فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
بازار یک میلیارد و 394 میلیون دلاری هوش مصنوعی تا 2029

بازار یک میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلاری هوش مصنوعی تا ۲۰۲۹

  • اسفند ۴, ۱۴۰۱

هوش مصنوعی برمبنای تقلید از فرآیند هوش انسان با ایجاد و کاربرد الگوریتم‌ها در فضای کامپیوتری استوار است. این فناوری تا حد بالایی توانمندی‌هایی مشابه انسان اما با دقت، سرعت و اثربخشی بالا را داراست و بشر با استفاده از قابلیت‌هایی که این فناوری در اختیار انسان قرار می‌دهد، قادر است بسیاری از کارها را دقیق‌تر و سریع‌تر از حد معمول انجام دهند. این فناوری به‌ویژه در سال‌های اخیر انقلابی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فناورانه دنیا از هوش مصنوعی برای پیشبرد کارها و اقدامات خود بهره می‌برند. هوش مصنوعی از سیستم‌های محاسباتی، مدیریت داده و الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی استفاده می‌کند. هرچه شباهت کار هوش مصنوعی با انسان بیشتر باشه، داده‌ها و مدیریت داده بیشتری هم نیاز دارد.  این فناوری در دنیای امروز از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که حجم تولید داده‌ها توسط انسان و دستگاه‌ها افزایش یافته و ذخیره و پردازش آنها برای بشر دشوار است. از این‌رو، هوش مصنوعی اساس تمام یادگیری‌های کامپیوتری را شکل داده و آینده تمام تصمیم‌گیری‌های پیچیده را برعهده می‌گیرد.

به گزارش forbes، در راستای شرایط سخت و نامطمئن اقتصادی، سرعت سرمایه‌گذاری‌ها در فضای داغ فناوری هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ تا حدودی کاهش یافته است. اما با وجود این، هنوز هم بازار هوش مصنوعی داغ است و دنیا شاهد پیشرفت‌های زیادی است، اما به دنبال نگرانی‌هایی که سال‌هاست پیرامون امنیت این فناوری مطرح شده است. سال ۲۰۲۱ برای شرکت‌های بخش تجاری که قصد شروع به کار در حوزه هوش مصنوعی را داشتند، بهترین سال بود اما شرایط در سال ۲۰۲۲ کمی آرام‌تر شد. در سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، همراه با بازار وسیع‌تر کاهش یافته است. انتظار می‌رود شرکت‌های خصوصی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند در این سال نسبت به سال قبل، ۳۶ درصد سرمایه کمتری جذب کرده باشند اما همچنان نسبت به سال ۲۰۲۰ روند افزایشی داشته است. در این میان، نرم‌افزارهای سازمانی بیشترین سرمایه‌گذاری را در سطح جهان به خود اختصاص می‌دهند، درحالی‌که حوزه‌های رباتیک بیشترین سهم سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر را در هوش مصنوعی دربر می‌گیرند. بازار جهانی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ به رقمی حدود ۳۲۸ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار رسید. این مقدار در سال ۲۰۲۲ رشد و به ۳۸۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار افزایش یافت. برآوردها نشان می‌دهد که بازار AI تا ۲۰۲۹ به بیش از یک میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار می‌رسد.

  آمریکا ابرقدرت هوش مصنوعی در دنیا
به گزارش bscholarly، وقتی صحبت از ابرقدرت‌های هوش مصنوعی می‌شود، نمی‌توان آمریکا را نادیده گرفت. آمریکا که دومین کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی در دنیا به‌شمار می‌رود، به دلیل دارا بودن بافت فرهنگ فناوری خوب، از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی سود برده است. این کشور دوره‌های تخصصی و فناورانه رباتیک و هوش مصنوعی را به دنیا عرضه کرده و از بودجه‌های رباتیک برای پژوهش‌های نوآورانه بهره می‌برد. به گزارش forbes، این ابرقدرت بیش از هزار کسب‌وکار و فناوری نوین مرتبط با هوش مصنوعی را در اختیار دارد و با کمپانی‌های نامداری چون آمازون، گوکل، مایکروسافت، فیسبوک و IBM، سرمایه‌گذاری بالایی روی هوش مصنوعی انجام داده است. در سال ۲۰۲۲ درمجموع، ۲۹۲ شرکت برتر AI در آمریکا با ارزش شرکتی ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار شکل گرفتند. آمریکا بالاترین تعداد شرکت‌های هوش مصنوعی را در دنیا در اختیار دارد. به‌رغم کاهش سرمایه‌گذاری‌های آمریکا روی استارتاپ‌های هوش مصنوعی، این شرکت‌ها هنوز هم بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. تنها شرکت مایکروسافت یک میلیارد دلار روی شرکت هوش مصنوعی OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است. آمریکا در سال ۲۰۲۰ با بالاترین میزان، ۲۴ میلیارد دلار در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده بود که با اختلافی چشمگیر بالاتر از چین قرار گرفت.

  چین به دنبال ابرقدرتی
به گزارش bscholarly، چین بیشترین تعداد گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر، گجت و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی را داراست، از این‌رو توجه بالایی که دولت این کشور به هوش مصنوعی دارد خیلی هم بی‌دلیل نیست. چین با توجه به اینکه بیش از ۱۵۰ هزار ربات صنعتی را عرضه کرده، یکی از پیشگامان در عرصه رباتیک به‌شمار می‌رود. این کشور بیشترین تعداد مقالات منتشر شده پیرامون یادگیری عمیق را در دنیا در اختیار دارد. البته با تلاشی که سایر کشورها در حوزه هوش مصنوعی انجام می‌دهند، شکاف آنها با چین در حال کم شدن است. به گزارش aibusiness، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که چین قصد دارد میزان سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی را تا سال ۲۰۲۶ بیش از دو برابر کرده و میزان آن را به حدود ۲۷ میلیارد دلار برساند. بیش از نیمی از هزینه‌ها صرف بازار سخت‌افزار خواهد شد. هزینه‌های IT در هوش مصنوعی طبق رشد سالانه با رشد ۲۷ درصدی از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ روبه‌رو خواهد شد. با این حساب، چین تا سال ۲۰۲۶، بالغ بر ۸٫۹ درصد از سرمایه‌گذاری‌های جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص می‌دهد. استارتاپ‌های هوش مصنوعی چین در ۲۰۲۱ حدود ۱۷ میلیارد دلار بودجه دریافت کردند. چین در سال ۲۰۲۰ قریب ۹ میلیارد دلار در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده بود. حدود ۶۹ شرکت استارتاپی در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند که رده دوم را بعد از آمریکا از آن خود کرده‌اند.

 سهم ۱۴ درصدی AI در انگلیس
به گزارش uktech، این کشور به‌عنوان یکی از کشورهای فعال در حوزه‌های فناوری، سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی بخش هوش مصنوعی دارد. استارتاپ‌های هوش مصنوعی انگلیس در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار روی این فناوری سرمایه‌گذاری کردند که به‌رغم رکود اقتصادی، این بخش به قوت خود باقی است. AI یکی از مهم‌ترین بخش‌های فناوری با بالاترین میزان رشد است به‌طوری که نرخ سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ به رکورد ۸۴۰ میلیون دلار رسید. با توجه به رشدی که در این کشور شاهد آن هستیم انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری استارتاپ‌های هوش مصنوعی در انگلیس در سال آینده از مرز ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نیز عبور کند. هوش مصنوعی حدود ۱۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های فناورانه را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۴ شرکت استارتاپی در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

 آلمان و سرمایه ۲ میلیارد دلاری
آلمان هم جزء کشورهای فعال در حوزه هوش‌مصنوعی است که در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته است. استفاده از این فناوری در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۲۰۱۹ قریب‌به ۸۰ درصد رشد داشته است، به‌گونه‌ای که حدود ۲۰ درصد از شرکت‌های آلمانی در سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که از هوش‌مصنوعی در تولیدات خود بهره برده‌اند. اما مشکلی که در آلمان دیده می‌شود، کاهش سهم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در قیاس با میانگین جهانی است. در سال ۲۰۲۱، آلمان حدود دو میلیارد دلار در حوزه هوش‌مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است که این رقم، آلمان را در رده پنجم جهان قرار می‌دهد. با توجه به حجم سرمایه‌گذاری این کشور در هوش‌مصنوعی، دولت آلمان در‌نظر دارد یک زیرساخت اروپایی هوش‌مصنوعی احداث کند که موفقیت در این راه، مستلزم داشتن یک مرکز محاسبات با عملکرد بالا در این کشور است که این مرکز، آلمان و اروپا را رقیب یکدیگر می‌کند، اما آلمان برای باقی‌ماندن در این رقابت نیاز به زیرساخت‌های ابرمحاسبات با عملکرد بالا دارد که برای ایجاد این زیرساخت نیاز به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو دارد. گفتی است در آلمان ۱۰ شرکت در زمینه هوش‌مصنوعی فعال هستند.

برترین سرمایه‌گذاران هوش مصنوعی در ۲۰۲۳

  بودجه ۱۰۸ میلیارد دلاری سافت‌بانک و شرکا
گروه سافت‌بانک و شرکای محدود آن شامل مایکروسافت، اپل و فاکس‌کان جزء بالاترین سرمایه‌گذاران هوش مصنوعی هستند. کل این بودجه که روی فناوری‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی تمرکز دارند، بودجه‌ای ۱۰۸ میلیارد دلاری است که ۳۸ میلیارد دلار آن تنها از سوی گروه سافت‌بانک تامین شده است. این مجموعه بودجه‌ها ۶۲ درصد بازدهی داشته‌اند. به گزارش techcrunch، با صحبت‌هایی که صورت گرفت انتظار می‌رود میزان بودجه‌ها افزایش یابد. این بودجه، گروه سافت‌بانک را به یکی از تاثیرگذارترین سرمایه‌گذاران در دنیا روی هوش مصنوعی تبدیل می‌کند. بودجه اولیه این گروه ۹۷ میلیارد دلار بوده است. گروه سافت‌بانک روی ۲۴ شرکت از ۳۷۷ شرکت برتر دنیا (با ارزش یک میلیارد دلار به بالا) سرمایه‌گذاری می‌کند.

 تعهد MIT به بودجه یک میلیارد دلاری  برای پژوهش
MIT در سپتامبر ۲۰۱۹ متعهد به پرداخت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای کالج محاسباتی MIT شوارتزمن شد. بخشی از این سرمایه معادل ۳۵۰ میلیون دلار از سوی مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران مدیر اجرایی جهانی تامین شد. کالج پژوهش‌های محاسباتی بر ارائه راه‌حل‌های اساسی برای مشکلات جهانی و محاسبات و هوش مصنوعی متمرکز خواهد بود. MIT در نخستین بازسازی بنیادی خود طی ۷۰ سال اخیر قرار است این بودجه را پرداخت کند. این مبلغ، بالاترین بودجه‌ روی محاسبات و هوش مصنوعی از سوی یک موسسه آکادمیک آمریکایی محسوب می‌شود و به این طریق، درنظر دارد آمریکا را به برترین کشور جهان در راه ایجاد تحولات در این دو حوزه تبدیل کند.

  ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مایکروسافت 
مایکروسافت جزء برترین شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود به‌طوری‌که با توجه به بودجه یک میلیارد دلاری در این حوزه می‌تواند به توسعه هوش مصنوعی کمک کند. در حال حاضر، این شرکت غول فناوری بر ساخت پلتفرم OpenAI تمرکز دارد که فناوری‌های جدید هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند. این سرمایه‌گذاری، به شرکت کمک می‌کند ابررایانه‌های هوش مصنوعی و بخش پژوهش را قادر ‌سازد تا به‌طور مستقل فناوری‌های هوش مصنوعی پیشرفته را تجاری کنند. علاوه‌بر این، مایکروسافت به تازگی سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را هم روی هوش مصنوعی ChatGPT انجام داده که در نوامبر ۲۰۲۲ از سوی OpenAI عرضه شده است. این سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی، انقلابی را در این حوزه ایجاد خواهد کرد.

 سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری شرکت روسی RDIF روی پژوهش‌های AI
صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) مبالغی را از سرمایه‌گذاران خارجی به مبلغ دو میلیارد دلار در قالب کمک مالی برای شرکت‌های داخلی جذب کرده تا از این طریق حوزه پژوهش‌های هوش مصنوعی را رونق دهد. این شرکت‌های روسی با سرمایه‌هایی که جذب می‌کنند، راه‌حل‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند که نیازهای تجاری آینده را برآورده خواهند کرد. روسیه با اعمال این سرمایه‌گذاری، به دنبال تقویت اکوسیستم استارتاپی و تمرکز روی آموزش حوزه هوش مصنوعی در سیستم آموزش عالی است. منابع مالی برای توسعه هوش مصنوعی از شرکای صندوق‌های مستقل بزرگ و شرکت‌های جهانی از خاورمیانه و آسیا جمع‌آوری شده است.

  سرمایه ۲ میلیارد دلاری IBM در پژوهش‌های AI
شرکت IBM سرمایه‌گذاری هنگفتی در مرکز پژوهشی هوش‌مصنوعی جدید خود مستقر در نیویورک ارائه کرده است. این مرکز سخت‌افزار هوش‌مصنوعی به حوزه‌های مربوط به تحقیق و توسعه، نمونه‌سازی، آزمایش و شبیه‌سازی تراشه‌های کامپیوتری خواهد پرداخت. هدف این مرکز پژوهشی، تقویت رشد فناوری‌های نوظهور است. این شرکت پیش‌بینی کرده است که هوش‌مصنوعی این قابلیت را دارد که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۶ هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان اضافه کند. IBM با سرمایه‌گذاری در هوش‌مصنوعی امید دارد به مشتریان در بالا بردن کیفیت تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

 فولکس‌واگن و سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری
فولکس‌واگن یکی از برترین کمپانی‌های خودروساز در دنیاست. هوش‌مصنوعی در صنعت خودروسازی در حوزه خودران کردن خودروها و تهیه الگوریتم‌های نقشه‌های مسیریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولکس‌واگن در سال گذشته دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در یکی از استارتاپ‌های تولید خودروهای خودران سرمایه‌گذاری کرد تا این شرکت بتواند در این حوزه پیشرفت کند. شرکت Argo AI بعد از اختصاص این سرمایه، اقدامات خاصی را روی تولید این قبیل خودروها انجام داده است. البته بودجه موردنیاز این شرکت خودروساز تنها به بودجه تعلق‌گرفته از سوی فولکس‌واگن محدود نمی‌شود، بلکه از دیگر منابع و شرکت‌های خودروسازی نظیر فورد هم کمک‌های مالی و سرمایه جذب می‌کند.
 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *