فروردین ۹, ۱۴۰۳
۲ دانشگاه ایران در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام

۲ دانشگاه ایران در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام

  • اسفند ۸, ۱۴۰۱

سید احمد فاضل‌زاده، گفت: رتبه­‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در سال ۲۰۲۲ توسط گروه رتبه‌بندی ISC انتشار یافت که از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۶۰ دانشگاه از ۳۰ کشور اسلامی، شرایط حضور در این نظام رتبه‌بندی را داشته‌اند.

وی افزود: ۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه­‌بندی از کشور‌های عربستان، مالزی، مصر، ایران، قطر و پاکستان هستند که کشور عربستان با ۴ دانشگاه، ایران با ۲ دانشگاه و بقیه کشور‌ها هر کدام با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته‌­اند.

فاضل‌زاده گفت: به دلیل این‌که بسیاری از دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور ندارند، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام می‌تواند علاوه بر مشخص کردن جایگاه هر دانشگاه در بین کشور‌های اسلامی با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها براساس هر معیار، اساس هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اظهار داشت: از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۶۰ دانشگاه از ۳۰ کشور اسلامی شرایط حضور در این نظام رتبه‌بندی را داشته‌اند. بیشترین تعداد حضور دانشگاه‌­ها متعلق به کشور‌های ترکیه، ایران و پاکستان است که به ترتیب ۱۱۱، ۷۴ و ۴۱ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند.

فاضل‌زاده گفت: ۷۴ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی (سال ۲۰۲۲) حضور دارند. این در حالی است که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام سال ۲۰۲۱ از ایران ۵۸ دانشگاه حضور داشتند.

وی ادامه داد: از میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه‌بندی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران در زمره ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار دارند و دانشگاه‌های تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تبریز، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی مشهد، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه‌های حائز رتبه زیر ۵۰ هستند.

فاضل زاده گفت: در رتبه­‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ۲۰۲۲، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار گرفتند که حداقل ۵۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۸ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند.

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیار‌های خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *