فروردین ۹, ۱۴۰۳
کیفیت آموزش علوم پزشکی درایران مورد تایید سازمان‌های بین المللی است

کیفیت آموزش علوم پزشکی درایران مورد تایید سازمان‌های بین المللی است

  • بهمن ۱۲, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل باقری فرد در هفتمین همایش مرجعیت علمی با عنوان «ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران»، گفت: بحث ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت شاید برای تعدادی از همکاران جوان و دانشجویان شناخته شده نباشد؛ در دهه ۶۰ به همت اساتیدی همچون شهریاری و مرندی، ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت شکل گرفت.

وی افزود: قبل از این رویداد، وزارت بهداری وجود داشت که با ادغام آموزش، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبدل شد. یعنی آموزشی که از خدمات سلامت جدا بود، با بهداشت و درمان همراه شد. اگر امروز در حوزه علوم پزشکی موفقیت‌هایی را کسب کرده ایم، به دلیل ادغام آموزش در نظام سلامت است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، یکی از دستاورد‌های مهم ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت را ارتقای کمّیت در حوزه سلامت عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر، ۲۵۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی تحصیل می‌کنند. ۶۸ دانشگاه و دانشکده پزشکی در کشور فعال هستند و ۱۵۰ رشته تخصصی و فوق تخصصی داریم.

باقری فرد با بیان اینکه در هیچ رشته‌ای مخصوصا رشته‌های بالینی نیاز به تحصیل در خارج از کشور نداریم و تمام رشته‌ها داخل کشور آموزش داده می‌شوند، ادامه داد: اکنون ۲۱ هزار عضو هیات علمی داریم و نیمی از آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

 

علوم پزشکی

 

وی تصریح کرد: کیفیت آموزش علوم پزشکی درکشور ما مورد تایید سازمان‌های بین المللی است. فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، اعتباربخشی رشته پزشکی را در کشور به وزارت بهداشت واگذار کرده است. یعنی اگر وزارت بهداشت دانشکده‌ای را تایید کند، درواقع آن دانشکده مورد تایید فدراسیون جهانی است و زمانیکه یک دانشجوی پزشکی فارغ التحصیل شود، مدرکش در همه جای دنیا مورد تایید خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ارتقای کیفیت درمان، گفت: کیفیت درمان نیز در کشورمان به گونه‌ای است که تمام درمان‌های نوین امکان پذیر بوده و از کشور‌های منطقه برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شاخص‌های سلامتی با ادغام ارتقا پیدا کرده است، افزود: در آموزش علوم پزشکی، دانایی و توانایی توامان آموزش داده می‌شود و فردی که فارغ التحصیل می‌شود بلافاصله می‌تواند مشغول کار شود.

وی درخصوص تکنولوژی‌های آموزشی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تکنولوژی‌های آموزشی در کشورمان بومی شده است. روز گذشته اولین بیمارستان مجازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد و به دنبال افتتاح داروخانه و یونیت مجازی هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی را بازبینی کردیم و به زودی ابلاغ خواهد شد. این آیین نامه صرفا براساس مقالات نبوده و شاخص‌های دیگری نیز مدنظر خواهد بود.

وی یادآور شد: همچنین، ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که ۲۵ درصد فناوری‌های حوزه علمی را به خود اختصاص داده اند که رقم قابل توجهی است.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *