فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
حداقل آسیب پذیری دانشگاه ها در برابر حملات سایبری

حداقل آسیب پذیری دانشگاه ها در برابر حملات سایبری

  • بهمن ۹, ۱۴۰۱

محمدهادی زاهدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همان طور که مستحضرید، درچند ماه گذشته حملات سایبری به زیرساخت های کشور افزایش یافته، از جمله این حملات به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نیز بوده که الحمدالله با تدابیری که از قبل پیش بینی شده و دستورالعمل هایی که ابلاغ شده بود دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما حداقل آسیب پذیری را در این حوزه داشته اند.

وی ادامه داد: اما آنچه که بایستی مورد توجه قرار گیرد، لزوم تخصیص اعتبارات برای ارتقای زیرساخت های فناوری و اطلاعات در دانشگاه ها است، خیلی از زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات در دانشگاه های ما نیاز به بروز رسانی دارند.

زمینه جذب نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات فراهم شود

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم به جذب نیروی انسانی و سرمایه انسانی در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: بسیاری از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات تابع وزارت علوم در طول حتی ۱۰ سال گذشته حتی نتوانسته اند نیروهای خوب و کارشناس را جذب کنند و دلیل عمده آن همین قوانینی است که در زمینه استخدامی وضع شده و امکان جذب نخبگان دراین حوزه را به نوعی دچار مشکل کرده است لذا یکی از خواسته های ما از سازمان امور استخدامی این است زمینه جذب نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات را فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد پنجره واحد خدمات هوشمند افزود: پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تمام دستگاه اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، مکلف شدند اقداماتی را در راستای ایجاد پنجره واحد دستگاهی خودشان و اتصال آن به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت انجام دهند که از جمله این دستگاه های اجرایی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری هستند.

راه اندازی پنجره واحد خدمات دانشگاهی

زاهدی افزود: همه این دستگاه ها مکلف بودند تا شهریورماه نسبت به ایجاد پنجره واحد خدمات خود اقدام کرده و بعد از آن تا پایان آذرماه، بخش عمده ای از خدمات پرکاربرد خود را به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل کنند. یکی از اقداماتی که ما در وزارت علوم در دست اقدام داریم این است که پنجره واحد خدمات دانشگاهی را تعریف کرده و به یک واسط بین دستگاه های اجرایی وابسته به وزارت علوم و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تبدیل شویم تا دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در ابتدا به پنجره واحد خدمات دانشگاه متصل شده و از آن طریق به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند.

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم افزود: تا متقاضیان ما که بخش عمده ای از آنها دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها هستند، بتوانند خدمات خود را از طریق این پنجره خدمات دانشگاهی دریافت کنند.

وی ادامه داد: این پنجره خدمات دانشگاهی در کنار برآورد بحث قانونی، بزرگترین مزیتی که برای ما دارد این است که از آن استفاده کرده و پایگاه های اطلاعات پایه خودمان را تکمیل می کنیم که می توان به پایگاه اطلاعات پایه مدارک تحصیلی دانش آموختگان و دانشجویان کشور اشاره کرد.

صدور الکترونیکی مدارک تحصیلی

زاهدی افزود: از مصوبات قانونی که ذیل همین بحث خدمات الکترونیکی دولت مطرح شده، این است که تمامی دستگاه هایی که به نوعی مدرک تحصیلی صادر می کنند اعم از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی و حتی دانشگاه آزاد اسلامی مکلف هستند به منظور تسهیل و جعل ناپذیری، مدارک دانشگاهی خود را به صورت الکترونیکی صادر کنند. این هم دیگر خواسته و مطالبه ما از دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه هایی که در «کمیته توسعه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی وزارت علوم» در آذرماه سال جاری مصوب شد این بود که دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری «طرح جامع سه ساله در حوزه فناوری اطلاعات» را تدوین کنند که براساس آن دانشگاه ها در حوزه فناوری اطلاعات رصد و پایش شوند.

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *