فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
حل دغدغه سربازی نخبگان و تعریف طرح پژوهشی جایگزین خدمت سربازی

حل دغدغه سربازی نخبگان و تعریف طرح پژوهشی جایگزین خدمت سربازی

  • اسفند ۶, ۱۴۰۱

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، آیین اختتامیه دومین گردهمایی رتبه های برتر آزمون سراسری باعنوان «آینده روشن» با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از پسران دارای رتبه زیر هزار در محل مرکز همایش های بین المللی شهدای سلامت مشهد برگزار شد.

طرح ها و برنامه های بنیاد ملی نخبگان برای آینده روشن

ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دراین برنامه از رتبه های برتر آزمون سراسری خواست ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه شان را پایان راه تلقی نکنند چرا که در این صورت به همین میزان بسنده کرده و رشدشان کم و متوقف خواهد شد.

وی افزود: طبق تعریف بنیاد ملی نخبگان، همه شما نخبه نیستید بلکه مستعد نخبگی هستید و مستعد نخبگی در سند راهبردی کشور به کسی اطلاق شده که دارای استعداد خدادادی بوده و آن را در مسیر خدمت به کشور به کار گیرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در تشریح برنامه های این بنیاد گفت: در مرحله شناسایی نخبگان تلاش داریم صرفا به نخبگان حوزه علمی محدود نشده و افراد موفق ومستعد سایر رشته ها همچون هنر، مدیریت، اقتصاد، کارافرینی و… را نیز شناسایی و حمایت کنیم. در گام دوم، استراتژی کلان بنیاد، توانمندسازی مستعدین شناسایی شده است و در گام سوم نیز درصدد زمینه سازی برای اثربخشی نخبگان در کشور هستیم.

باقری مقدم با بیان اینکه امید همه ما برای حل مسائل کشور به شما جوانان است، خاطرنشان کرد: در حوزه توانمندسازی، استعدادهای برتر مانند شما در قالب طرح ها و کارگروه های متعدد حل مسئله با حضور اساتید، به سمت حل مسائل کشور سوق داده شده و طی ۹ ماه طول مدت طرح، از کمک هزینه پژوهشی بهره مند می شوند.

وی، خدمت سربازی را دیگر دغدغه جوانان پسر به ویژه نخبگان معرفی و اظهار کرد: در این زمینه نیز با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، تاکنون برای بیش از ۲۰هزار نفر از نخبگان دارای پویایی علمی، طرح پژوهشی جایگزین خدمت سربازی در دستگاه های مختلف تعریف کرده ایم که پس از طی دوره آموزش نظامی، به مدت ۱۴ ماه انجام می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، حمایت متمرکز از رشته های اولویت دار در علوم انسانی و علوم پایه را از دیگر طرح های این بنیاد معرفی و تصریح کرد: دانشجویان نخبه رشته هایی مانند فیزیک، شیمی، ریاضی، جامعه شناسی الهیات و… و. در صورت انجام فعالیت علمی تحت نظر اساتید راهبر، می توانند یکسره تا مقطع دکتری ادامه تحصیل داشته و طی این مدت از حمایت و حقوق بنیادملی نخبگان بهره مند شوند. همچنین طبق توافق انجام شده با وزارت علوم، در پایان مقطع دکتری باوجود شرایط علمی مناسب، امکان جذب هیئت علمی دانشگاه وجود دارد.

باقری فرد با بیان اینکه امسال حدود ۴۰ نفر از رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور و المپیادهای علمی، جذب این طرح ابتکاری شده اند، پیش بینی کرد سال آینده این تعداد به حدود ۲۰۰ نفر برسد.

وی در تبیین سومین طرح بنیاد ملی نخبگان، موسوم به طرح «شهید وزوایی» گفت: این طرح به منظور کمک به توسعه علمی، فناوری و پژوهشی دانشجویان طی تحصیل برنامه ریزی شده و در آن دانشجویان مستعدی که فعالیت پژوهشی در دانشگاه انجام می دهند، تا پایان مقطع دکترا با تایید استاد راهنما ماهانه کمک هزینه دریافت می کنند.

جذب نخبگان در هیئت علمی و دستگاه های مختلف طی سال آینده

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، استخدام پنج هزار استعداد برتر در دستگاه های کشور طی سال آینده را مهمترین اقدام این بنیاد در حوزه اثربخشی نخبگان برای جامعه معرفی کرد و گفت: در حال حاضر نوعی ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا وجود دارد که باعث شده همه نخبگان امکان جذب در دستگاه ها را نداشته باشند و راه حل آن، اقتصاد دانش بنیان به عنوان استراتژی کلان مورد تاکید رهبر انقلاب است.

به گفته باقری فرد، خبر خوب برای نخبگان علاقمند به جذب در هیئت علمی نیز این است که با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۰ درصد از سهمیه هیئت علمی دانشگاه ها به مستعدین و نخبگان بنیاد، اختصاص یافته و سال آینده حداقل صدنفر از دانش اموختگان مقطع دکترا جذب خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای نخبگان علاقمند به تاسیس شرکت های دانش بنیان نیز حمایت ها و تسهیلات لازم از سوی بنیاد وجود دارد، خطاب به حاضران تاکید کرد: طبق فرمایشات رهبر انقلاب ما موظف به حمایت از شما استعدادها و نخبگان برای حضور اثربخشتان در جامعه هستیم که این مهم در گرو همراهی و ارتباط هرچه بیشتر شما با بنیاد می باشد.

ناامیدی مهمترین هدفی است که دشمن در جوامع علمی دنبال می کند

ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم، نیروی انسانی را مهمترین سرمایه هر کشور و نخبگان را سرمایه های تجدیدناپذیر آن دانست و گفت: انتخاب استعدادها در وزارت بهداشت، کار مشکلی است چرا که باید از میان بهترین ها و برترین ها دست به انتخاب بزنیم به همین خاطر تلاش داریم دایره شمول استفاده از تسهیلات را افزایش دهیم تا دانشجویان بیشتری را پوشش دهد.

وی افزود: همچنین تا چندی پیش نخبگان را تا زمان فارغ التحصیلی رصد و حمایت می کردیم و درست پس از آن که زمان اثربخشی ونقش آفرینی شان در جامعه بود، از آن ها غافل می شدیم اما اکنون سازوکار لازم در این زمینه را نیز فراهم کرده ایم.

معاون وزیر بهداشت، ایجاد ناامیدی در جوامع علمی و اجتماعی را مهمترین هدف دشمن برشمرد و با اشاره به این سخن رهبر انقلاب که «بدون امید که کلید اساسی همه قفل ها است، هیچ گامی نمی توان برداشت»، تصریح کرد: در دنیای امروز، مهمترین هدف آموزش، ایجاد انگیزه است نه یاد دادن و یادگیری؛ بر این اساس اگر دانشجویان چیزی از تدریس استاد متوجه نشوند اما در پایان انگیزه شان برای زندگی و تحصیل افزایش یافته باشد، آموزش محقق شده اما اگر عکس این اتفاق بیفتد، حاصل و ارزشی ندارد.

باقری فرد همچنین با اشاره به آموزش های غیرحضوری در دوران اپیدمی کرونا، یادآور شد: در آن زمان استفاده از تکنولوژی های آموزشی نوین در وزارت بهداشت را از صفر شروع کردیم اما امروز پس از سه سال، اکثر این بسترها در کشور بومی شده است.

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *