فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
نحوه قیمت‌گذاری در مولدسازی به‌صورت شفاف اعلام می‌شود

نحوه قیمت‌گذاری در مولدسازی به‌صورت شفاف اعلام می‌شود

  • اسفند ۸, ۱۴۰۱

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این نشست با بیان اینکه اگر بخواهیم درباره خصوصی‌سازی صحبت کنیم، می‌توان در برنامه دیگری به آن پرداخت، اما اگر درباره مولدسازی صحبت می‌کنیم، یعنی با نگاه رو به آینده و بر این اساس که چه اتفاقی برای دارایی‌ها می‌افتد، به نکاتی که در این جلسه مطرح می‌شود، پاسخ خواهم داد، گفت: «در اینجا برنامه پایش را اجرا نکنید. پایش هم یک قراری با بنده گذاشته بود، اما زیر آن زد، یعنی در این مراسم هم یا باید در حد چند دقیقه سوال شود و بنده بتوانم به همه سوالات پاسخ دهم و اگر قرار است به‌صورت دوگانه برنامه اداره شود، به دوستان برگزاری هم گفته بودم باید فردی که سابقه مولدسازی دارد، صحبت کنم. می‌خواهد آن فرد مجید شاکری باشد یا حتی فردی مانند احمد توکلی که دشمن مولدسازی است، حضور داشته باشد.»
او ادامه داد: «برنامه پایش از بنده دعوت کرد و وقتی سوال کردم قرار است با چه کسی در برنامه حضور داشته باشم، گفتند که هیچ کس دیگری حضور ندارد، اما زمانی که به استودیو رفتم، علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز را هم در آنجا دیدم و زمانی که به مسئولان برگزاری برنامه گفتم، چرا اعلام نکردید که این نماینده هم حضور دارند؟ از طرفی هم حتما بنده این اختیار را دارم که طرف مقابلم را انتخاب کنم و بگویم اصلا چنین گفت‌وگویی به ثمر می‌رسد یا خیر. قطعا بنده نیز بیشتر به‌دنبال آن هستم که مسائل در این فضا تبیین شود و برای من مناظره کاری ندارد. بنده می‌توانم بگویم که آقای بیگی شما هفته اولی که بنده رئیس سازمان خصوصی‌سازی شدم، مرا به دفتر پاسداران دعوت و آنجا اعلام کردید که شرکت ایران‌ایتور را پس بگیریم و من هم گفتم تازه آمده‌ام و این شرکت در لیستی که به من معرفی کرده‌اند، سودده‌ترین شرکت است. حال اگر می‌خواستم روی آنتن بگویم که اگر به حرف شما عمل کرده بودم، بهترین رئیس خصوصی‌سازی نبودم؟ این می‌شود منکوب کردن علیرضا بیگی.»
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در همین زمینه افزود: «هیچ مصوبه‌ای تا امروز از سمت هیچ نهاد نظارتی و تقینی‌ای این‌گونه زیر ذره‌بین نرفته که برای مصوبه مولدسازی رخ داده است. البته این اتفاق خوبی است و قطعا کار را کامل خواهد کرد، اما دیکته نانوشته غلط ندارد و هزاران نفر درباره دیکته نوشته ایراد می‌گیرند.»
قربانزاده با بیان اینکه بحث مصونیت درباره مولدسازی اشتباه منتقل شده است، گفت: «همه مطالعه و اجرا و قاعده‌گذاری مولدسازی شفاف اعلام می‌شود. تصور نکنید یک کلمه مصونیت آمده، یعنی واقعا این‌طور است. از روزی که این کلمه نگارش شده، ۶۰ نهاد بنده را احضار و سوال کرده‌اند. موضوع دیگر اینکه حسن روحانی ۷/۵/۹۲ برای موضوع پروژه‌های نیمه‌تمام ابلاغ مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را داشته که طبق آن اعلام‌شده اگر اقدامات براساس آنچه در این مصوبه آمده، انجام شود، اعضا قابل پیگیری قضایی نخواهند بود. این مساله تنها به این مورد ختم نمی‌شود و میان ده‌ها مثال دیگر درباره بانک مرکزی و… زد. پس این را که می‌گویند مصونیت در گذشته سابقه نداشته دیگر تکرار نکنید. اینکه این کار درست است یا اشتباه، بحث دیگری است. بحث مصونیت قضایی که برای مولدسازی در ذهن مردم شکل گرفته و خبرهایی که درباره آن منتشر شده، ارزش خبری دارد و این‌گونه القا می‌شود، پس قرار است کاری را که از دوره پهلوی انجام نشده الان اجرایی کنند.

    ترک فعل مسئولان ایرادی نداشت، اما کار شبانه‌روزی برای مولدسازی ایراد دارد؟
او با بیان اینکه به ما گفتند که ما پشت درهای بسته کار می‌کنیم، ما هم ۲۲ بهمن‌ماه بعد از کار شبانه‌روزی، سایتی را برای مولدسازی راه‌اندازی کردیم و در آن دیگر هر اتفاقی را که می‌افتد، منتشر می‌کنیم، تصریح کرد: «هر انتقال مالکیتی از دولت به غیردولت روی تابلوی شفاف بازار رقابتی که همه بتوانند در آن مشارکت کنند، اعلام می‌شود و فرآیند قیمت‌گذاری نیز از طریق کارشناسی انجام می‌شود. ما هر قیمتی را هم بگذاریم در صحت معاملات که نمی‌توانیم خدشه‌ای وارد کنیم. روز گذشته برای اولین‌بار از دوره ساسانیان تا امروز مرکز کارشناسان قوه قضائیه و شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری ایجاد شد و درکنار آنها سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد که براساس سایتی که با مشارکت این ۳ ضلع صورت می‌گیرد، کل فرآیند مولدسازی از نحوه انجام قیمت‌گذاری، قیمت پایه و… روی تابلوی شفاف بازار رقابتی قرار می‌گیرد. در این تابلو هر فردی می‌تواند مشارکت کند و درنهایت منابع برای انجام پروژه‌ها سوق داده می‌شود.»
رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: «اینکه الان می‌گویند برای مولدسازی عجله دارند، درست نیست. ۱۰سال است که مقام‌معظم‌رهبری اسم سال‌ها را مرتبط با حوزه اقتصادی می‌گذارند و مسائلی مانند اصلاح ساختار بودجه مطرح می‌شود و در مقابل ترک فعل صورت می‌گیرد، در چنین شرایطی بحث هزینه کردن از رهبری مطرح نیست؟ اما در بحث مولدسازی که کار شبانه‌روزی صورت می‌گیرد، اسمش را می‌گذارند عجله کردن!»
او در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی‌بر اینکه در آیین‌نامه مولدسازی هیچ صحبتی از متقاضی به‌میان نیامده و عدالت در پیوست مولدسازی کجاست، افزود: «در دنیا صندوق املاک و مستغلات هزاران مالک دارد و این روند را داریم که درنهایت مردم از بازدهی این حوزه بهره‌مند می‌شوند. مردم به‌دنبال این هستند که سرمایه‌هایشان از بین نرود و کسی که به‌دنبال مصون ماندن از تورم ملک است، قطعا می‌تواند در این زمینه ورود کند.»

قربانزاده تصریح کرد: «در سایتی که به آدرس http://pja. ipo. ir 
راه‌اندازی شده، بخش گزارش مردمی، پیشنهاد سرمایه‌گذاری و هم پیشنهاد دارایی مازاد تعیین شده است. این مسیر درحال تکمیل شدن است و حتما آنجا گزارش تخلف هم اتفاق می‌افتد و مردم عادی اگر در روند مولدسازی به تخلفی رسیده‌اند می‌توانند آن را منتقل کنند.»

   تهیه کننده برنامه «پایش» بی‌اخلاقی کرده بود
رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره انتشار کلیپی از او مبنی‌بر اینکه در جواب به نماینده تبریز عنوان کرده بود باید با رهبری در این باره مناظره کنید، گفت: «تهیه‌کننده برنامه پایش بی‌اخلاقی کرده است. بنده اگر می‌دانستم اصلا در آن برنامه شرکت نمی‌کردم. دلیلش هم این است که باید بنده از برنامه نفعی ببینم، یعنی اگر ببینید یک گفت‌وگو به مجادله تبدیل می‌شود، در آن شرکت نمی‌کنید. از طرف دیگر بنده با تهیه‌کننده توافقی داشتم و این‌طور هم نبوده که آقای بیگی را یکباره هماهنگ کرده باشند و درحالی‌که بنده یک‌ساعت قبل از برنامه هم با آنها در تماس بودم، اصلا صحبتی از حضور نماینده تبریز نکرده بودند. هیچ رسانه معتبری در دنیا هم این کار را نمی‌کند و به هر دوطرف اعلام می‌کند، نه اینکه بنده به برنامه بروم و بعد از آن متوجه شوم.»  او بیان داشت: «اگر به من می‌گفتند، به آنها می‌گفتم بزرگ‌ترین مخالفان طرح مولدسازی را در برنامه بیاورید، اما بنده با فرد سیاسی درباره مولدسازی صحبت نمی‌کنم؛ چراکه این شخص به‌دنبال هدف دیگری است و قطعا این کار را نمی‌پذیرم، همچنین این حق را هم دارم که حداقل به من بگویند قرار است با چه کسی گفت‌وگو کنم. تهیه‌کننده و سردبیر به من تعهد دادند که درباره اجرای مولدسازی در برنامه صحبت خواهیم کرد؛ چراکه می‌دانستم اگر وارد بحث‌های حاشیه‌ای شویم، چه اتفاقی خواهد افتاد اما آنها از همان لحظه اول به تعهدشان عمل نکردند.»  قربانزاده تصریح کرد: «اتفاقی که درباره پایش افتاد دو بی‌اخلاقی بود و همین مساله باعث شد که بگویم شما با رهبری مناظره کنید. بنده درباره مصونیت در ۱۰۰ برنامه دیگر صحبت کرده بودم و چرا نباید در آن برنامه حرف می‌زنم. بنده ۲۱ آذر در رسانه ملی هم در این باره صحبت کرده بودم، اما چون آن زمان بحث مصونیت‌سازی ترند نشده بود، کسی آنها را نشنید.»  رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی‌بر اینکه قاعده‌گذاری که منجر به قدرت دولت شود، قطعا روند درستی خواهد بود و در مقابل آنچه باعث تضعیف دولت شود، درنهایت به اموال مردم آسیب می‌زند، گفت: «مساله اینجاست که روند کار اشتباه منتقل شده است و همان انتقادهایی که وارد می‌شود، قرار است در حیطه اجرا دنبال شود و این همان منفعتی است که عموم مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *