فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
جذب دانشجو از آفریقا/ توسعه صادرات ۶۵۰ شرکت دانش بنیان

جذب دانشجو از آفریقا/ توسعه صادرات ۶۵۰ شرکت دانش بنیان

  • اسفند ۹, ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه صبح امروز در همایش معاونان بین الملل دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است، گفت: ما در وزارت خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی حدود ۷ الی ۸ فاکتور را برای ارزآوری تعریف کرده ایم و انتقال تکنولوژی و کارهای دانش بنیانی از مواردی است که می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.

وی افزود: انتقال تکنولوژی می‌تواند ارزآوری داشته و از واردات جلوگیری کرده و برای ما صادرات داشته باشد.

صفری در ادامه با اشاره به همکاری با بخش بین الملل وزارت علوم تأکید کرد: حدود سه الی چهار جلسه با دکتر حدادی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در خصوص ارز فاینانس پروژه‌ها جلسه داشته ایم و پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شد که به زودی انجام می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به موضوع دانش بنیان‌ها اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری حدود ۱۰-۱۲ سال است که بر روی این مسئله تأکید دارند اما امسال به صورت خاص بر روی این موضوع تأکید کردند و ما امیدواریم ان شاءالله شرمنده نشویم و بتوانیم فرمایشات مقام معظم رهبری را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: دانش بنیان‌ها دو وجه دارند. ما نیازهایی در کشور داریم که ارزبری بالایی دارند مانند دارو و مواد اولیه آن. در مورد داروها ما حدود ۱.۲ میلیارد دلار فقط مواد اولیه وارد می‌کنیم در حالی که می‌توان با توانایی پتروشیمی که داریم آن را داخلی کنیم.

صفری گفت: از سال جدید کمیته مشترکی با معاونت علمی در وزارت خارجه و وزارت علوم و وزارتخانه‌های دیگر تشکیل داده ایم که کالاهای مورد نیاز کشور را بررسی کرده و در جهت خودکفایی کار می‌کنیم. یکی از کارهای مهم دانشگاهیان و اولویت ما پروژه‌های دانش بنیانی است. در سفری که به چین داشتیم، وزیر کشاورزی با مقامات چین در بحث برنج صحبت کرد. آنها یک دهم آب ما را مصرف کرده و ۱۰ برابر ما برنج برداشت می‌کنند که همه این موارد به تکنولوژی‌های خاصی نیاز دارد و ما می‌توانیم به این تکنولوژی‌ها دست پیدا کنیم و در این جهت‌ها در مسئله ارزبری صرفه جویی کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: با وزارت علوم روی پروژه‌های مختلف که مصرف آن در کشور بالاست، کار می‌کنیم و همچنین در بحث جذب دانشجو، کشورهای همسایه اولویت ما هستند اما آینده ما در آفریقاست.

صفری گفت: جذب دانشجو از آمریکای لاتین خوب است اما افریقا هدف ماست. در مالی و گینه و موریتانی بسیار به دانش ما نیاز دارند. در مالی، فرانسوی‌ها را بیرون کردند اما چه کسانی جایگزین آنها شدند. نخست وزیرهایی که در کشور روسیه تحصیل کردند و روسی صحبت می‌کنند. چرا در ایران تحصیل نکنند و فارسی صحبت نکنند. وزیر علوم آنان به ایران آمده بود، ۲۰ بورس به آنان داده شد و قرار است در بخشهای مهندسی، معدن و بخش‌های دیگر با ما کار کنند. ما باید کار فرهنگی و علمی در آنجا انجام داده و حضور داشته باشیم. اساتید به دانشگاه‌های آنجا رفت و آمد داشته باشد و فرهنگ ما در آنجا توزیع شود. گینه و موریتانی نیز به همین صورت است. مالی کانون و نقطه مرکزی ما در غرب آفریقا باید باشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: مالی در بخش مخابرات بسیار ضعیف است. ۱۰ بورس به آنها دادیم و قرار است به کشور ما اعزام شده و آن را فرا بگیرند. مهندسین ما به آنجا خواهند رفت و شبکه‌های آنجا را تقویت خواهند کرد.

صفری اظهار داشت: همچنین بر روی سایت وزارت امور خارجه ۶۵۰ شرکت دانش بنیان قرار داده شده است و صادرات آنها را توسعه می‌دهیم. سفارت خانه‌ها موظف شده اند در جهت توسعه دانش بنیان‌ها کار کنند و با همکاری معاونت علمی چندین خانه نوآوری در کشورهای دیگر ایجاد شده است.

 

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *