فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
ارسال ۶۲ مقاله به دبیر خانه کنگره جهانی فارابی

ارسال ۶۲ مقاله به دبیر خانه کنگره جهانی فارابی

  • اسفند ۱۰, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا ماحوزی دبیر علمی کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی در اختتامیه این کنگره گفت: اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به ابتکار ریاست مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی و با هدف شناسایی و بازخوانی اندیشه‌های عقلی و فلسفی یکی از حکمای بزرگ ایرانی و درواقع جهانی، حکیم ابونصر محمد فارابی ملقب به معلم ثانی که سهمی بزرگ در تأسیس فلسفه اسلامی و تغذیه فلسفه‌های یهودی و مسیحی داشته و درک بشریت از دین و معرفت را به نور عقل روشن ساخته است، مقرر شد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه علمی ایران و با کمک و مشارکت مراکز دانشگاهی و دانشمندان فارابی شناس خارج از کشور، نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی در اسفندماه امسال برگزار شود.

وی افزد: این پیشنهاد با استقبال دانشمندان فارابی شناس ایرانی مواجه شد. پس از نهایی کردن برنامه اولیه این رویداد و انتخاب اعضای کمیته علمی، محور‌های چندگانه‌ای متناسب با اندیشه این حکیم بزرگ و اقتضائات روز محافل فلسفی و اجتماعی و سیاسی و هنری زمانه شناسایی شد و به تأیید کمیته علمی این کنگره رسید.

دبیر علمی کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: بلافاصله بخش بین‌الملل کنگره نیز فعال شد تا علاوه‌بر شناسایی فارابی شاسان برجسته و شهیر کشور‌های دیگر، علاقه‌مندان به این رویداد را فرابخواند. به این منظور فراخوان این رویداد در سطحی گسترده در دو سطح داخلی و خارجی به اطلاع دانشگاه‌ها و استادان و محققان فارابی‌شناس رسانده شد.

ماحوزی ادامه داد: در سطح داخلی چندین مرکز علمی و دانشگاهی و در سطح بین‌الملل، همسو با پیشنهاد راه‌اندازی کارگروه علمی مشترک ایران و قزاقستان در امر فارابی‌شناسی، که به پیشنهاد رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان راه‌اندازی شده بود، دانشگاه الفارابی قزاقستان و کمیته علمی وزارت علوم و آموزش عالی قزاقستان نیز به این رویداد دعوت شد.

وی افزود: در نتیجه فراخوان داخلی و خارجی، مجموعاً ۶۲ مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شد که از این میان، ۳۰ مقاله از فارابی‌شناسان برجسته جهانی بود. دبیرخانه کنگره با رعایت موازین علمی از این میان، ۲۱ مقاله خارجی و ۲۴ مقاله داخلی را مورد تأیید قرار داد که در این سه روز، بخش قابل توجهی از آن‌ها در کارگروه‌های متعدد ارائه خواهد شد.در این کنگره، علاوه‌بر افتتاحیه، در ۶ کارگروه و اختتامیه، مضامین متعددی از جمله منطق و زبان نزد فارابی، فلسفه و متافیزیک فارابی، اندیشه سیاسی فارابی، علم نزد فارابی، زیبایی، هنر و اخلاق و فارابی و جهان معاصر در سه روز بررسی خواهد شد.

دبیر علمی کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی افزود: در اختتامیه که بعد از ظهر روز جمعه برگزار خواهد شد از ۴ شخصیت فارابی شناس برجسته ایرانی و غیرایرانی به رسم سپاس تقدیر و تشکر خواهد شد و هدایایی تقدیم می‌شود. زمان و عنوان کارگروه‌ها و حضور سخنران‌های گرامی در آن‌ها تا حد بسیار زیادی بر اساس قرابت و نزدیکی موضوعات و امکان حضور و صحبت سخنران‌های خارجی و ایرانی تنظیم شده است صورت نهایی مقالات ارسالی و بخشی از سخنرانی‌های استادانی که در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند به زودی منتشر خواهد شد که امیدوارم مورد توجه جامعه علمی قرار گیرد و این اقبال سبب روشن‌تر شدن ابعاد بیشتری از اندیشه و حکمت این فیلسوف بزرگ قرن سوم هجری شود.

ماحوزی گفت: در پایان از همه دوستان و همکاران و نهاد‌هایی که ما را در تعریف و اجرا و برگزاری این کنگره یاری رساندند تشکر می‌کنم؛ خاصه اعضای محترم کمیته علمی کنگره و داوران محترم و نویسندگان و سخنران‌های کارگروه‌ها و حضار گرامی‌ای که در این سه روز با حضور علمی و مشارکت فعال خود، جلوه‌ای از گفتگوی جدید و قدیم را که همواره راهنمای فارابی در گفتگوی میان اندیشه‌ها و افکار ملل و نحل مختلف بود، به نمایش بگذارند. همچنین باید از همکارانم در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز تشکر کنم که با تلاش خود زمینه این گردهمایی علمی را فراهم آوردند. قدردان کوشش‌های شما برای روشن نگه داشتن چراغ دانش و خرد و معرفت هستم.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *