اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
افزایش شمار دانشجویان به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر/حضور ۸۰ هزار هیات علمی در دانشگاه‌ها

افزایش شمار دانشجویان به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر/حضور ۸۰ هزار هیات علمی در دانشگاه‌ها

  • بهمن ۹, ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگاران روز یکشنبه در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد یک ساله و برنامه های جدید این مرکز برای ارتقای کیفیت آموزش عالی کشوراظهار داشت: انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف مدعی و دایه دار تحول و دگرگونی متناسب با اقتضائات بومی و اسلامی ایران بود که یکی از حوزه های مهم که همیشه مورد تاکید رهبران و در واقع راهبران انقلاب اسلامی بود حوزه علم و معرفت و پژوهش و تحقیق و دانش بود.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه مبتنی بر یک شور سازنده بود، بر پایه مبانی معرفتی و دانشی قوی که برگرفته از مبانی دینی ما بود پایه گذاری شد و به همین جهت هم از بدو انقلاب توجه به موضوع آموزش موضوع دانش و توسعه تحقیقات و فناوری مورد توجه قرار گرفت.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: شاید تعداد دانشجویان کشور در بدو انقلاب اسلامی حدود ۱۶۰ هزار نفر در همه زیرنظام ها بود اما امروز بالغ بر سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی داریم.

رازینی همچنین گفت: تعداد اعضای هیات علمی در همه مجموعه های آموزش عالی قبل از انقلاب به ۱۰ هزار نفر نمی‌رسید اما امروز اعضای هیات علمی تمام وقت که در واقع مدرسین و مدعوین و نیمه وقت ها را شامل نمی شود ۸۰ هزار نفر هستند .

وی خاطرنشان کرد: در قبل از انقلاب اسلامی تعداد پذیرفته شدگان در موسسات آموزش عالی حدود ۵ تا ۶ هزار نفر بود اما امروز فقط در حوزه تحصیلات تکمیلی نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در سال پذیرش داریم یعنی مجموع دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما قبل از انقلاب حدود ۱۸ هزار نفر بود و در حالی که امروز در هر سال حدود ۱۵۰ هزار نفر در تحصیلات تکمیلی پذیرش داریم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با بیان اینکه به صورت نسبی این شاخص ها، شاخص های خوبی است، گفت: شاید گفته شود این عدد با رشد جمعیت اتفاق افتاده است اما باید گفت ما قبل از انقلاب به ازای هر هزار نفر حدودا چهار و نیم نفر دانشجو داشتیم اما امروز به ازای هر هزار نفر جمعیت که شاخص نسبی است این عدد حدود ۳۸ نفر است.

رازینی ادامه داد: مجموعه موسسات و واحدهای دانشگاهی به همراه شعب آنها قبل از انقلاب حدود ۲۵۰ واحد دانشگاهی و موسسه اعم از دولتی و غیر دولتی بود اما امروز با شعب دانشگاه‌ها و با در نظر گرفتن شعبه دانشگاه های شعبه دار، مجموعه واحدهای حوزه علوم تحقیقات و فناوری که شامل دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی و پژوهشگاه‌ها و پارک ها است نزدیک به ۲۸۰۰ واحد است.

وی با یادآوری اینکه آمار رشد کمی آموزش عالی کشور را نشان می دهد، اظهار داشت: در حوزه رشد کیفی هم اتفاقات مبارکی رقم خورده است. امروز کشور در برخی از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی رتبه ۱۵ در دنیا را کسب کرده است که رشد قابل ملاحظه‌ای در این زمینه محسوب می شود؛ در بسیاری از رشته‌ها به طور خاص رتبه های تک رقمی را داریم و سال ها است که این رتبه ها در حوزه شیمی و نانو حفظ شده است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تصریح کرد: در طول این سال ها رشد کمی آموزش عالی کشور رشد قابل ملاحظه‌ای بوده و به صورت جدی این شرایط ایجاد شد و امروز هر فردی که بخواهد در مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل کنند و وارد دانشگاه شود، این امکان به طرق مختلف و در سطوح مختلف و در زیر نظام های مختلف فراهم است و دسترسی برای یک قشر خاص نیست همه اقشار مردم این دسترسی را دارند.

رازینی در ادامه این نشست خبری با تشریح فعالیت های نظارتی این مرکز گفت: به تعداد استان ها در کشور هیات نظارت تشکیل شده است که ۳۵۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها عضو شبکه تصمیم گیر مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هستند.

وی یادآور شد: در ۶ ماهه گذشته ۸۵۰ موسسه در کل کشور از جمله دانشگاه های دولتی ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه های آزاد، پژوهشگاه ها ، پارک های علم و فناوری و همه زیرنظام های آموزش عالی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفتند.

 

منبع:خبربان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *