانع است.

براساس بند (س) تبصره (۸) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ وزارت نیرو مکلف است به‌منظور کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز، در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از ساز و کار بیع متقابل یا سایر روش‌ها در قالب قراردادهای منعقده جهت تأمین منابع آبی اعم از آب یا پساب معادل تمام یا بخشی از آب صرفه‌جویی شده، پساب یا منابع آبی غیرمتعارف را از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع، در اختیار سرمایه‌گذار جهت استفاده در مصارف صنعت قرار دهد.

*خرید و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی متأهلان سال آینده انجام شود

همچنین نمایندگان مردم در مجلس مکلف کردند مراکز آموزشی در جهت تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویان متأهلین و خرید تجهیزات آزمایشگاهی خود مشروط به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.

*تعیین سازوکار تامین و افزایش منابع مالی صندوق های رفاه دانشجویی

بنابر این گزارش، نمایندگان در این جلسه و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (الف) تبصره ۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (‌ب) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ ‌صد‌درصد (۱۰۰%) وجوه اداره ‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود. وجوه مذکور تا سقف سه هزار میلیارد (۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به صندوق‌های رفاه دانشجویی ‌‌به‌عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق‌های مزبور اختصاص می‌یابد تا براساس اساسنامه مصوب، صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت‌های رفاهی دانشجویی و مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت ‌پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و ایثارگران و فرزندان آنها شود. اختصاص وجوهی از محل منابع این بند در قالب وام شهریه دانشجویی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است.

افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور در اولویت پرداخت وام مذکور می‌باشند و اقساط وام های پرداختی به این افراد پس از فراغت از تحصیل و اشتغال به کار افراد، پرداخت می شود.

*اختصاص یک درصد از بودجه جاری شرکت های دولتی و بانک ها برای تولیدات فرهنگی

در این جلسه و در ادامه مصوبات بودجه‌ای، نمایندگان شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند تا یک درصد از بودجه جاری خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی اختصاص دهند.

*اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای شرکت‌های دولتی برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد

نمایندگان مجلس در این جلسه همچنین دستگاه‌های اجرایی را مکلف به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد کردند.

منبع:تسنیم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *