فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
۴۵۷ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ قرار گرفتند

۴۵۷ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ قرار گرفتند

  • بهمن ۲۵, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، محمد حسن زاده گفت: «دانشگاه تهران» مؤسسه برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه ۲۹۳ جهان و نخست ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهیدبهشتی»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علوم پزشکی تبریز»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی اصفهان»، «علوم پزشکی مشهد»، و «فردوسی مشهد» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.

به گفته این استاد دانشگاه تربیت مدرس، هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و ژوئیه منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (یا رؤیت‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد.

در جدول یک، رتبه ملی و جهانی ۱۰ موسسه برتر ایرانی و رتبه جهانی آنها در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی گزاش شده است.

جدول رتبه ملی و جهانی ۱۰ مؤسسة برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی رتبه‌بندی «وبومتریکس» ویرایش ژانویه ۲۰۲۳ میلادی

نام موسسه رتبه ملی رتبه جهانی رتبه در سنجه‌ها تأثیر دسترسی سرآمدی
دانشگاه تهران ۱ ۲۹۳ ۵۴۷ ۳۹۸ ۲۰۳
دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲ ۴۵۹ ۱۴۲۶ ۲۸۵ ۲۸۳
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۳ ۶۲۳ ۱۶۴۵ ۴۷۳ ۴۸۱
دانشگاه صنعتی شریف ۴ ۶۳۹ ۱۵۰۸ ۶۱۱ ۵۱۷
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۵ ۷۳۹ ۲۷۶۲ ۵۸۰ ۴۴۸
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۶ ۸۴۹ ۳۱۸۹ ۵۹۵ ۵۴۱
دانشگاه علم و صنعت ایران ۷ ۸۶۲ ۳۵۲۰ ۶۶۰ ۵۱۳
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۸ ۹۱۰ ۱۸۱۱ ۶۷۳ ۹۳۸
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ ۹۳۳ ۳۰۶۶ ۶۶۷ ۶۵۰
دانشگاه فردوسی مشهد ۱۰ ۹۳۶ ۲۸۵۱ ۶۵۹ ۶۸۴

جدول ۲ رتبه ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی رتبه‌بندی «وبومتریکس» ویرایش ژانویه ۲۰۲۳ میلادی در اینجا قابل مشاهده است.

به گفته حسن زاده، بر پایۀ گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی، «Harvard University» با بیشترین امتیاز پیشگام است و پس از آن «Stanford University»، «Massachusetts Institute of Technology»، «University of California Berkeley»، «University of Oxford»، «University of Michigan»، «University of Washington»، «Cornell University»، «Columbia University New York»، و «Johns Hopkins University» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) یادآور شد: این پژوهشگاه با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند.

گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *