فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
مصطفی کواکبیان

مصونیت قضائی در طرح مولدسازی فاجعه ‌آمیز است/ به جای پرداختن به مسائل کلان درباره کارت ملی بدحجاب ها طرح می دهند/ قالیباف سخنگوی مجلس است نه تصمیم ‌گیرنده برای مجلس

  • بهمن ۲۱, ۱۴۰۱

نماینده ادوار مجلس می‌گوید: جالب است که در تصمیم‌گیری درباره مولدسازی مجلس حداقلی را هم تحویل نگرفتند البته حق این مجلس است چرا که مجلس به جای پرداختن به طرح‌های کلان و سرمایه‌گذاری، درباره کارت ملی بدحجاب‌ها طرح می‌دهد.

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان ضمن ارزیابی تصمیم سران قوا درباره مولدسازی بدون در جریان گذاشتن نمایندگان مجلس گفت: درباره مولدسازی بنده معتقد هستم که اصل کار خوب است چنانکه دولت‌های قبل می‌خواستند این کار را انجام بدهند اما به دلیل اینکه حاکمیت یک دست نبود نمی‌گذاشتند و مانع می‌شدند اما حالا حاکمیت یکدست شده و عیب ندارد.

او افزود: البته بحث اصلی این است که مولدسازی با یکسری ضوابطی باید صورت بگیرد چرا که این اموال مربوط به بیت‌المال است اینکه چه قیمتی بر روی آنها گذاشته شود و به چه کسی فروخته شود اهمیت دارد. بسیاری می‌گویند اساساً دولت در پرداخت دستمزدها و حقوق‌ها درمانده به همین دلیل می‌خواهد اموال را بفروشد. لذا مولدسازی به این صورت رونق محسوب نمی‌شود اگر پول اموال فروخته شده در راستای سرمایه‌گذاری به کار گرفته شود و به معنای دقیق کلمه بخش خصوصی را فعال کند و انگیزه بدهد خوب است.

در طرح مولدسازی می‌گویند ما هر کاری می‌کنیم هیچ‌کس نباید بگوید، بالای چشم شما ابرو است.

کواکبیان با اشاره به یکی از بندهای طرح مولدسازی مبنی بر مصونیت قضائی تصریح کرد: مصونیت قضائی که درباره طرح مولدسازی درنظر گرفتند از همه فاجعه‌آمیزتر است و شرایطی به وجود آمده که منتقدان اصول‌گرا درباره مولدسازی و مصونیت قضائی آن می‌گویند حداقل ظاهر را حفظ می‌کردید، حفظ ظاهر هم ثواب دارد اما شما حتی ظاهر را هم حفظ نکردید. در حقیقت در این طرح می‌گویند ما هر کاری می‌کنیم هیچ‌کس نباید بگوید، بالای چشم شما ابرو است به این معنی که ما پاسخگوی هیچ کسی نیستیم چون در اجرای مولدسازی باید دستمان باز باشد البته یک نفر گفت منظور از مصونیت قضائی در طرح مولدسازی این نیست که خلاف کنند. عرض بنده این است که ما ابتدا باید متوجه بشویم خلافی صورت می‌گیرد و بعد هم بتوانیم اعتراض کنیم.

بعضی از طرح‌های مجلس یازدهم را مشاهده می‌کنم می‌گویم خدا چرا این طرح‌ها را ارائه می‌دهند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در ادامه اظهار کرد: جالب است که در تصمیم‌گیری درباره مولدسازی مجلس حداقلی را هم تحویل نگرفتند. البته حق این مجلس است چرا که مجلس به جای پرداختن به طرح‌های کلان و سرمایه‌گذاری، درباره کارت ملی بدحجاب‌ها طرح می‌دهد آیا این امر شدنی است؟ می‌توان با کارت ملی یا عابر بانک جلوی بدحجابی را گرفت؟ یا در نمونه دیگر مجلس طرح می‌دهد که اگر به غیر از مقام‌های مسئول افراد مشهور لابد ما را می‌گویند، اظهارنظر کردند بین ۱۰ تا ۱۵ سال به زندان می‌روند. واقعاً نمایندگان قشنگ تر از این نمی‌توانستند طرح بدهند. بنده وقتی بعضی از طرح‌های مجلس یازدهم را مشاهده می‌کنم می‌گویم خدا چرا این طرح‌ها را ارائه می‌دهند؟

مجلس، جایگاهی برای بحث درباره طرح صیانت نیست

کواکبیان خاطرنشان کرد: مورد دیگر درباره طرح‌های مجلس این است که تاکنون ۱۰ بار درباره طرح صیانت بحث شده اما اخیراً یک نفر گفت می‌خواهند چراغ خاموش این طرح را پیش ببرند البته باز این را تکذیب می‌کنند چراکه می‌دانند مجلس جایگاهی برای این مباحث نیست. لذا می‌گویند طبق اصل ۸۵ اختیار داریم به فلان کمیسیون ارسال کنیم و کمیسیون هم به شورای نگهبان بفرستد. البته در نهایت نتیجه نمی‌گیرند اما مجلس مشغول اقداماتی از این قبیل است که چگونه فیلتر کند، چگونه شل حجاب‌ها را با حجاب یا اشخاص مشهور را تهدید کند.

لاریجانی با شوخی می گفت ما برای حضور در جلسه سران قوا باید از پروفسور کواکبیان اجازه بگیریم.

او در پایان یادآور شد: اما مولدسازی که کار مجلس است به جای اینکه برنامه‌ریزی، دقت و نظارت کند به اقدامات دیگر می‌پردازد. البته در تصمیم مولدسازی اگر شخصی هم از مجلس حضور دارد از طرف مجلس در آنجا حضور ندارد بلکه رئیس مجلس است نماینده گذاشتند که بگویند مثلاً او هم حضور دارد. بحث‌های بنده با لاریجانی مشهور است بارها به او گفتم شما چه حقی دارید که از طرف مجلس جلسه سران قوا بروید و تصمیم‌گیری کنید، البته لاریجانی هم در پاسخ شوخی می‌کرد که ما برای حضور در جلسه سران قوا باید از پروفسور کواکبیان اجازه بگیریم این صحبت‌ها معروف است. در حقیقت حرف ما همین بود که شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در قانون اساسی نیست و اصلا این شورا چه اختیاراتی دارد. ضمن اینکه رئیس مجلس first speaker است یعنی سخنگوی مجلس است نه تصمیم‌گیرنده برای مجلس.

منبع: منیبان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *