فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
کشور را باید براساس علم و دانش اداره کنیم

کشور را باید براساس علم و دانش اداره کنیم

  • بهمن ۲۳, ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دهقان در نشست مدیران حقوقی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، گفت: معاونان حقوقی باید جمع منسجمی باشند، ولی نیستند؛ ما باید در عمل یک سازمان حقوقی باشیم و سازمان‌یافتگی داشته باشیم که از حقوق ملت جامعه و دولت دفاع کنیم. باید این حقوق را بشناسیم و این نیازمند سازمان‌یافتگی است و معاون حقوقی وزارت علوم باید حضور بیشتری داشته باشد. این اشکال وجود داشته و دارد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف معاونت حقوقی ریاست جمهوری، رفع اختلافات دستگاه‌های اجرایی است گفت: تاکید رییس جمهوری این است که این اختلافات نباید خارج از دستگاه‌های اجرایی مطرح شود. مسائل درونی دولت باید در دولت حل شود.

معاون حقوقی رییس جمهور اظهار کرد: بخشی از کار معاونت حقوقی اجرای قانون اساسی است و رییس جمهور باید پاسدار قانون اساسی کشور باید باشد و این موضوع در حال اجرا است و دستورالعملی در مورد نحوه اجرای قانون اساسی تدوین شده است.

وی ادامه داد: هرجایی که قانون نقض شود وظیفه مجموعه معاونت حقوقی این است که مسائل را پیگیری کند. سامانه اجرای قانون اساسی راه‌اندازی شده است و وزارت علوم می‌تواند بیشترین نقش را در این زمینه داشته باشد.

دهقان با تاکید بر اینکه کشور را باید بر اساس علم و دانش اداره کنیم و مشکلات را باید با علم حل کنیم، گفت: جایی که باید در این زمینه فکر کند و طراح و برنامه‌ریز باشد، وزارت علوم است. بخش حقوقی وزارت علوم باید حلقه وصل دستگاه‌ها باشد.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم مجموعه‌های تحقیقاتی شروع به شناسایی مسائل کشور کردند و تمام آیین‌نامه ها تدوین شده است، اگر ما با هم منسجم شویم و مشکلات را شناسایی کنیم، مانعی‌ برای ادامه کار وجود ندارد. مسئولین حقوقی مهم‌ترین نقش را در حل مشکلات کشور دارند.

معاون حقوقی رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه دانش کشور برای حل مشکلات کشور است، گفت:دانش کشور برای پیشرفت کشور و پیدا کردن راه‌های میان‌بر است. برخی کشورهای دیگر از ما جلو افتاده‌اند؛ دانش برای پیدا کردن راه میان‌بر است و از این طریق می‌توان از کشورهای دیگر جلو زد.

وی ادامه داد: کاری که ما به عنوان معاونت حقوقی می‌توانیم انجام دهیم این است که کمیته‌های حقوقی و تخصصی به یکدیگر پیوند بخورند. باید مشکلات را شناسایی کنیم، راه حل پیدا کنیم، آن را تبدیل به قانون ‌و آیین‌نامه کنیم. ولی ما از ظرفیت خودمان در این حوزه استفاده نکردیم.

دهقان با بیان اینکه تمام اقدامات کشور باید دانش‌بنیان باشد و کانون این اقدامات دانشگاه‌ها هستند، تاکید کرد که معاونت حقوقی وزارت علوم در این زمینه فعال‌تر شود.

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *