فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
نقشه‌راه فناوری‌های نوظهور شرکت‌های بزرگ در 2023- 2021

نقشه‌راه فناوری‌های نوظهور شرکت‌های بزرگ در ۲۰۲۳- ۲۰۲۱

  • اسفند ۱۳, ۱۴۰۱

موسسه «گارتنر» در گزارشی نظرات متخصصان IT (فناوری اطلاعات) از ۴۳۷ سازمان را احصا کرده است. این متخصصان در طرح‌های پذیرش معیار، ارزش پیش‌بینی‌شده و خطر ۱۱۱ فناوری زیرساختی و عملیاتی مشارکت کرده‌اند.

خطر استقرار و توزیع
عامل پرخطری که به هر فناوری داده شده، براساس تجزیه و تحلیل خطرات بالقوه شامل بلوغ بازار/ فروشنده، تناسب معماری/ پیچیدگی، امنیت، هزینه اجرا و توزیع برای ایجاد فرآیندها و سرویس‌ها می‌شود.

ارزش شرکت 
عامل ارزشی که به هر فناوری داده می‌شود به تجزیه و تحلیل عاملان ایجاد ارزش یعنی افزایش بهره‌وری هزینه، بهبود سرعت و چابکی، انعطاف‌پذیری، بالا رفتن بهره‌وری و کارآمدی کارمندان و افزایش درآمد از طریق بهبود محصولات و سرویس‌ها بستگی دارد.

مواردی که باید به آن توجه کنید

۱-رهبران راه‌حل‌های عملیاتی و زیرساختی (I&O) و IT پذیرش فناوری‌های در حال ظهور را افزایش داده‌اند درحالی‌که سازمان‌ها با جست‌وجوی فرصت‌های نوآورانه به بهبودی اوضاع جهان ناشی از همه‌گیری کمک کرده‌اند.
در تمام حوزه‌های فناوری، ۵۸ درصد از رهبران برنامه‌ای برای افزایش سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ روی فناوری‌های درحال ظهور داشته‌اند. این افزایش در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۹ درصد اعلام شد. به‌طور همزمان، فعالیت‌های I&O شاهد کاهش زمان‌بندی‌های توزیع بوده‌اند به‌طوری که انتظار می‌رفت تمام فناوری‌ها ۶ تا ۱۸ ماه بعد از زمان توزیع با مقبولیت مواجه شوند.
۲-کمبود استعدادها در حال افزایش است و چالش مهمی برای پذیرش موفقیت‌آمیز فناوری‌های نوظهور وجود دارد.
امسال حدود ۶۴ درصد رهبران عنوان کرده‌اند که کمبود استعدادها بزرگ‌ترین چالشی است که پیش‌روی فناوری‌های نوظهور قرار دارد که این آمار در سال ۲۰۲۰ حدود ۴ درصد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۴ درصد عنوان شده است.
۳-نیاز به انعطاف‌پذیری، زمینه کسب‌وکار را برای استقرار اکثر فناوری‌های نوظهور در سال جاری فراهم می‌کند.
اکثریت (حدود ۶۴ درصد) شرکت‌ها درحال به کارگیری فناوری‌های نوظهور برای دستیابی به هدف «تاب‌آوری افزایش‌یافته» هستند. این امر به‌طور قابل توجهی با سال گذشته متفاوت است که توجیه سرمایه‌گذاری آن با افزایش سرعت و چابکی (حدود ۶۶ درصد) تعریف می‌شد.
۴-فناوری‌های نوظهوری که امکان دموکراسی را فراهم می‌کنند، برای رهبران I&O اهمیت بالایی پیدا می‌کنند.
امسال حدود ۸۲ درصد از رهبران I&O یا با این امر موافق بوده یا کاملا موافق این امر هستند که رهبران شرکت‌ها خارج از نفوذ IT بر تصمیمات پذیرش فناوری‌های نوظهور در تمام حوزه‌های فناوری ارزیابی شده، تاثیر می‌گذارند. علاوه‌براین، ۸۵ درصد از آنها موافق یا کاملا موافق آن هستند که معیارهایی برای ردیابی تجربه مشتری قبل و بعد از پذیرش فناوری دارند.
۵-رهبران I&O به دنبال خلق پلتفرم‌هایی هستند که با فناوری‌های ابری حمایت شده و در هر جایی به‌عنوان مدلی برای کارمندان عملیاتی می‌شوند.
سازمان‌ها برای اعطای مجوز به سیر آرام فضاها و اطلاعات کاری بین موقعیت‌های فیزیکی و مجازی، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را برای ایجاد پایگاه‌های ابری هیبریدی قوی انجام داده‌اند که مورد حمایت فناوری‌های چند ابری هستند.
۶-با افزایش تهدیدهایی که سازمان‌ها با آن مواجه هستند، بهبود و حفظ امنیت زیرساخت‌های IT اولویت مهمی برای آنها به‌شمار می‌رود. این مساله به‌ویژه برای دستگاه‌های نقطه پایانی در محیط‌های کاری هیبریدی اهمیت بالایی دارد.
از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، شمار فناوری‌های امنیتی در استقرار و توزیع و ارزیابی فناوری‌ها رشد قابل توجهی بین ۱۵ تا ۸۴ درصد داشته‌اند. همچنین در سال ۲۰۲۱ نیز رشد ۶۴ درصدی اتفاق افتاده است که یا سرمایه گذاری‌های خود را روی فناوری‌های امنیتی افزایش داده‌اند یا برنامه‌ای برای افزایش آن درنظر دارند. این سرمایه‌گذاری‌های با رشد چشمگیر ۳۱ درصدی در سال ۲۰۲۰ روبه‌رو بوده است.
۷-مدیران اجرایی I&O به دنبال به کارگیری فناوری‌های نوظهور بسیار مخربی هستند تا از دسترسی مداوم و بدون وقفه به شبکه‌های سازمانی و ارائه موثر خدمات شبکه در سازمان‌ها اطمینان حاصل کنند.
سرمایه‌گذاری در فناوری‌های شبکه، رشد مستمری داشته است؛ چراکه ۵۳ درصد از رهبران عنوان کرده‌اند که در سال ۲۰۲۱ یا سرمایه‌گذاری‌ها را در فناوری‌های شبکه‌ای افزایش داده یا قصد دارند در مقایسه با ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۰، سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهند.
۸-سازمان‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی هستند که داده‌های هوشمند و قابلیت‌های تحلیلی را برای سنجش آرمان‌های دیجیتال در سطح سازمانی امکان‌پذیر می‌کند.
فعالیت‌های I&O از فناوری‌های شرکتی خاصی بهره می‌برند که بتوانند تغییراتی را در سال ۲۰۲۱ ایجاد کنند مانند سرویس‌های ابری هوش مصنوعی، پلتفرم‌های عملیات‌های IT هوش مصنوعی و پلتفرم‌های یادگیری ماشینی علوم داده، درحالی‌که اتوماسیون هوشمند، زیرساخت‌ها، سرویس‌ها، پلتفرم‌های بلاگچین و پلتفرم‌های اینترنت اشیا را مدیریت می‌کنند که در سال جاری در مرحله آزمایشی قرار گرفته‌اند.
۹-تقاضا برای فناوری‌های جدید محیط کاری دیجیتال به دلیل واکنش‌های درحال بلوغ و توسعه نسبت به دوران همه‌گیری افزایش یافته است.
در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۲ درصد از فناوری‌های محیط‌های کاری دیجیتال در چرخه پذیرش پیشرفت کرده‌اند درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۴۱ درصد رسیده است.
۱۰- شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ به‌طور انتخابی فناوری‌های مرتبط با اتوماسیون را به کار می‌گیرند که منجر به استقرار محتاطانه چند فناوری نوظهور اتوماسیون IT می‌شود.
از میان تمام فناوری‌های اتوماسیون IT معرفی شده در سال جاری، تنها ۲۰ درصد از آنها در مقایسه با ۳۰ درصد سال ۲۰۲۰ در چرخه پذیرش از سال گذشته پیشرفت کرده‌اند.
۱۱-پذیرش فناوری‌های نوظهور ذخیره‌سازی و پایگاه داده در سال جاری کاهش یافته؛ چراکه سازمان‌ها به دنبال حفظ و بهینه‌سازی زیرساخت‌های موجود مرکز داده هستند.
تعداد فناوری‌های ذخیره‌سازی و پایگاه داده در مرحله استقرار در سال جاری کاهش یافته به‌طوری که از ۳۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است. رهبران I&O درحال کار روی منطقی‌سازی زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و پایگاه داده فعلی خود هستند و ۵۰ درصد از فناوری‌های ذحیره‌سازی و پایگاه داده هنوز هم در همان مرحله از پذیرش سال ۲۰۲۰ قرار دارند.
۱۲- فناوری‌های لبه که تجزیه و تحلیل اطلاعات را به نقطه ایجاد داده نزدیک می‌کنند، در مرکز توجه قرار دارند.
فناوری‌هایی چون رایانش لبه، سرورهای لبه و شبکه لبه در سال جاری درحال گسترش هستند. سازمان‌هایی که راه‌حل‌های برتر خود را با موارد استفاده قوی تجاری هماهنگ نمی‌کنند، با مشکلاتی در برنامه‌های استراتژیک خود مواجه خواهند شد.

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *