فروردین ۹, ۱۴۰۳
مجوز مراکز آموزش زبان فارسی سطح پایین لغو می‌شوند

مجوز مراکز آموزش زبان فارسی سطح پایین لغو می‌شوند

  • بهمن ۱۰, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین نشست همفکری و هم‌افزایی روسای مراکز آزفای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با حضور دکتر هاشم‌داداش‌پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و مدیران مراکز آزفا در این سازمان برگزار شد.

داداش‌پور اظهار داشت: گسترش زبان و ادبیات یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های وزارت علوم است و در گذشته تعداد مراکز آموزش زبان فارسی به اندازه‌ کافی نبود اما اکنون با توجه به ضرورت فراگیری آن از سوی دانشجویان بین المللی تعداد آن‌ها در حال افزایش است.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه احیاء و تقویت و گسترش مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های وزارت علوم است، تصریح کرد: از ابتدای قبول مسئولیت، در دانشگاه‌های مختلف حضور یافته‌ و با دانشجویان بین المللی زیادی به گفتگو نشسته‌ام، مهم‌ترین نکته سنجش معیار زبان آموزی مراکز آموزش زبان فارسی بروندادهای یادگیری آنها است و متاسفانه برخی از مراکز مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند اما خروجی کار آنها به یادگیری دانشجویان بین المللی منجر نشده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه متاسفانه برخی از مراکز به دلیل نوپا بودن هنوز قدرت زبان آموزی را در حد استانداردهای لازم ندارند؛ اظهار داشت: انتظار داریم مراکز نوپا با استفاده از تجارب دانشگاه های موفق در این عرصه، به سطحی از بلوغ دست یابند تا بر اساس آن بتوانند پاسخ‌گوی نیازهای دانشجویان بین الملل باشند.

وی با تاکید بر اینکه معیار مراکز آموزش زبان فارسی باید آموزش و زبان آموزی بر اساس آخرین شیوه های درست و شناخته شده باشد افزود: کمیته ارزیابی مراکز آموزش زبان فارسی به دانشگاه‌ها اعزام خواهد شد تا به رتبه‌بندی مراکز آموزش زبان فارسی بپردازد و در این راستا مجوز مراکزی که از سطح پایینی برخوردار باشند و نتوانند خود را به سطح استانداردهای لازم و تعریف شده برسانند لغو خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ارتقا کیفیت آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی حاضر در ایران یک ضرورت است؛ اظهار داشت: شبکه سازی و ایجاد تعامل مراکز آموزش زبان فارسی با یکدیگر و تبادل تجربه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در این راستا الگوها و شیوه‌های یادگیری زبان فارسی درباره کشورهای مختلف متفاوت است و قاعدتا متناسب با تفاوت‌های زبان آموزی کشورهای گوناگون، مراکز آموزش زبان فارسی ما هم خودشان را باید به شیوه های یاددهی متنوع آماده کنند.

داداش‌پور در ادامه با بیان اینکه هدف غایی ما تبدیل زبان فارسی به زبان علم است و برای این کار باید تلاش های گسترده ای توسط مراجع ذیربط صورت گیرد، ادامه داد: یکی از اقدامات راهبردی ما در سه سال آینده جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی است و طبیعی است که مراکز آموزش زبان فارسی باید خود را برای این امر مهم آماده و تجهیز کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در جذب دانشجوی بین‌الملل کمتر از کشورهایی همچون روسیه و ترکیه نیست ولی با این حال این کشورها موفق تر از ما عمل کرده اند به طوری که اکنون در جمع ۱۰ کشور برتر در جذب دانشجویان بین‌الملل قرار گرفته اند، بنابراین کشور ایران نیز می‌تواند با استفاده از ظرفیت های علمی شکل گرفته در دانشگاه های کشور پا در این عرصه بگذارد و از فرصت‌های موجود بهره‌مند شود.

داداش‌پور با بیان اینکه ما از بورسیه دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به زبان و ادبیات فارسی استقبال می‌کنیم تا از این طریق زمینه های گسترش زبان فارسی در کشورهای دیگر را فراهم کنیم؛ تصریح کرد: یکی از مهم ترین نکات در جذب دانشجویان بین الملل فرصت آموختن زبان فارسی است زیرا این دانشجویان پس از بازگشت به کشور خود بعنوان سفیران ایران به گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی کمک موثری خواهند بود و سرمایه ارزنده‌ای برای این منظور محسوب می‌شوند.

داداش‌پور خاطر نشان کرد: ارتقای کیفیت آموزش در مراکز آموزش زبان فارسی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین المللی ضروری است و لازم است اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت این مراکز انجام شود.

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *