فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
ایجاد بازار ۲ میلیارد دلاری برای دانش‌بنیان‌ها

ایجاد بازار ۲ میلیارد دلاری برای دانش‌بنیان‌ها

  • بهمن ۲۰, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روح‌الله دهقانی در مراسم امضای توافقنامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و وزارت نفت در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت که بعد از ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، اظهار کرد: از بدو تأسیس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای اولین بار است که میزبان وزیر محترم نفت هستیم.

وی با اشاره به اینکه حضور وزیر محترم نفت و همکارانشان در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برای آغاز همکاری کلان و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان مفهوم و معنای بسیار مهمی دارد، افزود: وزارت نفت برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی به ویژه در زمینه تولید بار اول از بین همه دستگاه‌ها رتبه اول را به خود اختصاص داده است و حضور مجدانه وزیر محترم نفت در همه عرصه‌هایی که مترادف با توسعه نوآوری و فناوری است این پیام را می‌دهد که متولی بزرگ‌ترین صنعت و فرصت اقتصادی کشور عزم خود را برای ورود به حوزه نوآوری جزم کرده است.

ایجاد بازاری با ۲میلیارد دلار ارزیری برای کشور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بیان کرد: این اقدام وزارت نفت بسیار اهمیت دارد و نوید بخش آینده‌ای روشن است. موضوع دیگری که اهمیت دارد امضای اولین پیمان همکاری کلان بین زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآور کشور و صنعت نفت است که مطابق آن دستیابی به فناوری پانزده قلم تجهیز گلوگاهی و پرکاربرد صنعت نفت که قریب به ۲ میلیارد ارزبری برای کشور دارد، فراهم می‌شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: این توافقنامه بازار بسیار بزرگ و غیرقابل مقایسه با بازارهایی که تاکنون برای دانش‌بنیان‌ها وجود داشته را در حوزه صنعت نفت ایجاد می‌کند. وزارت نفت به عنوان متولی بازار مصرف تجهیزات نفتی با تمام توان پای کار است و حالا نوبت دو بخش دیگر است که همپا با این وزارتخانه حرکت خود در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را آغاز کنند.

دهقانی در خصوص بخش‌هایی که باید همگام با وزارت نفت عمل کنند، عنوان کرد: بخش اول شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش دوم شبکه سیستم تامین مالی کشور است. در صورتی که این بخش‌ها وظایف خود را به خوبی انجام دهند به سرعت می‌توان فناوری‌های مورد نیاز در صنعت نفت را بومی‌سازی کرد. بازار ایجاد شده از همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت نفت به حدی می‌تواند جذاب باشد که تمام شرکت‌های توانمند و مدعی را وارد میدان کند و زمینه‌ساز اتفاقات بزرگ باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشور در سال‌های گذشته در زمینه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به سطح مطلوبی رسیده است و با وجود اینکه تعداد مسئله مهمی است ولی موضوعی که باید به آن توجه شود کیفی‌سازی و بزرگ‌سازی است. اگر بخواهیم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور توسعه یابد باید ابرشرکت‌هایی که از تعدادی شرکت کوچک‌تر، چند مجموعه تامین مالی و چند بهره‌بردار تشکیل شده‌اند ایجاد شوند. امروز از کشورهای توسعه‌یافته دنیا حداکثر ۱۰ تا ۲۰ شرکت بزرگ به عنوان نماد فناوری در سطح جهان شناخته می‌شوند. ان‌شاءالله ایران عزیز در چند سال آینده صاحب تعداد قابل توجهی ابرشرکت دارای نماد فناوری شود تا مردم بتوانند تاثیر اشتغال‌آفرینی و ثروت‌آفرینی جریان دانش‌بنیان در کشور را که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است را حس کنند.

آغاز بومی سازی تجهیزات کاربردی صنعت نفت

در ادامه این مراسم جواد اوجی، وزیر نفت اظهار کرد: امضای توافقنامه بین وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری آغازی برای بومی‌سازی تجهیزات راهبردی و کلیدی صنعت نفت است.

وی افزود: یکی از بزرگترین و مهم‌ترین سرمایه‌های کشور ذخایر نفت و گاز است و با وجود اینکه بیش از ۱۰۰ سال از عمر صنعت نفت می‌گذرد هنوز از تجهیزات و روش‌های سنتی استفاده می‌شود. وزارت نفت قصد دارد از تجهیزات تولید شده در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای کنار گذاشتن روش‌های سنتی استفاده کند. در همین راستا خرید و استفاده از ۲۰۰ قلم کالا مورد نیاز در صنعت نفت که نمونه مشابه آن در داخل کشور تولید شده را برای همه شرکت‌های تابع وزارت نفت ممنوع کردیم. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان هم موجب کاهش هزینه‌های جاری صنعت نفت و هم موجب ارتقای بهره‌وری این صنعت می‌شود.

وزیر نفت بیان کرد: نیازهای صنعت نفت از طریق کانال‌های مربوطه اعلام می‌شود و آمادگی داریم که در همه زمینه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنیم. اخیراً پروژه‌ای برای افزایش بازدهی شرکت‌های کم بازده را آغاز کردیم و ان‌شاءالله به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌‌ها باید برای خرید کالا از شرکت‌های دانش‌بنیان متعهد به همکاری چند ساله شوند تا فعالان شاغل در این شرکت‌ها نگرانی از بابت تامین منابع مالی و عرضه محصولات خود نداشته باشند. در توافقنامه وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری متعهد شده‌ایم که برای چند سال آینده تجهیزات لازم خود را از دانش‌بنیان‌ها تهیه کنیم.

توافقنامه همکاری مشترکی میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با وزارت نفت در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت امضا شده است که ماده‌های یک و چهارم این توافقنامه از اهمیت بالایی برخوردار است. در ماده یک محورهای همکاری همچون بومی‌سازی و ساخت تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز صنعت نفت، کاهش ارزبری و وابستگی صنایع نفت با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تولید اقلام مورد نیاز در این صنعت، ارتقاء تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی در تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت آورده شده است.در ماده چهارم مبالغ توافقنامه ذکر شده است؛ فرایند کمک به تأمین مالی عملیات اجرایی در مراحل مختلف پروژه متناسب با ماهیت فناوری‌های مورداستفاده و منابع مالی قابل‌اتکا پیش از انعقاد هر قرارداد توسط معاونت و وزارت، تعیین و تأمین خواهد شد.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *