فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دانش در خدمت پیشرفت

دانش در خدمت پیشرفت

  • اسفند ۱۰, ۱۴۰۱

رویداد ملی عصر امید عسلویه و نخستین نشست تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سلسله همایش‌های «بوشهر، آینده و پیشرفت» در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در‌حال برگزاری است. در این رویداد ۵۰ شرکت‌ از ۱۴ استان کشور و ۱۹‌ واحد دانشگاهی در ۶۳ غرفه حضور دارند و به‌صورت تخصصی و ویژه محصولات خود را برای مراجعان معرفی کرده و برخی توانستند با صنایع مربوطه قراردادهای کاری منعقد کنند. در این گزارش با مدیرعامل ۵ شرکت‌ دانش‌بنیان به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان وثوق عمید گستران خبر داد
ارائه بسته کامل نرم‌افزار کنترل به شرکت‌های پتروشیمی 

علیرضا صفایی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد ماهشهر و مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان وثوق عمید گستران درخصوص محصول تولیدی این شرکت عنوان کرد: «محصول با نام سیستم مدیریت اطلاعات پروژه‌ها به‌صورت مخفف MIS بخش‌های مختلف یک مجموعه پتروشیمی از قبیل کنترل کیفی، مهندسی فنی، آرشیو، تدارکات، مجامع و دیگر بخش‌های مختلف را به‌صورت یکپارچه مکانیزه می‌کند. فرد تنها با استفاده از یک شناسه کاربری و یا رمز عبور بسته به فراخور و دسترسی‌ای که دارد، می‌تواند بخش‌های مختلف را دیده و کنترل کند. از سوی دیگر مدیران سطوح مختلف می‌توانند گزارش مختلف مدیریتی را دریافت کنند.»
او با بیان اینکه همه مقاطع تحصیلی خود را در رشته نرم‌افزار دانشگاه آزاد گذرانده، درباره تعداد اعضا و کارکنان این شرکت گفت: «حدود ۹ نفر به‌صورت دائم و تمام‌وقت در این مجموعه فعالیت دارند. اما افرادی نیز به‌صورت نیمه‌وقت با این مجموعه فعالیت دارند. به بیان دیگر به‌صورت مدون و قانونی ۷ نفر زیرمجموعه این شرکت در لیست بیمه اشتغال قرار دارند. از این تعداد ۷ نفر استخدام شده‌اند که این شرکت فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند.»
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد ماهشهر در مورد زمان تاسیس شرکت خود بیان کرد: «از سال ۱۳۹۱ شرکت تاسیس شده و شروع ساخت و تولید این نرم‌افزار کلید خورد. در همان سال برای یک شرکت پتروشیمی با نام فناوران اقدامات تولیدی را پیش برده و پس از رضایت این مجموعه شرکت پتروشیمی کارون درخواست محصول سیستم مدیریت اطلاعات پروژه‌ها را داد. با توجه به کاربرد فراوانی که این محصول دارد، بازاریابی آن برای دیگر شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی در‌حال انجام است.» او درباره دیگر محصولات تولیدی شرکت توضیح داد: «محصول کنترل تولید یکی دیگر از محصولات خاص و مهم این شرکت است. این محصول توانسته بیشترین توجه را بین دیگر رقبا از آن خود کند. همین امر نیز باعث شده که امروز بیشترین توجه شرکت به بازاریابی این محصول خاص باشد.»
صفایی در ادامه گفت: «با توجه به اینکه امنیت بخش‌های مختلف شرکت‌های پتروشیمی باید بالا باشد، هیچ‌گونه دیوایس یا وسیله‌ای را به سیستم خود متصل نمی‌کنند. این نوع محصولات کمک می‌کنند که بخش‌های مختلف یک مجموعه پتروشیمی به‌صورت مکانیزه کارهای خود را انجام دهند. به بیان دیگر با این محصولات پرینت عملکرد مختلف سیستم‌ها توسط محصول مبدل متن به تکس ساخته شده که بلافاصله گزارش را به دیتا تبدیل می‌کند. این دیتا پس از صدور به بخش‌های مختلف ارائه می‌شود و بسته به فراخور کار از داده‌ها استفاده می‌کنند. در‌نتیجه با استفاده از این سامانه به‌راحتی می‌توان کارها را انجام داد.» مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان وثوق عمید گستران درباره تعداد چالش‌های شرکت خود اظهار کرد: «فروش و جلب توجه برای مشتری‌ها بزرگ‌ترین مشکل و چالش امروز این شرکت است. بیشتر مجموعه‌های پتروشیمی به‌دنبال شرکت‌هایی هستند که در تهران و یا مشهد فعالیت دارند و توجه به شرکت‌های بومی بسیار کم است. همین امر باعث شده تا به فکر تاسیس یک دفتر در شهر تهران باشیم تا فروش خود را بالاتر ببریم.»
او با بیان اینکه از بین ۱۶ محصول تولیدی این شرکت ۱۰ محصول به مرحله تولید انبوه رسیده‌ است، خاطر‌نشان کرد: «دکتر طهرانچی قول مساعد برای تامین تسهیلات را داده‌اند و همین امر یک اقدام بسیار مثبت از سوی دانشگاه آزاد به این مجموعه بوده است. برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها نیز که از جانب دانشگاه آزاد انجام شده خود از دیگر اقدامات مثبتی است که دنبال می‌شود.»

مدیرعامل شرکت سیراف پارس پلیمر پویا خلیج‌فارس:
تنها رقیب شرکت شِل هستیم
امیدرضا موسوی، عضو هیات‌علمی واحد خارک و مدیرعامل شرکت سیراف پارس پلیمر پویا خلیج‌فارس درباره زمان تاسیس شرکت خود عنوان کرد: «این شرکت در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در زمینه تولید کیت یا سنسور تشخیص آب در محصولات نفتی آغاز کرد. در سال ۱۳۹۶ شرکت به‌عنوان دانش‌بنیان فعالیت خود را ادامه داد.»
او با بیان اینکه تنها شرکت شِل در دنیا این محصول را تولید می‌کند، درباره زمینه فعالیت محصول این شرکت بیان کرد: «شرکت شل این محصول را از ۳۵ سال پیش تاکنون به‌صورت انحصاری می‌سازد و دانش‌فنی خود را از دیگر شرکت‌ها و کشورها حفظ کرده است.»
موسوی عنوان کرد: «در ابتدا در‌نظر داشتیم تا این محصول به‌صورت مهندسی معکوس تولید شود که این امر محقق نشد. در‌نتیجه با طراحی فرآیند، محصول نهایی مد‌نظر تولید شد. امروز فرمول ساخت این شرکت مانند شرکت شِل تنها در اختیار خودمان قرار دارد. این محصول بسته به صنعت مورد‌نظر می‌تواند دقت خود را تغییر دهد. این تغییرات از ۲ پی‌پی‌ام تا هر مقدار پی‌پی‌ام که مشتری بخواهد، متغیر است. این درحالی است که دقت محصول مشابه تولیدی شرکت شِل تنها با دقت ۶۰ تا ۷۰ پی‌پی‌ام وجود دارد.» مدیرعامل شرکت سیراف پارس پلیمر پویا خلیج‌فارس در ادامه افزود: «این محصول در صنایع نفتی کاربرد دارد و می‌تواند در حلال‌های نفتی میزان آب را مشخص کند. برای مثال در خودرو می‌گویند آب و روغن با هم قاطی شده است. این بدان معنا است که نباید در روغن ماشین آبی وجود داشته باشد. مثال دیگری که می‌توان در این خصوص گفت محموله‌های نفتی هیچ آبی نباید داخل خود داشته باشند. با توجه به حجم بالای صادرات این محصول وجود آب در آنها می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. در‌حال‌حاضر برای جلوگیری از این مشکلات با استفاده از دستگاه کارل فیشر و محلول پریدین که در این دستگاه استفاده می‌شود، می‌توان مقدار آب را اندازه گرفت. متاسفانه به‌علت تحریم‌ها این محلول به کشور وارد نمی‌شود. درنتیجه برای واردات محلول پریدن هر‌بار از یک کشور اقدام می‌شود. محصولات وارداتی کیفیت لازم را ندارند و نتیجه حاصل از آنها دقیق نیست.» او در ادامه افزود: «تست براساس دستگاه کارل فیشر زمان‌بر است و برای نمایش یک آزمایش ساده حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد. این درحالی است که محصول تولید شده توسط این شرکت، با یک اقدام ساده در کنار راکتور بدون نیاز به آزمایشگاه میزان آب را در کمتر از یک دقیقه مشخص می‌کند.» موسوی درباره نوع فروش این محصول بیان کرد: «مشتری برای این محصول وجود دارد اما متاسفانه سرمایه مورد نظر برای تولید انبوه محصول هنوز تامین نشده است. با دلار ۲۴ هزار تومان سرمایه خط تولید انبوه آن حدود ۱۵ میلیارد تومان بود که هر‌روز با افزایش قیمت دلار میزان آن بالاتر می‌رود. امیدواریم دانشگاه آزاد مانند دیگر اقداماتی که در این سال‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته، با حمایت‌های خود کمک کند تا این محصول به تولید انبوه برسد.»
مدیرعامل شرکت سیراف پارس پلیمر پویا خلیج‌فارس درباره تعداد افرادی که در این شرکت فعالیت دارند، گفت: «در‌حال‌حاضر ۴ نفر در این شرکت فعالیت دارند که هیچ‌کدام از آنها دانشجو یا اعضای هیات‌علمی نیستند.»

مدیرعامل شرکت فاتح بنیان سپیدار:
عصر امید برای دیده شدن دانش‌بنیان‌ها موثر است

رضا قدسی، مدیرعامل شرکت فاتح‌بنیان سپیدار درخصوص فعالیت تولید دانش‌بنیان این شرکت، عنوان کرد: «این شرکت فعالیت خود را از ۴ سال قبل با ثبت رسمی آغاز کرده و در زمینه دستگاه‌های خشک انجماد مواد غذایی فعالیت دارد.»
او اظهار کرد: «در گذشته برای خشک کردن محصولات غذایی و دارویی از روش گرمادهی استفاده می‌شد. امروز دستگاه‌‌های مختلفی در این زمینه تولید و در بازار عرضه شده است. منتها محصولی که این شرکت تولید می‌کند مواد غذایی را با سرمادهی و انجماد خشک می‌کند.» قدسی در ادامه افزود: «خشک کردن مواد غذایی با حرارت کیفیت مواد غذایی را بسیار از بین می‌برد و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. اما خشک کردن از روش انجماد و بدون حرارت ۹۷ درصد ارزش غذایی محصولات حفظ می‌شود. براساس استانداردهای جهانی کیفیت و ارزش غذایی محصولاتی که با این روش خشک می‌شوند تا ۲۴ سال به همراه بسته‌بندی خاص با همان کیفیت در دمای اتاق باقی می‌مانند.» مدیرعامل شرکت فاتح‌بنیان سپیدار درباره مواد غذایی که می‌توان از این روش خشک کرد، بیان کرد: «انواع مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، گوشت و حتی محصول مایعی مانند شیر را نیز می‌توان با استفاده از این روش خشک و نگهداری کرد.» او درباره چگونگی خشک کردن محصول مایعی مانند شیر و کارایی آنها در صنایع دارویی توضیح داد: «برخی از باکتری‌های مفید در شیر وجود دارد و از آنها به‌عنوان یکی از روش‌های تولید دارو و درمان استفاده می‌شود. این نوع از باکتری‌ها تنها از طریق خشک کردن مواد با استفاده از روش انجماد تهیه می‌شوند.» قدسی درباره تعداد افرادی که در این شرکت فعالیت دارند، بیان کرد: «به‌طور مستقیم در این شرکت ۵ نفر مشغول به فعالیت هستند و چون محصولات در مرحله بازاریابی هستند، حدود ۱۵ نفر نیز به صورت غیر‌مستقیم در بخش بازاریابی فعالیت دارند. از این تعداد ۲ نفر از اعضای هیات‌علمی و مابقی از دانشجویان و افراد تحصیلکرده در دانشگاه هستند.» مدیرعامل شرکت فاتح بنیان سپیدار در ادامه تصریح کرد: «قبل از اینکه این محصول در کشور تولید شود، ۶ کشور دیگر نیز از این روش استفاده می‌کردند. با خرید یکی از محصولات تولیدی خارج از کشور و مهندسی معکوس آن دستگاه این تخصص بومی‌سازی شده و برای نخستین‌بار در کشور تولید شد.» او درباره بازار فروش دستگاه خشک‌کن سبزیجات از روش انجماد اظهار کرد: «در شرکت فاتح بنیان سپیدار دستگاه و محصولات خشک‌شده به روش انجماد به بازار عرضه می‌شود. حتی امروز در بازار به جایگاهی رسیده‌ایم که تقاضا برای محصولات شرکت بیش از تولید شرکت است.»
قدسی درباره چالش‌ها و تقاضاهای خود در زمینه تولید محصول شرکت خود عنوان کرد: «قیمت بالای این محصول و نوسانات امروز بازار باعث شده تا با مشکلاتی روبه‌رو شویم که البته قول‌هایی برای رفع این مشکل نیز از جانب برخی از افراد داده شده تا حمایت شود. از سوی دیگر برگزاری ‌چنین نمایشگاه‌هایی برای دیده شدن محصولات دانش‌بنیان بسیار تاثیر دارد. این اقدامات حتی باعث می‌شود تا این محصولات مسیر کسب حمایت‌ها را نیز بسیار کوتاه‌تر طی کنند.»

مدیرعامل هلدینگ عصر معماران جنوب:
دانشگاه آزاد با برگزاری عصر امید فرصت ظهور استعدادها را فراهم کرد 

عظیم عظیمی، مدیرعامل شرکت هلدینگ عصر معماران جنوب درباره زمان تاسیس شرکت و اقداماتی که در مدت فعالیت در آن انجام شده بیان کرد: «این شرکت از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده و درحال‌حاضر حتی برخی از کارکنان شرکت از آن بازنشسته شده‌اند. با توجه به اینکه این شرکت هلدینگ است در زمینه‌های مختلف مشاوره و عارضه‌یابی شرکت‌های مختلف را نیز انجام ‌می‌دهد. اما مهمترین اقدامی که در این شرکت به صورت جدی دنبال می‌شود، تولید رنگ در انواع مختلف رنگ ساختمانی، صنعتی، اتومبیل، دریایی و ترافیکی بوده است.» عظیمی در ادامه افزود: «در سال‌های گذشته شرکت توانسته رنگ ترافیکی حدود ۱۴ استان کشور را با آنکه یکی از کارهای پرخطر است، بدون آسیب به هیچ یک از نفرات با موفقیت به پایان برساند. همین اقدام در سال ۱۳۹۰ باعث شده تا تصادفات بین استانی تا ۵ درصد کاهش داشته ‌باشد.» مدیرعامل شرکت هلدینگ عصر معماران جنوب با بیان اینکه شرکت عصر معماران جنوب با هدف اشتغال‌آفرینی برای جوانان فعالیت خود را آغاز کرد. درخصوص چالش‌های این شرکت، خاطرنشان کرد: «مشکلات زیادی در مسیر تولید وجود دارد. این مشکلات از زمان بستن قراردادها تا برخی از کاغذبازی‌ها مانند مالیات و بیمه را در‌برمی‌گیرد. به‌عنوان مثال سرمایه اولیه برای تولید بسیار سخت به دست می‌آید و همان مقدار محدود نیز به علت بسیاری از مشکلات و قوانین اداری در همان ابتدای کار تمام می‌شوند. از سوی دیگر برای انجام درست تمام این کارها باید افرادی را استخدام کرد که آشنا به انجام آنها باشند. پیدا کردن همین افراد نیز مشکلات و سختی‌های خاص خود را دارند.» او در ادامه اظهار کرد: «در اولین سال‌های فعالیت شرکت در استان سیستان‌وبلوچستان سعی بوده تا افراد مختلف در این مجموعه آموزش لازم را برای انجام کارهای مختلف اداری فرابگیرند.» عظیمی با بیان اینکه این شرکت وابسته به دانشگاه آزاد واحد زاهدان است، گفت: «متاسفانه امروز بخش خصوصی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده و بسیاری از افراد دولتی در زمان بازنشستگی به این بخش رجوع می‌کنند. همین افراد با علت داشتن رانت بهترین قراردادها را نیز برای خود کسب می‌کنند و همین امر نیز مشکلات زیادی را برای بخش خصوصی مستقل ایجاد کرده است. دانشگاه آزاد با این نوع اقدامات فرصتی را ایجاد کرده که تا افرادی که توانایی رشد و استعداد دارند، ظهور و بروز داشته باشند.»

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی یاس صنعت بوشهر:
کنترل ورود و خروج جان ۱۷ نفر را نجات داد

محسن جمهوری، مدیرعامل شرکت فنی‌مهندسی یاس صنعت بوشهر درخصوص محصول تولیدی این شرکت عنوان کرد: «این شرکت از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات برنامه‌نویسی به صورت هوش‌مصنوعی آغاز کرده است. این محصولات برحسب نیاز در حوزه حراست شرکت‌های پتروشیمی و دیگر صنایع بیشتر تولید شده است.» او در ادامه افزود: «یک نرم‌افزار جامع و یکپارچه ابتدا در یکی از شرکت‌های پتروشیمی برای حراست مجموعه تولید شد. این اقدام در سال ۱۳۹۷ انجام و در نتیجه اقدامات مثبت آن به عضویت پارک علم و فناوری درآمدیم. همین امر عاملی شد تا سفارش‌های بعدی از دیگر شرکت‌های پتروشیمی دریافت شود. هر بار نیز قیمت فروش محصول بسته به شرایط تا ۳ برابر نیز افزایش داشت.»جمهوری گفت: «اگر یک مجموعه تولیدی زیرمجموعه دانشگاهی فعالیت کند، می‌تواند به هم‌افزایی بیشتری با دیگر صنایع و شرکت‌ها برسد. مانند همین نمایشگاه‌هایی که زیرمجموعه دانشگاه آزاد اجرایی می‌شوند.» مدیرعامل شرکت فنی مهندسی یاس صنعت بوشهر با بیان اینکه این شرکت زیرمجموعه واحد دانشگاهی دلوار فعالیت می‌کند، اظهار کرد: «این شرکت مشغول به تولید یک نرم‌افزار همیار جامعه حراست است. این نرم‌افزار از صدور کارت، کنترل ورود و خروج افراد، تا کنترل ورود و خروج خودروها را به صورت مکانیزه در قالب یک بسته ارائه می‌دهد. به بیان دیگر یک محصول نرم‌افزاری که همه بخش‌های کنترلی یک مجموعه صنعتی را به خوبی پوشش می‌دهد. اما اگر شرکتی یکی از بخش‌های این بسته کاری را نیز درخواست کند، همان بخش ویژه نیز به‌صورت مجزا ارائه می‌شود. برای مثال یکی از شرکت‌های پتروشیمی منطقه تنها بخش پلاک‌خوان خودروها را درخواست کرد و پس از ارائه یکی از عوامل مهم عبور و مرور خود را با دقت بسیار بالا کنترل کرد.» او بیان کرد: «یکی از شرکت‌های پتروشیمی که محصول کنترل افراد را برعهده داشت، متوجه شد که ۱۷ نفر از پرسنل شرکت هنوز خروج نزده‌اند. با پیگیری که انجام شده، مشخص شده که این افراد گرمازده‌شده‌اند و نیاز به درمان دارند. این تنها قسمتی از محاسن این نوع برنامه‌های نرم‌افزاری کنترل است.»
جمهوری درباره تعداد افرادی که در این شرکت مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: «۶ نفر به صورت مداوم و تمام‌وقت در شرکت فنی‌مهندسی یاس صنعت بوشهر فعالیت دارند و هر روز روی توسعه و به‌روزرسانی این بسته کنترلی فعالیت دارند. از این تعداد همه شاغلان تحصیلات دانشگاهی دارند و دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد هستند.» مدیرعامل شرکت فنی مهندسی یاس صنعت بوشهر درباره چالش‌هایی که در تولید محصول شرکت خود دارد، بیان کرد: «کاغذبازی‌ها و مجوزهای بسیاری که برخی از شرکت‌ها طلب می‌‌کنند، بزرگ‌ترین مشکل امروز شرکت ما محسوب می‌شود. متاسفانه برخی از این مجوزها به صورت بسیار مشخص صادر می‌شوند که این موضوع برای محصولات کنترلی محدودیت ایجاد می‌کند. انتظار است از محصولات نرم‌افزاری اینچنینی بیشتر حمایت شود و موانع پیش‌روی آنها برداشته شود.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *