فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
۵۰ درصد نمره آزمون دکتری در اختیار دانشگاه‌هاست

۵۰ درصد نمره آزمون دکتری در اختیار دانشگاه‌هاست

  • اسفند ۶, ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش در نشست خبری رئیس سازمان سنجش گفت: آزمون دکتری ۱۴۰۲ به صورت دو مرحله‌ای و نیمه متمرکز برگزار می‌شود و ۵۰ درصد نمره در اختیار دانشگاه هاست؛ بنابراین باید نتایح اولیه آن را سریعا اعلام کنیم.

وی افزود: نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۲ اوایل اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام می‌شود و دفترچه انتخاب رشته یک هفته پس از آن در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و هفته اول خرداد اسامی چند برابر آزمون دکتری برای انجام مصاحبه روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و از نیمه دوم خرداد ماه مصاحبه داوطلبان دکتری آغاز می‌شود و نتایج نهایی اواخر مرداد ماه همانند سال گذشته اعلام می‌شود.

جمالی تصریح کرد: نتایج اولیه آزمون ارشد اوایل خرداد خرداد اعلام می‌شود و انتخاب رشته اواسط خرداد و اواخر خرداد رشته‌های دارای مصاحبه، شبکه خاص و آزمون عملی انجام خواهد شد و زمان برگزاری آزمون‌های عملی از تیر و مرداد ۱۴۰۲ است و نتایج نهایی حداکثر هفته اول شهریور ۱۴۰۲ اعلام می‌شود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش ادامه داد: یکی از گام‌های اساسی در تمام مراکز سنجشی دنیا راه انداری بانک سوال استاندارد شده مروج و دقیق است که تمام مراکز سنجشی دنیا آن را در دسترس دارند.

جمالی اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی سازمان سنجش این بود که از تمام توان و ظرفیت کشور از اقسا نقاط ایران و حتی خارج از کشور با طراحی سوال بتواند استفاده کند لذا راهی جز این وجود نداشت تا سیستم الکترونیکی جمع آوری سوال طراحی شود به عنوان سامانه طراحان سوال نامگذاری شود که از امروز روی سایت سازمان سنجش کشور فعال شده است.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش خواستار استفاده از ظرفیت تمام متخصصان دانشگاهی و آموزش و پرورش شاغل و بازنشسته برای ورود به سامانه طراحان سوال است؛ تاکید کرد: همیشه یکی از مسائل این بود که چرا سوال از شهرستان‌های دور به سختی دریافت می‌شد؟ با طراحی این سامانه دریافت سوالات راحت‌تر دریافت خواهد شد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش ادامه داد: سامانه طراحی سوال به گونه‌ای طراحی شده که فرد پس از تکمیل اطلاعات فردی خود نسبت به انتخاب درس‌هایی که توانمدی طراح سوالات را دارند اقدام می‌کند و در گام اول که سایت فعال شده ۳ آزمون اصلی سراسری کارشناسی، ارشد و دکتری روی سامانه قرار گرفته است و در گام بعدی آزمون‌های فنی و حرفه ای، کاردانی به کارشناسی و تمام آزمون‌های استخدامی به این سامانه اضافه می‌شود و سازمان سنجش به عنوان مخزن اولیه طراحی سوالات شناخته خواهد شد.

جمالی گفت: پس از سیستم طراحی سیستم داوری هم قرار گرفته است و پس از کسب امتیازات لازم که در سامانه توضیح داده شده به عنوان داور سوال انتخاب می‌شوند و در گام بعدی وارد بانک سوال خواهد شد؛ تمام افرادی که در این سامانه پروفایل ایجاد می‌کنند پس از تایید سایر ارگان‌ها تایید نهایی را از سوی سازمان سنجش دریافت می‌کنند تا بتوانند در صورت صلاحیت لازم از سامانه برای طراحی سوالات استفاده کنند.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *