فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
تقدیر از 100 فعال نشریات دانشگاه آزاد در اختتامیه قلم 6

تقدیر از ۱۰۰ فعال نشریات دانشگاه آزاد در اختتامیه قلم ۶

  • اسفند ۷, ۱۴۰۱

ششمین دوره جشنواره نشریات «قلم» دانشگاه آزاد اسلامی فردا با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان خواهد داد. این دوره با هدف نمایش ظرفیت و توانمندی واحدهای دانشگاه آزاد در عرصه نشریات دانشجویی و تقدیر از برگزیدگان و فعالان برتر نشریات دانشجویی، توسعه کمی و ارتقای سطح کیفی نشریات دانشجویی، کشف و شناسایی استعدادهای برتر دانشجویان فعال در حوزه نشریات مکتوب و الکترونیکی و شبکه‌سازی آنها، معرفی نشریات موفق و ایجاد بستر گفت‌وگو و تعامل سازنده بین فعالان نشریات دانشجویی و رسانه‌های حرفه‌ای کشور فعالیت خود را آغاز کرد. در این دوره ۱۰۰ نفر به‌عنوان افراد برتر انتخاب شده‌اند. همچنین برای نخستین‌بار کارگاه آموزش درکنار مراسم اختتامیه با حضور ۲۵۰ نفر از افراد برتر و اعضای کمیته ناظر واحدها برگزار خواهد شد. علیرضا زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» جزئیات دوره آموزشی و اختتامیه جشنواره قلم را تشریح کرده که در ادامه می‌خوانید.

  ۷۰۰ نشریه فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شوند
زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد درخصوص نحوه برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی قلم توضیح داد: «امسال ۱۵ هزار اثر به جشنواره ارسال شده است. این درحالی است که سال گذشته به‌علت شیوع کرونا هر دو دوره چهارم و پنجم به‌صورت همزمان برگزار شد و در آن تنها ۱۱ هزار اثر ارسال شده بود. به بیان دیگر امسال در فضای نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یک رشد چشمگیری حاصل شده است. در همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۷۰۰ نشریه فعالیت دارند که از این تعداد ۱۵ هزار اثر به جشنواره ارسال شده است.»
او با بیان اینکه امسال ششمین دوره جشنواره سراسری نشریات دانشجویی قلم در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود، عنوان کرد: «امسال دبیرخانه این جشنواره برعهده استان کرمانشاه بوده و در مدت یک‌سال و با انجام چندین نوبت پالایش تعداد نشریات به ۵ هزار اثر کاهش پیدا کرد. درنهایت تیم داوری آثار را داوری کرده و از این تعداد ۱۰۰ اثر به‌عنوان آثار برتر انتخاب شده‌اند.»
زارع‌شهرآبادی درباره تعداد هیات داوران این دوره از جشنواره قلم اظهار کرد: «حدود ۱۰ داور به سرپرستی اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکز مسئولیت انتخاب آثار برتر در بخش‌های مختلف مانند تیتر و طرح روی جلد را برعهده داشتند.»
او با بیان اینکه یک پالایش ساختاری در دبیرخانه انجام‌شده، درباره ملاک‌هایی که نفرات برتر براساس آن انتخاب شده‌اند، گفت: «ساختار و جزئیات همه آثار پس از ارسال به دبیرخانه بررسی کامل شده و آثار منتخب به مرحله بعد راه پیدا کردند. در این مرحله که داوری کیفی نامگذاری شده، به داورها تاکید شده آثار را با لحاظ کردن یک فعالیت دانشجویی درنظر بگیرند تا فرصت رشد برای همه آثار ایجاد شود. به‌عنوان مثال در این مرحله برای انتخاب عکس به خلاقیت و نوآوری آن توجه شده یا حتی در بخش تیتر توجه به میزان درستی و دقیقی که برای تیتر درنظر گرفته‌شده، ملاک انتخاب تعیین شده است. همچنین در بخش تیتر باید به میزان افرادی که در عین رسایی جذب می‌شوند نیز توجه کرد، از سوی دیگر در بخش یادداشت‌ها قابل‌فهم بودن موضوع برای مخاطب یک ملاک درنظر گرفته شده است و درنتیجه با درنظر گرفتن همه این موارد آثار برتر مشخص شده‌اند.»
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه جوایز براساس آیین‌نامه جشنواره نشریات که سال گذشته ابلاغ شده اهدا خواهد شد، خاطرنشان کرد: «برای هر بخش میزان جوایز متفاوت بوده و از ۵ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان متغیر است. این میزان نیز با توجه به کارایی و اهمیت هر بخش در تاثیری که روی مخاطب خواهد داشت، انتخاب شده و برای هر بخش نیز بین مقام‌های اول تا شایسته تقدیر درنظر گرفته شده است. به بیان دیگر در هر بخش به ۴ نفر به‌عنوان نفرات برتر جایزه اهدا خواهد شد.»

 دعوت از ۲۵۰ فعال نشریات برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی
زارع‌شهرآبادی با تاکید بر اینکه درنظر داریم در فضای نشریات نیروهایی را در جهت خدمت به انقلاب آموزش‌وپرورش دهیم، عنوان کرد: «برگزار کارگاه‌های آموزشی نوآوری است که در این دوره از جشنواره درنظر گرفته شده است. هر جایی برای پرورش نیرو نیاز به آموزش دارد و از سوی دیگر باید بستر اصلی تولید محتوا که درنتیجه آن شبکه در کشور ایجاد می‌شود، شکل داد. درنتیجه توجه به امر آموزش برای دانشجویان در این مرحله اهمیت خود را نشان می‌دهد برای گام نخست به‌عنوان معاونت فرهنگی سازمان مرکزی اولین گام در این زمینه برداشته شده و در آینده واحدها نیز برهمان اساس سیاست‌های لازم را اجرایی می‌کنند.»
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: «بنابر نیازهای احساس شده، مقرر شد امسال قبل از برگزاری اختتامیه جشنواره نفرات برتر و اعضای کمیته‌های ناظر بر نشریات برای شرکت در این کارگاه‌ها حاضر شوند، درنتیجه قریب به ۲۵۰ نفر از دانشجویان برای آموزش پایه کار نشریات در این کارگاه‌ها درنظر گرفته شده‌اند.»
او درباره اقداماتی که در این کارگاه‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: «در این کارگاه‌ها به علاقه و نیازهای دانشجویان مانند مدیریت طراحی و صفحه‌آرایی، یادداشت‌نویسی، تیتر زدن، انتخاب عکس و… آموزش داده خواهد شد، برای مثال در برخی واحدها متاسفانه مرسوم شده که مقداری هزینه کنند و طرح روی جلد را به شرکت‌های بیرون از دانشگاه بدهند. این درحالی است که اگر خود دانشجو یک طرح را با اشکال اجرایی کند، بسیار ارزشمندتر است. به بیان دیگر اشتباه‌ترین کار همین امری است که در برخی واحدها مرسوم شده است. کار دانشجویی بسیار ارزشمندتر از کار برون‌سپاری شده است، برای اجرای این مهم نیز دانشجویان نیاز به آموزش دارند.»
زارع‌شهرآبادی درمورد دیگر مشکلاتی که امروز نشریات دانشجویی با آن درگیرند، بیان کرد: «کپی مطالب از نوشته‌ها و یادداشت‌های مختلف دیگر مشکلی است که دانشجویان امروز با آن سروکار دارند، برای مثال این تصور در نشریات ایجاد شده که حتما باید یک نشریه ۵ یادداشت داشته باشد جهت تهیه این تعداد نیز به‌نوعی با کپی مطالب برون‌سپاری در این بخش انجام می‌شود. این امر دارای عیب و اشکال است و دانشجویان باید بیاموزند که خودشان یادداشت‌نویسی داشته باشند.»
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه کارهای معرفتی باید چاشنی همه کارهای مهارتی شود، درخصوص دیگر اقداماتی که در این کارگاه‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: «آموزش و یادگیری طراحی و صفحه‌آرایی یا تیتر زدن تنها آموزش مهارتی است. با آنکه آموزش این موارد مهم و درست است اما کارهای فکری و اندیشه‌ای نیز باید جهت‌گیری درستی در فضای اسلامی و مبانی معرفتی درست داشته باشد. درنتیجه بخش کوچکی از این کارگاه به جایگاه قلم و نشریه در فضای اسلامی اختصاص داده شده است. در این بخش اخلاق رسانه‌ای و رشد انسانی در فضای نشریات آموزش داده می‌شود، زیرا این افراد توانایی جهت‌دهی فکری آینده جامعه را برعهده خواهند داشت، لذا باید آنها جایگاه صحیح اسلامی را فراگیرند.»

 اعضای کمیته‌های ناظر عناصر اصلی نشریات واحدها هستند
او با بیان اینکه اعضای کمیته‌های ناظر عنصر اصلی نشریات در واحدها هستند، اظهار کرد: «این کمیته‌ها از ۲ نفر تشکیل می‌شوند و تصمیمات نهایی برای نشریات را در هر واحد می‌گیرند. این افراد کارگاه‌های آموزشی در هر واحد دانشگاهی را نیز باید برگزار کنند، درنتیجه نیاز است این افراد مسلط شوند تا در مرحله بعد به دیگران آموزش دهند، لذا این افراد درکنار افراد منتخب جشنواره در کارگاه‌های آموزشی حاضر خواهند شد.»
زارع‌شهرآبادی درباره دلایل تشکیل کارگاه‌های آموزشی در این دوره از جشنواره نشریات سراسری دانشگاه آزاد اسلامی «قلم» گفت: «در بررسی‌های آثار متوجه شدیم که دانشجویان تصور می‌کنند بهترین آثار ملاک انتخاب و هدف دانشگاه است، درحالی‌که هدف اصلی انجام کار توسط خود دانشجویان بوده نه بهترین کار انجام شده. متاسفانه این فکر بین واحدها درحال انتشار بود و از سوی دیگر دانشجویان بارها در جلسات مطرح کرده‌ بودند که برای انجام کار بهتر آموزش لازم را ندیده‌اند و اصول آن را نمی‌دانند. همه این موارد باعث شد به این نیازها رسیدگی شود.»

 نشریات برتر حمایت مالی خواهند شد
او در ادامه افزود: «این اقدام برای نخستین‌بار در این دوره به‌صورت یک الگو در همه کشور برگزار خواهد شد و پس از این امر امید است در واحدها به همین شکل برگزار شود تا تاثیرات آن را ببینند. به‌طور حتم در آیین‌نامه سال بعد ذکر خواهد شد که آثار ارسالی باید کار خود دانشجویان باشند، برای مثال در سال بعد در بخش جشنواره باید طرح روی جلد حتما کار خود دانشجو باشد. سال‌های آینده نیز این نوع کارگاه‌ها با قوت بیشتر برگزار خواهد شد. همچنین از امسال مانند اقدامی که برای کانون‌ها انجام شد، نشریات برتر حمایت مالی خواهند شد و برای این امر نیز بودجه‌ای درنظر گرفته شده و نشریات براساس دسته‌بندی سه‌گانه بودجه مخصوص به خود را خواهند داشت. این امر نیز منوط به انجام کار توسط خود دانشجو است.»
او با تاکید بر اینکه اجرای کارگاه‌های آموزش با همکاری مدرسه مهارتی فرهیختگان انجام می‌شود، ادامه داد: «مدرسه عالی مهارتی فرهیختگان آمادگی دارد این طرح را در همه واحدهای دانشگاهی که احساس نیاز کنند، اجرا کند و آموزش‌های لازم را ارائه دهد.»

 اعضای شورای مرکزی ناظر قبل از سال جدید انتخاب خواهند شد
زارع‌شهرآبادی در پایان پیرامون زمان و نحوه برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران‌مسئول نشریات دانشگاهی در شورای مرکزی ناظر در سطح کشوری گفت: «با توجه به اینکه انتخابات کمیته ناظر در واحدها انجام شده، اعضای این کمیته‌ها می‌توانند کاندیدا شوند و در انتخابات برای رای دادن به کمیته ناظر به نشریات مرکزی شرکت کنند. با توجه به مراسم اختتامیه در همین هفته یا هفته‌های آینده تا قبل از سال جدید برگزار خواهد شد و اعضای آن نیز مشخص خواهد شد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *