اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
مدل عملیاتی تغذیه دانشجویان در سال آینده مشخص نیست

مدل عملیاتی تغذیه دانشجویان در سال آینده مشخص نیست

  • اسفند ۸, ۱۴۰۱

سازمان امور دانشجویان در روز یکشنبه نشستی را به بهانه اختتامیه جشنواره سلامت دانشجویان برگزار کرد. در حاشیه این نشست مباحث مختلفی نظیر عفو دانشجویان طبق فرمایش رهبری، سیاست‌های سازمان در جذب دانشجویان خارجی و مسائل رفاهی نیز مطرح شد که در ادامه گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

  در اجرای طرح تغذیه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم
هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان درباره اجرایی شدن طرح‌های تغذیه دانشجویی بیان کرد: «ما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و به سناریوها و گزینه‌های مختلفی فکر می‌کنیم که اولین گزینه ادامه روند موجود با اصلاحات است. گزینه دوم این است که پولی را به دانشجو می‌دهیم و دانشجو خودش این پول را مدیریت می‌کند. دو بند دیگر نیز این است که ما تسهیلاتی به دانشجویان بدهیم و در کنار آن یارانه نیز به آنها دهیم. این موضوع شامل دانشجویان روزانه و شبانه می‌شود. تمامی این طرح‌ها در‌حال بررسی‌اند. ما محدود به این موضوع نیستیم و قرار است که همایش ملی الگوی تغذیه و خوابگاه را در سطح ملی برگزار کنیم و بتوانیم جمع‌بندی از دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان و اساتید مطرح را در این حوزه داشته باشیم و بر این اساس به جمع‌بندی روشنی برسیم. اما هنوز مشخص نشده است. تمام تلاش ما این است که ذی‌نفعان و کنشگران این حوزه اول از همه مطلع شوند و ثانیا دیدگاه خودشان را مطرح کنند تا ما بتوانیم به اجرای طرفینی برسیم.»  داداش‌پور با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم به تنهایی روی گزینه‌ای فکر کنیم و آن را اجرایی کنیم، ادامه داد: «به این دلیل که کنشگران در این حوزه متنوع هستند، طبعا اطلاع از دیدگاه آنها اعم از معاونان دانشجویی و دانشجویان، افرادی که در حوزه تغذیه کار می‌کنند، پیمانکاران و… زمان‌بر است. ما می‌خواهیم که به جمع‌بندی روشنی در این موضوع برسیم و هنوز به آن نرسیده‌ایم به این دلیل که موضوع حساسی است و باید سنجیده عمل کنیم تا مشکلی برای دانشجویان پیش نیاید و از سمت دیگر نیز ما بتوانیم تصمیمی را بگیریم که از روند موجود بهتر باشد.»

      هدف این نیست که بار را بر دوش دانشجویان بیندازیم
او در ادامه درباره قیمت ارز و تاثیر آن بر تصمیم‌گیری سازمان دانشجویان در حوزه تغذیه عنوان کرد: «تمام سعی ما این است که خارج از بحث ارز در مورد این موضوع تصمیم بگیریم، چون در حوزه اقتصاد ارز بالا و پایین دارد و قاعدتا نباید در تصمیمات ما این متغیر، متغیر اصلی تلقی شود. تمام تلاش ما این است که مجموع شرایط از شرایط محیطی تا اقتضائات اجتماعی و اقتصادی را ببینیم و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم، اما در‌عین‌حال بخشی از جمعیتی که ممکن است از این موضوع تحت‌تاثیر قرار بگیرند را در‌نظر می‌گیریم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم و بهترین عملکرد را برای دانشگاه‌های کشور داشته باشیم.»  رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان گفت: «دانشگاه‌هایی را داریم که حتی به‌صورت رایگان به دانشجویان غذا می‌دهند، بنابراین هدف این نیست که بار را بر دوش دانشجویان بیندازیم، هدف این است که ما بتوانیم ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم که بر اساس آن ظرفیت در کشور اتفاقات جدیدی رقم بخورد. رئیس دانشگاه ما نباید درگیر تغذیه باشد؛ چرا‌که وظیفه رئیس دانشگاه آموزش، پژوهش و فناوری است، بنابراین زمانی که تغذیه اولویت اول دانشگاه‌ها می‌شود، عملا از حوزه‌های دیگر غافل می‌شود. ما باید حوزه خوابگاه و تغذیه را یک بسته در‌نظر بگیریم و جدا از روسای دانشگاه‌ها برای آن تصمیم‌گیری کنیم.»

   آمار دانشجویان برخوردار از عفو هنوز مشخص نیست
رئیس سازمان دانشجویان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه عفو رهبری شامل دانشجویان می‌شود، گفت: «فکر می‌کنم بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا دانشجویان از منظری که منظومه فکری رهبری در بحث عفو است از این عفو برخوردار شوند.» داداش‌پور درباره آمار دانشجویانی که مشمول عفو می‌شوند، افزود: «در‌حال‌حاضر آماری نداریم اما تلاش ما این است که بخشودگی، تعلیق و تخفیف برای دانشجویان لحاظ شود. ممکن است در بخش کوچکی از دانشجویان از همان احکام قبل پیروی شود اما تمام تلاش ما این است که بحث بخشودگی، تعلیق و تخفیف را برای تمام دانشجویان داشته باشیم.» او درباره ثابت ماندن احکام قبل برای دانشجویان در برخی از موارد بیان کرد: «ممکن است درصدی از دانشجویان باشند که آن تخلفات و تنبیهاتی که برای آنها در حوزه انضباطی در‌نظر گرفته شده است باقی بماند، البته هنوز برای ما روشن نیست. ما سعی کرده‌ایم همه را دسته‌بندی کنیم و متناسب با آنها بتوانیم تصمیم بگیریم، اما هنوز هیچ داده روشنی نداریم. هنوز برای ما مشخص نیست اساسا این افراد چه‌کسانی هستند.»

  چشم‌انداز دانشجویان خارجی در ۱۴۰۴، ۲۵۰ هزار نفر است
داداش‌پور با اشاره به راه‌اندازی جشنواره‌ جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران در اردیبهشت‌ماه امسال درباره چشم‌انداز سه سال آینده وزارت علوم در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل بیان کرد: «بر اساس این چشم‌انداز باید تا سال ۱۴۰۴ آمار دانشجویان خارجی ایران به ۲۵۰ هزار نفر برسد؛ چراکه معتقدیم این ظرفیت برای حضور دانشجویان خارجی در کشور وجود دارد.» رئیس سازمان دانشجویان در مورد تاثیر اعتراضات داخلی در ایران در کاهش دانشجویان خارجی و همچنین ایران‌هراسی‌هایی که شکل می‌گیرد، گفت: «اینکه این حوادث و ایران‌هراسی‌هایی که شکل می‌گیرد می‌تواند در جذب دانشجویان خارجی تاثیر داشته باشد یک واقعیت است، اما این تبلیغات منفی از گذشته وجود داشته و علی‌رغم این موضوع دانشگاه‌های ما و کشور به‌عنوان یک مرکز نوظهور در عرصه‌های بین‌المللی معرفی شدند و در این زمینه حرفی برای گفتن دارند. به‌همین‌جهت ایران‌هراسی‌ها در ذهن ایرانی‌ها شکل نخواهد گرفت و تلاش می‌کنیم این واقعیت را به دانشجویان خارجی نیز القا کنیم. ضمن اینکه در‌حال‌حاضر آمار دانشجویان خارجی ما افزایش پیدا کرده و بیشتر این دانشجویان از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، هند و… در ایران مشغول تحصیل هستند.»

  تعریف ۵ جایزه ملی برای افزایش جذب دانشجویان خارجی
داداش‌پور همچنین از تعریف پنج جایزه ملی برای دانشگاه‌ها در حوزه جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: «جایزه ملی دانشگاه‌های برتر (ثریا) با هدف مشخص کردن دانشگاه‌های برتر در عرصه‌های آموزش، فناوری، فرهنگی اجتماعی، جایزه تعیین دانشگاه‌های سرآمد، دانشگاه‌های برگزیده و جایزه دانشگاه‌های شایسته‌تقدیر از‌جمله کارهای تعریف‌شده در حوزه تعریف جایزه ثریا است که با هدف ترغیب برای جذب دانشجویان خارجی انجام می‌گیرد.» او با اشاره به جایزه‌های دیگر سازمان در این حوزه عنوان کرد: «جایزه دوم، جایزه جذب دانشجویان بین‌المللی است. در‌واقع طبق توافقی که با سازمان برنامه‌وبودجه انجام گرفت، این جایزه تعریف شد تا دانشگاه‌ها بتوانند جذب‌ خود را در حوزه دانشجویان خارجی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر کنند و دانشگاه‌هایی که بتوانند سامانه‌های چند‌زبانه بیشتری طراحی و برنامه راهبردی را ترسیم کنند، این جایزه ملی را دریافت خواهند کرد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *