فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
از برگزاری رویداد صدرا 2 تا افتتاح پردیس پارک علم و فناوری

از برگزاری رویداد صدرا ۲ تا افتتاح پردیس پارک علم و فناوری

  • بهمن ۲۷, ۱۴۰۱

دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد به‌عنوان یک واحد مستقل سال ۱۴۰۱ را با ۲ اقدام در حوزه دانش‌بنیان به پایان خواهد برد. این واحد دانشگاهی در آخرین ماه سال، روزهای پرکاری را پیش‌رو خواهد داشت؛ برگزاری رویداد صدرا ۲، افتتاح پردیس پارک علم و فناوری و افتتاح آزمایشگاه سازه و زلزله در واحد نجف‌آباد سه اقدامی خواهد بود که با حضور دکتر طهرانچی برگزار می‌شود. رویداد صدرا ۲  در تاریخ ۲ و ۳ اسفندماه به‌منظور تسهیل ارتباط صنایع با دانشجویان برگزار می‌شود. تجربه برگزاری این رویداد در سال ۱۳۹۷ تجربه خوبی را در زمینه معرفی دانشجویان و صنایع به همراه داشت که توانست طرح پویش را با سرعت بسیار بالاتری در واحد پیش ببرد. در آن سال ۳۷ دانشجو از طریق این رویداد به استخدام صنایع مختلف درآمدند. آن‌طور که رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد پیش‌بینی کرده است در دومین رویداد با افزایش تعداد صنایع ۲۰۰ دانشجو به‌صورت دائم جذب صنایع یا استخدام خواهند شد. افتتاح پردیس پارک علم و فناوری و آزمایشگاه سازه و زلزله دو اقدام دیگر در حوزه دانش‌بنیان است که سوم اسفندماه با حضور ریاست دانشگاه آزاد افتتاح خواهند شد. برای آگاهی از جزئیات این دو اقدام با فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد و مهدی رفیعی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  «صدرا ۲» امتداد طرح پویش دانشگاه آزاد عمل می‌کند
فرید نعیمی، رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد درخصوص چگونگی شکل‌گیری رویداد صدرا در این واحد دانشگاهی عنوان کرد: «زمانی که در واحد، طرح پویش به مرحله اجرایی رسید؛ شناسایی صنایع مورد نظر به‌صورت بزرگ‌ترین چالش‌ در این مسیر پیش آمد. پس از این چالش، در‌نظر داشتیم تا صنایع از یک مسیر کوتاه‌تر با دانشجویان معرفی شوند. بنابراین ابتدا یک دفتر برای این امر راه‌اندازی شد اما نیاز بود تا برای مراجعه صنایع به دفتر مذکور، صبر شود تا مشکلات خود را با دانشگاه در میان بگذارند. در مرحله آخر نیز دانشگاه باید از بین افراد، دانشجویان متقاضیان را شناسایی و به صنایع متصل کند. همین مسیر طولانی باعث شد تا ایده‌ برگزاری رویداد صدرا با چند رویکرد شکل گیرد.»
او در ادامه درخصوص رویکردهای برگزاری رویداد افزود: «اولین رویکرد آسان شدن مسیر آشنایی و پیدا کردن صنایع از جانب دانشگاه بود. در مسیر فعلی، صنایع به واحد دانشگاهی برای حل مشکلات خود مراجعه می‌کنند. یکی از محاسن این نوع آشنایی، شناساندن درست دانشگاه به صنایع مختلف است. درنتیجه این نوع ارتباط صنایع از دیگر خدمات دانشگاهی مانند خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی نیز مطلع می‌شوند و در زمان نیاز از دانشگاه طلب خواهند کرد. از سوی دیگر دانشجویان زمان مراجعه به صنایع برای استخدام اعتمادبه‌نفس لازم را ندارند. به‌علت آنکه آشنایی صنعت و دانشجو در زمان حضور دانشجو انجام می‌شود؛ استرس ابتدای مسیر از دانشجویان کاسته خواهد شد. همه این عوامل و رویکردها باعث شکل‌گیری رویداد صدرا شد.»
نعیمی با بیان اینکه رویداد «صدرا ۲» امتداد طرح پویش دانشگاه آزاد عمل می‌کند، تصریح کرد: «واحد نجف‌آباد شرایطی را ایجاد کرده تا دانشجویان بتوانند معرفی درست و اصولی از خود به صنایع داشته ‌باشند. بدین منظور دانشجویان متقاضی با فراگیری آموزش‌هایی از قبیل نحوه نگارش رزومه، چگونگی برخورد و ارتباط‌گیری و مصاحبه ابتدایی با صنایع قبل از زمان برگزاری رویداد؛ می‌توانند به‌درستی خود را به صنایع مربوطه معرفی کنند. به بیان دیگر دانشگاه بستری را برای دانشجویان متقاضی فراهم کرده تا زیر نظر واحد، خود را به صنایع معرفی (پرزنت) کنند. از سوی دیگر رویداد «صدرا ۲» امتداد طرح پویش دانشگاه آزاد بوده و فقط از نوع اجرا با طرح پویش تفاوت دارد. در زیربنای رویداد صدرا طرح پویش با سرعت بسیار بالاتری اتفاق خواهد افتاد.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد درمورد تفاوت‌هایی که رویداد صدرا با طرح پویش دارد، اظهار کرد: «طرح پویش به‌منظور ایجاد فرصت اشتغال برای دانشجویان ایجاد شد. برای اجرای این طرح در هر‌واحد یک دفتر مستقر می‌شود تا صنایع به آنجا مراجعه و نیازهای نیروی انسانی خود را در آنجا مطرح کنند. دانشگاه نیز از طریق اطلاع‌رسانی دانشجویان متقاضی کارآموزی را به‌سمت صنایع سوق می‌دهد. این درحالی است که صنایع برای رویداد صدرا یک غرفه در فضای نمایشگاهی تهیه می‌کنند و بدون‌واسطه نیازهای خود را با دانشجویان مطرح می‌کنند.»
او در ادامه افزود: «صنایع مختلف کل استان اصفهان در مدت‌زمان مشخص‌شده ۲ و ۳ اسفند‌ماه با تهیه یک غرفه نیازهای خود را مطرح می‌کنند. البته در رویداد صدرا ۲ فراخوانی برای فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل واحد نیز داده شده تا بتوانند از این فرصت ایجادشده استفاده کنند. صنایع مختلف از قبیل شرکت پشتیبانی فولاد مبارکه، شرکت ذوب‌آهن اصفهان، هولدینگ کیمیا و شرکت‌های تبعه اسنوا در این رویداد حاضر خواهند شد.»

  ۳۷ دانشجو در اولین رویداد به استخدام صنایع درآمدند
او با بیان اینکه واژه صدرا مخفف کلمات صنعت، دانش و راه اشتغال است، بیان کرد: «این رویداد برای دومین سال در این واحد برگزار می‌شود. رویداد پیش از اینکه در سال ۱۳۹۷ انجام شود، ۵۰ شرکت از صنایع مختلف در این رویداد حاضر شدند و در گام نخست حدود ۲۰۰ دانشجو به صنایع معرفی شدند که از این تعداد به علت عدم‌علاقه دو‌طرف به ادامه همکاری به ۳۷ نفر کاهش داشته ‌است. به بیان دیگر از ۲۰۰ نفر دانشجوی معرفی شده به صنایع ۳۷ نفر به استخدام شرکت‌ها درآمدند.»

  حضور ۱۲۰ شرکت در دومین رویداد صدرا
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: «با توجه به تجربه موفق گذشته امسال تعداد شرکت‌هایی که در این رویداد حاضر هستند، به ۱۲۰ شرکت افزایش یافته است. که با افزایش تعداد صنایع انتظار می‌رود در مرحله اول حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان متقاضی به صنایع معرفی و در‌نتیجه روند کاری از این تعداد ۲۰۰ دانشجو به‌صورت دائم جذب صنایع یا استخدام شوند. تلاش داریم تا این رویداد هر‌ساله دو‌بار در واحد برگزار شود تا این روند سرعت بالاتری داشته باشد.»
نعیمی درباره چرایی کاهش تعداد دانشجویان جذب شده به صنایع توضیح داد: «ممکن است افراد جذب صنایع شوند اما نتوانند در آن شغل ادامه مسیر دهند. همین عاملی است که تعداد افراد جذب شده را بعد از گذشت مدت زمانی کاهش می‌دهد. برای مثال ممکن است دانشجویی که جذب شده نتواند با شرایط کاری یا نوع کاری که باید ارائه دهد خود را هماهنگ کند یا حتی ممکن است شرکت به‌دلایل گوناگون نخواهد با نیروی جذب شده ادامه مسیر دهد. در نتیجه این تعداد کاهش خواهد داشت.»

  ۵۰۸ زمینه پژوهشی شرکت ذوب‌آهن اصفهان احصا شد
او درباره تاثیری که اجرای رویداد صدرا روی نحوه اجرای طرح پایش داشته، اظهار کرد: «درحال‌حاضر واحد نجف‌آباد مجری برنامه‌های علمی شرکت ذوب‌آهن اصفهان است. در سال ۱۳۹۷ این واحد به مدت ۲ سال در این شرکت مستقر شد و حدود ۵۰۸ چالش از این شرکت احصا شد که می‌توان در نگارش حدود ۱۰ هزار پایان‌نامه نوشت. همین امر باعث شده تا طرح پایش به معنای احصای مشکلات صنایع و منطقه در واحد اجرایی نباشد، اما به‌نوعی دیگر احصای مشکلات صنایع به‌صورت طرح‌های برون‌دانشگاهی در واحد انجام می‌شود. به‌طور قطع اجرای رویداد صدرا در این نهاد دانشگاهی، تاثیر مستقیمی روی طرح پایش نیز خواهد داشت. متاسفانه هنوز به این مرحله نرسیده و هنوز این انتظار را پوشش نداده است، اما در این مسیر در حال حرکت است.»
نعیمی با بیان اینکه اجرای این طرح تا ۵۰ درصد شانس معرفی دانشجو به صنایع را بالا می‌برد، در مورد صنایع حاضر در این رویداد، گفت: «صنایع باتوجه به بافت رشته‌هایی که در واحد دانشگاه تدریس می‌شوند، مانند مهندسی مواد، برق، صنایع، مکانیک، مدیریت و دیگر رشته‌ها در نظر گرفته شده‌اند.»

  تاسیس اولین پردیس پارک علم و فناوری در واحد نجف‌آباد
رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد درخصوص افتتاح پارک علم و فناوری در این واحد نیز بیان کرد: «پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در شهر تهران و در زمان مدیریت دکتر طهرانچی افتتاح شد. با توجه به سیستم دانشگاه آزاد قرار است پردیس‌هایی از این پارک به واحدهای مختلف دانشگاه، اختصاص داده شود. از سوی دیگر با توجه به آنکه واحد نجف‌آباد یک واحد جامع مستقل است و اختیارات استانی ندارد، مجوز اولیه تاسیس اولین پردیس پارک علم و فناوری برای این واحد از سوی سازمان مرکزی صادر شد.»او درباره اقداماتی که برای تاسیس پارک علم و فناوری انجام شده، توضیح داد: «یک خوابگاه متروکه که حدود ۱۵‌سال بلااستفاده بود، به مساحت ۶ هزار مترمربع زیر‌بنا برای استقرار این مکان در‌نظر گرفته شد. با استفاده از ظرفیت خیران و حمایت صنایع مختلف، فضای مجموعه برای تاسیس پارک علم و فناوری تهیه و آماده شد تا در ادامه مرکز رشد واحد فعالیت داشته ‌باشد.»
نعیمی در ادامه از فعالیت مرکز رشد گفت: «مرکز رشد واحد نجف‌‌آباد در سال ۱۳۹۸ تاسیس و درحال‌حاضر حدود ۶۰ واحد فناور در آن مستقر هستند. این مرکز اولین مرکز رشدی است که از وزارت بهداشت کسب مجوز داشته‌ است. در ادامه فعالیت مرکز رشد، پارک علم و فناوری تاسیس و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور به آنجا نقل‌مکان خواهند شد. با این اقدام، این واحدها و شرکت‌های مستقر می‌توانند کسب‌وکار خود را در اراضی محوطه دانشگاه و مکان‌های درنظر گرفته شده توسعه دهند. باتوجه به ظرفیت‌های قانونی که در رابطه با فعالیت‌های پارک و علم فناوری کشور وجود دارد، شرکت‌ها و هسته‌های فناور می‌توانند کار خود را در واحد توسعه دهند و اقدامات کارآفرینی و دانش‌بنیانی خود را ثابت کنند.»

  ۶۰ واحد فناور به پارک علم و فناوری منتقل می‌شوند
او با بیان اینکه مرکز رشد کارکردهای مشخص خود را دارد در ادامه افزود: «۶۰ واحد فناور به‌صورت آهسته به پارک علم و فناوری منتقل و ۶۰ شرکت دیگر جایگزین این واحدهای فناور خواهند شد که درست مانند یک خط تولید عمل می‌شود. شرکت‌ها برای رشد خود باید این مسیر را طی کنند و در انتها به پارک علم و فناوری خواهند رسید.» نعیمی با تاکید بر اینکه یک‌ریال از درآمد شهریه در تاسیس این پارک هزینه نشده و همه از طریق کمک‌های خیریه بوده است، درباره صنایعی که در مرکز رشد این واحد دانشگاهی مستقر هستند، گفت: «واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد از صنایع مختلف مانند صنایع علوم پزشکی، انواع دسته‌های مختلف مهندسی، فناوری اطلاعات‌(‌IT)، کشاورزی و دیگر رشته‌ها هستند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد درباره مسیر طی شده واحد برای کسب مجوزهای لازم، عنوان کرد: «مجوز تاسیس پارک علم و فناوری بستگی زیادی به ظرفیت‌های داخل واحد دارد. یکی از این بخش‌ها ظرفیت‌های لازم دانشجویی دانشگاه از قبیل تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات‌‌علمی در واحد است که در این نهاد دانشگاهی مهیا بود. از سوی دیگر فضای لازم برای احداث پارک علم و فناوری در واحد وجود داشت و حتی برای اجرای طرح‌های توسعه اراضی در واحد وجود دارد که در آینده می‌توان از آنها استفاده کرد. به‌صورت عملی الزامات تاسیس پارک در اختیار واحد بود و تنها حدود یک‌ماه برای انجام کارهای اداری مانند نوشتن پروپوزال زمان برد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد خبر داد
افتتاح آزمایشگاه سازه و زلزله در واحد نجف‌آباد

مهدی رفیعی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد درخصوص ایده اولیه تاسیس پارک علم و فناوری در این واحد عنوان کرد: «در واحد یک سرای صنعت ساخت طلا و جواهر مستقر است که مجوز آن از سوی سازمان مرکزی صادر شده است. از سوی دیگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر است. مرکز رشد چند مرحله شامل پیش‌رشد، رشد و بعد از رشد را دارد. مرحله آخر یا بعد از رشد همان پارک علم و فناوری است. به علت آنکه شرکت‌های مستقر در واحد به مرحله تولید محصول رسیده‌اند و خط تولید دارند در نتیجه باید یک فضا برای فعالیت این شرکت‌ها مهیا می‌شد تا بتوانند در آن دفتر خود را مستقر کرده و کارهای خود را سامان دهند و در کنار آن فضایی برای احداث خط تولید نیز داشته باشند. بدین منظور جای خالی یک پارک علم و فناوری به‌شدت در واحد احساس می‌شد و در‌جهت توسعه زیست‌بوم دانشگاه، این ایده با درخواست از سازمان مرکزی عملیاتی شد.»
او با بیان اینکه در مراسم افتتاحیه پارک، دکتر طهرانچی نیز حضور دارد، درباره حاشیه‌های حضور دکتر طهرانچی در این مراسم گفت: «افتتاحیه این مراسم در تاریخ ۳ اسفندماه است که همزمان با برگزاری رویداد صدرا ۲ است. از سوی دیگر آزمایشگاه سازه و زلزله واحد نیز با حضور ریاست دانشگاه آزاد افتتاح خواهد شد.» رفیعی درمورد ویژگی‌های آزمایشگاه سازه و زلزله واحد نجف‌آباد اظهار کرد: «در این واحد، دانشکده عمران در حدود ۳۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری دارد. از این رو نیاز بسیاری از این دانشجویان به این آزمایشگاه در واحد احساس می‌شد. در نتیجه این نیاز، آزمایشگاه سازه و زلزله در واحد تاسیس شد.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد با بیان اینکه در این واحد ۱۴۱ کارگاه و آزمایشگاه و ۲ هزار و ۵۸۶ تجهیز وجود دارد. وی درخصوص امکاناتی که در این آزمایشگاه وجود دارد، بیان کرد: «تجهیزات آزمایشگاه سازه و زلزله در اختیار بسیاری از دانشگاه‌ها قرار ندارد. این تجهیزات خاص از قبیل قاب عکس‌العمل، دستگاه کشش و فشار، دستگاه کلیمان، دستگاه رومان و دیگر وسایل مورد نیاز است که در این آزمایشگاه قرار دارد. همین امر باعث شده تا این آزمایشگاه جزء ۵ آزمایشگاه برتر کشور قرار گیرد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *